26.06.2013

گزارش دیوان محاسبات از ‘تخلف ۹ میلیارد دلاری’ دولت احمدی‌نژاد

بی‌بی‌سی: دیوان محاسبات ایران می‌گوید دولت محمود احمدی‌نژاد در هزینه‌کردن مازاد درآمد ارزی کشور در سال ۱۳۹۰، بیش از ۹ میلیارد دلار تخلف کرده است.

خبرگزاری مهر روز سه‌شنبه ۴ تیر گزارش داده که دیوان محاسبات در گزارش تفریغ بودجه سال ۱۳۹۰ به این تخلف عمده به مبلغ ۹ و ۲ دهم میلیارد دلار معادل بیش از ۱۰ هزار میلیارد تومان، اشاره کرده است.

این نهاد نظارتی می‌گوید دولت ایران چنین مبلغی را بر اساس “مصوبات غیرقانونی” هیئت وزیران و “برخلاف احکام تعیین‌شده” در بودجه سال ۱۳۹۰ هزینه کرده است.

گزارش دیوان محاسبات ایران همچنین دولت محمود احمدی‌نژاد را متهم کرده که در هزینه‌کردن ۱۱ میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار مازاد درآمد حاصل از صادرات نفت خام و میعانات گازی، “بی‌انضباطی مالی” کرده است.
تخلف در اختصاص بودجه دفاعی و سلامت

طبق این گزارش، با وجود تاکید در قانون بودجه برای هزینه ۳ میلیارد دلاری در “تقویت بنیه دفاعی” ایران، ۱۵۰ میلیارد تومان از این مبلغ هزینه نشده است.

همچنین ۸۰۰ میلیارد تومان از سهم بخش سلامت، خرج اجرای طرح‌های مسکن “مهر ماندگار” در وزارت راه و شهرسازی شده است.

دیوان محاسبات در گزارش تخلفات دولت محمود احمدی‌نژاد در سال ۱۳۹۰، همچنین گفته است که ۱۵ میلیارد تومان بودجه “احداث و بازسازی عتبات عالیات” بر خلاف قانون بودجه به “بنیاد فقه و معارف اهل بیت” اختصاص داده شده است.

رئیس این بنیاد، محمود هاشمی شاهرودی، رئیس سابق قوه قضائیه و عضو فعلی شورای نگهبان است.

دفتر آقای هاشمی شاهرودی در اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۱ تایید کرد که او محمدشریف ملک‌زاده، از چهره‌های نزدیک به محمود احمدی‌نژاد و اسفندیار رحیم‌مشایی را به عنوان مشاور اجرایی خود در این بنیاد منصوب کرده است.
گزارش‌های قبلی دیوان محاسبات از ‘تخلف’ دولت

گزارش‌های دیوان محاسبات نشان می‌دهد که دولت آقای احمدی‌نژاد همواره بخش عمده‎ای از قانون بودجه را رعایت نکرده است

دیوان محاسبات، بازوی نظارتی مجلس به حساب می‌آید و بر عملکرد دولت و شرکت‌های دولتی نظارت دارد.

این نهاد مواظب است که وزارتخانه‌ها و موسسات دولتی، بودجه سالانه را در جای خود و به اندازه خرج کنند.

این دیوان در چند سال اخیر بارها از “بی‌انضباطی” دولت در بودجه و “تخلفات” مداوم مقامات دولتی گزارش داده است.

در یکی از مهم‌ترین موارد تخلف دولت که این نهاد منتشر کرده، دیوان محاسبات اعلام کرده بود که دولت ۱۵ هزار میلیارد تومان از حساب بانک مرکزی، درآمدهای نفتی و بودجه عمومی کشور برای پرداخت یارانه نقدی هزینه کرده است.

کارشناسان منتقد محمود احمدی‌نژاد می‌گویند که در دولت دهم، تخلفات دولت ابعاد بیشتری پیدا کرده است و تاخیر دولت در ارائه بودجه سالانه به مجلس و استفاده از بودجه چند دوازدهم، به بی‌انضباطی مالی دامن زده است.

دیوان محاسبات تاکنون شش گزارش از عملکرد دولت محمود احمدی‌نژاد از اجرای قانون بودجه سال‌های مختلف را به مجلس تحویل داده که همه آنها حاکی از بی‌توجهی دولت به قانون بودجه بوده است.

از جمله در گزارش این نهاد درباره سال ۱۳۹۰، میزان بی‌توجهی دولت به بودجه مصوب، حدود ۶۵ درصد بوده است.

گزارش تفریغ بودجه سال ۱۳۹۱ هنوز منتشر نشده و به نظر می‌رسد این گزارش زمانی منتشر خواهد شد که دولت آقای احمدی‌نژاد، قدرت را به حسن روحانی واگذار کرده باشد.

به جز دیوان محاسبات ایران، نهادهای نظارتی دیگر ایران از جمله سازمان بازرسی کل کشور هم در سال‌های گذشته دولت محمود احمدی‌نژاد را به تخلفات کلان متهم کرده‌اند.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates