13.05.2023

هشدار هفت کشور صنعتی جهان درباره «مخاطرات» معاملات مالی با ایران

رادیوفردا: مقام‌های گروه هفت کشور صنعتی جهان تأکید کردند که «عمیقا» از خطرات تأمین مالی غیرقانونی ایران نگرانند وزیران دارایی و رؤسای بانک‌های مرکزی هفت کشور صنعتی جهان در گروه موسوم به «جی ۷» روز شنبه، ۲۳ اردیبهشت، با ابراز نگرانی از «مخاطرات» ناشی از عملکرد جمهوری اسلامی و کره شمالی، به دیگر کشورها هشدار دادند که هرگونه معامله مالی با ایران آن‌ها را نیز به مخاطره می‌اندازد.

این گروه تأکید کرد که «عمیقا» از خطرات تأمین مالی غیرقانونی ایران نگران است.

وزیران دارایی آمریکا، بریتانیا، آلمان، فرانسه، کانادا، ایتالیا و ژاپن بیانیه خود را در پایان نشست یک روزه در شهر نیگاتا در ژاپن منتشر کردند.

دیدار این مقامات ارشد مالی و بانکی قدرت‌های صنعتی در آستانه نشست سران این گروه برگزار شد، که قرار است در روزهای آتی به مدت سه روز در هیروشیمای ژاپن گردهم آیند.

این گروه از بلندپایگان مالی و بانکی در بیانیه خود افزود اف‌ای‌تی‌اف، «گروه ویژه اقدام مالی در مورد پولشویی»، دارای نقشی مهم در حفاظت از یک‌پارچگی سیستم مالی بین‌المللی است.

در زمان دولت پیشین ایران، مباحثات طولانی در کابینه برای پیوستن جمهوری اسلامی ایران به اف‌ای‌تی‌اف انجام شد تا ایران در فهرست سیاه این گروه قرار نگیرد، اما در پی مخالفت شدید اصولگرایانِ حاکم بر مجلس این امر محقق نشد.

برخی از اصولگرایان به صراحت ابراز نگرانی کرده بودند که الحاق ایران به این پیمان، دست جمهوری اسلامی را در حمایت از متحدین خود در منطقه محدود کند.

جمهوری اسلامی که مدتی از فهرست سیاه اف‌ای‌تی‌اف تعلیق شده و مهلت گرفته بود تا اقدامات درونی لازم را برای پیوستن به این گروه انجام دهد، از اواخر سال ۱۳۹۸ رسما دوباره در سیاهه این گروه قرار گرفت.

این فهرست سیاه، هشداری به بانک‌ها و نهادهای مالی جهانی است تا در قبال بانک‌ها، شرکت‌ها و مؤسسات ایرانی محتاط و مشکوک باشند.

این گروه در چهار سال گذشته در بیانیه‌هایی در نشست‌های دوره‌ای خود از تمامی کشورها خواسته اطمینان یابند که خطر پولشویی و تأمین مالی تروریسم از درون نظام بانکی و مؤسسات مالی ایرانی، دامن آن‌ها را نیز نگیرد.

ابراهیم رئیسی در حدود دو سال اخیر تمایلی برای تلاش جهت پیوستن به «گروه ویژه اقدام مالی در مورد پولشویی» نشان نداده است.

وزیر دادگستری در دولت رئیسی پیشنهاد کرده که یک سامانه مستقل از سوئیفت جهانی تشکیل شود و کشورهایی را که مورد تحریم غرب هستند، به عضویت در آن تشویق کرد. معلوم نیست در نظامِ به‌هم تنیده اقتصاد و معاملات جهانی، چنین راهکاری تا چه حد قابل تحقق باشد.

وزیران دارایی و رؤسای بانک‌های مرکزیگروه ۷ در بیانیه ۱۴ صفحه‌ای خود در روز شنبه همچنین از تحرکات کره شمالی در ارتباط با «تکثیر سلاح‌های کشتار جمعی» و پرتاب شمار زیادی از موشک‌های بالستیک این کشور ابراز نگرانی «ِویژه» کردند.

وزارت خارجه کره شمالی در واکنش به این بیانیه، آن را مداخله‌ای دیگر در امور پیونگ‌یانگ نامید و رد کرد.

کره شمالی تأکید دارد که توان نظامی و هسته‌ای آن برای دفاع از موجودیت این کشور در برابر تهدیدات ناشی از آمریکا، کره‌ جنوبی و ژاپن است.

گروه وزرای دارایی و مدیران بانک‌های مرکزی هفت کشور صنعتی در بیانیه خود همچنین اعلام کردند که نظر به «لفاظی‌های غیرمسئولانه هسته‌ای» از سوی مقامات روسیه، از تعلیق عضویت آن کشور در اف‌ای‌تی‌اف حمایت می‌کنند.

اشاره این مقامات به برخی تهدیدهایی است که از سوی بلندپایگان روسیه، مانند ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور و ولادیمیر مدودف، رئیس شورای امنیت ملی روسیه، در خصوص احتمال کاربرد سلاح هسته‌ای در ادامه جنگ اوکراین بیان کرده بودند.

این گروه ضمن تأکید بر حمایت از اوکراین، ضرورت برداشتن گام‌های بیشتر برای تضعیف ظرفیت‌های روسیه را عنوان و اعلام کرد که دولت‌های‌ آنها تلاش خواهند کرد تا هر گونه اقدام روسیه در دور زدن تحریم‌ها را خنثی کرده و راهکارهایی برای اثرگذاری بر قیمت نفت و محصولات نفتی این کشور تعیین کنند.

با استفاده از بیانیه گروه هفت، خبرگزاری‌های آسوشیتدپرس و رویترز، رادیو فردا؛ ف.ر/ب.ب

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates