13.05.2023

هشدار آمریکا درباره ظرفیت فزاینده ایران برای تولید بمب اتمی

دویچه‌وله: رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا هشدار داده که جمهوری اسلامی همچنان در حال ارتقاء توانایی خود برای ساخت سلاح هسته‌ای است. ژنرال میلی که ماه گذشته هشدار مشابهی داده تاکید کرده سیاست آمریکا جلوگیری از این کار است. ژنرال مارک میلی جمهوری اسلامی را متهم کرده که همچنان صلح را در منطقه خاورمیانه و فراتر از آن به خطر می‌اندازد و از تروریسم و گروه‌های نیابتی پشتیبانی می‌کند.

رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا هشدار داد که ایران می‌تواند به سرعت مواد لازم برای تولید سلاح هسته‌ای را تولید کند و فقط چند ماه با ساخت یک بمب اتمی فاصله دارد.

به نوشته وب‌سایت وزارت دفاع ایالات متحده (پنتاگون)، ژنرال میلی این سخنان را روز پنج‌شنبه، ۲۱ اردیبهشت (۱۱ مه) در نشست کمیسیون اعتبارات دفاعی مجلس سنا بیان کرد.

او تاکید کرده که سیاست آمریکا در این زمینه تغییری نکرده و واشنگتن همچنان اطمینان دارد که جمهوری اسلامی به سلاح اتمی دست پیدا نخواهد کرد.

ژنرال میلی ضمن تاکید بر اهمیت تامین بودجه دفاعی برای حفظ توانمندی و برتری نظامی ایالات متحده در جهان به تقویت حضور نظامیان آمریکایی در اروپا پس از تجاوز نظامی روسیه به اوکراین اشاره کرد.

تجاوز نظامیان روسی به اوکراین که ۲۴ فوریه سال پیش آغاز شد به صحنه رویارویی غرب با مسکو تبدیل شده و جمهوری اسلامی با ارسال پهپادهای انتحاری به روسیه در این جنگ مشارکت می‌کند.

ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین ماه دسامبر در سفر به آمریکا همکاری تهران و مسکو را “کمک یک دولت تروریستی به یک دولت تروریستی دیگر” خواند و جمهوری اسلامی را به مشارکت در نسل‌کشی در کشورش متهم کرد.

همکاری‌های فزاینده روسیه، چین و ایران

رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا اواخر ماه مارس در یکی از کمیسیون‌های تخصصی کنگره ایالات متحده به پرسش‌های نمایندگان از جمله درباره افزایش همکاری‌های چین، روسیه و جمهوری اسلامی پاسخ داد.

او درباره روابط چین و روسیه گفت، مناسبات این دو کشور را “اتحاد کامل” به معنای واقعی کلمه ارزیابی نمی‌کند اما شاهد نزدیک‌تر شدن آنها بوده و این مسئله مشکل‌آفرین است.

مارک میلی گفته، ایران کشور سوم است و همکاری این سه کشور به خصوص با توجه به توانمندی‌های نظامی چین و روسیه برای سال‌های طولانی می‌تواند مشکل‌ساز باشد.

ژنرال آمریکایی با اشاره به فعالیت‌های مورد مناقشه هسته‌ای جمهوری اسلامی گفته بود، ایران می‌تواند “در کمتر از دو هفته” به مواد لازم برای ساخت سلاح هسته‌ای دست پیدا کند و در ادامه آن قادر خواهد بود “طی چند ماه” یک بمب اتمی بسازد.

نگرانی مقام‌های اسرائیلی

وب‌سایت اکسپوس چند روز پس از این اظهارات به نقل از چهار مقام اسرائیلی گزارش داد سخنان ژنرال میلی باعث نگرانی مقام‌های دفاعی و اطلاعاتی اسرائیل شده و آنها از دولت جو بایدن خواسته‌اند،‌ درباره ارزیابی وزارت دفاع و ستاد مشترک ارتش توضیح بیشتری بدهد.

ظاهرا تاکید روز گذشته ژنرال میلی درباره ثبات و تداوم سیاست‌های واشنگتن در قبال ایران با این نگرانی‌ها بی‌ارتباط نبوده است. او و لوید آستین، وزیر دفاع ایالات متحده چندی پیش در سفر به اسرائیل با مقام‌های این کشور دیدار و درباره جمهوری اسلامی رایزنی کردند.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates