15.05.2023

وال‌ استریت ژورنال: گروه مورد حمایت جمهوری اسلامی در حمله منجر به مرگ پیمانکار آمریکایی دست داشت

صدای آمریکا: روزنامه وال‌استریت ژورنال در گزارشی به نقل از مقامات آمریکایی نوشت که یک گروه شبه‌نظامی تحت حمایت جمهوری اسلامی ایران در شمال عراق در حمله پهپادی اوایل فروردین در شمال شرق سوریه که به کشته شدن یک پیمانکار آمریکایی منجر شد، دست داشته است.

به گفته مقامات آمریکایی، در آن حمله همچنین بیش از ۲۴ تن از پرسنل غیرنظامی و نظامی آمریکایی زخمی شدند.

وال‌استریت ژورنال افزود: «این یکی از چهار تلاش برای حمله پهپادی به نیروهای آمریکایی در خارج از عراق بود که شبه‌نظامیان مورد حمایت ایران از خاک عراق و از ماه اوت گذشته آغاز کردند.»

این گزارش حاکی است که «مقامات آمریکایی پس از بررسی لاشه پهپاد متوجه شدند که ساخت ایران بوده است.» با این همه، محل پرتاب آن برای مدتی توسط کارشناسان اطلاعاتی ایالات متحده مشخص نشد.

پس از آن، «ایالات متحده به سرعت حملات هوایی را علیه مواضع گروه‌هایی در شرق سوریه انجام داد که به گفته آمریکا با سپاه پاسداران مرتبط بودند.» در آن حملات، هشت شبه‌نظامی کشته شدند.

در این ارتباط، مقام‌های آمریکایی به دست داشتن «جبهه حرکت حزب‌الله النجبا»، گروه شبه‌نظامی عراقی، در این حمله مظنون هستند. سوی وزارت امور خارجه ایالات متحده این گروه را به عنوان یک گروه تروریستی معرفی شده است.

اما ناصر الشمری، نماینده این گروه، به وال استریت ژورنال گفت که این حمله پهپادی از عراق انجام شد و جبهه حرکت حزب‌الله النجبا نیز از آن حمایت کرد. با این حال او انجام این حمله توسط این گروه را رد کرد.

در بخش دیگری از گزارش وال‌استریت ژورنال آمده است که حملات فرامرزی نشان دهنده مشکلاتی است که دولت جو بایدن در خاورمیانه با آن مواجه است؛ آن هم در شرایطی که سعی دارد تمرکز نظامی خود را به بازدارندگی چین و روسیه تغییر دهد.

آمریکا در عراق ۲۵۰۰ سرباز دارد که به نیروهای محلی در نبرد با بقایای داعش مشاوره می‌دهند.

بر اساس این گزارش، دولت آقای بایدن برای پیشگیری از متهم شدن به مداخله در سیاست داخلی عراق، بی‌سر و صدا با بغداد در مورد خطرات شبه‌نظامیان عراقی مورد حمایت جمهوری اسلامی ایران گفتگو می‌کند.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates