13.05.2023

پاریس خبر آزادی بنژامن بری‌یر و برنارد فیلان، دو گروگان فرانسوی در ایران را تأیید کرد

رادیوفرانسه: بنژامن بری‌یر، شهروند فرانسوی و برنارد فیلان، شهروند دو تابعیتی فرانسوی‌ایرلندی که در مشهد زندانی بودند آزاد و در روز جمعه ۲۲ اردیبهشت به طرف فرانسه حرکت کردند. مقامات ایران پیش از این خبر «عفو» و آزادی برنارد فیلان را اعلام کرده بودند. کاترین کولونا، وزیر امور خارجه فرانسه گفت: «ایران روز جمعه دو شهروند فرانسوی را که برای اتهاماتی در پرونده‌های جداگانه زندانی شده بودند آزاد کرد و هر دو آنها اکنون به فرانسه بازمی‌گردند.»

خانم کولونا در نیمروز جمعه گفت که این دو نفر هم اکنون در راه فرانسه هستند.

این دو زندانی از جمله ۲۲ نفر خارجی زندانی در ایران بودند که ناظران می‌گویند جمهوری اسلامی آنها را عمدا و برای گرفتن امتیاز از غرب به عنوان گروگان نزد خود نگه می‌دارد.

فیلان، ۶۴ ساله، مشاور گردشگری مقیم پاریس، در ماه اکتبر در مشهد دستگیر شد و از آن زمان تاکنون در بازداشت به سر می‌برد.

در ماه آوریل، او به دلیل اتهاماتی در پیوند با امنیت ملی به شش سال و نیم زندان محکوم شد، اما خانواده‌اش شدیدا این اتهامات را رد کردند. او در ماه ژانویه در اعتراض به بازداشت خود دست به اعتصاب غذای خشک زد اما به درخواست خانواده‌اش که بیم مردن او را داشتند، اعتصابش را شکست.

بری‌یر ۳۷ ساله، ابتدا در ماه مه ۲۰۲۰ هنگام سفر به ایران بازداشت و سپس به اتهام جاسوسی به هشت سال زندان محکوم شد. او سپس در دادگاه تجدیدنظر تبرئه شد اما با این حال همچنان در زندان نگه داشته شد. خانواده او این شرایط را «غیرقابل درک» خوانده بودند.

بری‌یر نیز که مانند فیلان در زندان وکیل آباد مشهد به سر می‌برد، در اعتراض به شرایط خود دست به اعتصاب غذا زد. سعید دهقان، وکیل پیشین این زندانی فرانسوی در ایران نیز خبر آزادی او را در توییتر همرسان کرد.

چهار شهروند فرانسوی دیگر که قبلاً توسط وزارت خارجه فرانسه به عنوان «گروگان» توصیف شده‌اند، همچنان در زندان ایران هستند.

وزیر خارجه فرانسه گفت که اوایل روز جمعه با همتای ایرانی‌اش حسین امیرعبداللهیان گفتگو و به صراحت اعلام کرده است که «فرانسه مصمم است کاری کند که سایر شهروندان فرانسوی را که هنوز در ایران زندانی هستند به سرعت آزادی کامل خود را به دست آورند.»

وزارت امور خارجه ایران هم با تأیید این خبر که وزیران دو کشور با یکدیگر تلفنی صحبت کرده‌اند، آزادی این دو شهروند فرانسوی را اقدامی «بشردوستانه» از جانب جمهوری اسلامی توصیف کرده است.

ساعتی پس از انتشار خبر آزادی دو شهروند فرانسوی، امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه در توییتر نوشت: «بالاخره آزاد شدند. بنجامین بریر و برنارد فیلان دوباره عزیزان خود را باز خواهند یافت. این تسکین دهنده است. من از آزادی آنها استقبال می‌کنم. از همه کسانی که برای رسیدن به این نتیجه کار کردند تشکر می‌کنم. ما برای بازگشت هموطنانی که هنوز در ایران در بازداشت هستند به اقدامات خود ادامه خواهیم داد.»

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates