24.05.2023

ده‌ها مقام سیاسی سابق جهان از بایدن خواستند با ایران سختگیرانه‌تر برخورد کند

رادیوفردا: بیش از صد تن از رهبران سابق جهان با امضای نامه‌ای خطاب به رئیس‌ جمهور ایالات متحده از راهبرد او نسبت به جمهوری اسلامی ایران انتقاد کرده و از او خواستند تا در قبال جمهوری اسلامی سختگیرانه‌تر رفتار کند. مایک پنس، معاون رئیس‌ جمهور پیشین آمریکا و ۱۰۷ رهبر سابق جهان روز سه‌شنبه، دوم خرداد، با امضای این نامه، آن را به جو بایدن و همتایان آقای بایدن در کانادا، بریتانیا و اروپا فرستادند.

نام لیز تراس، نخست‌وزیر سابق بریتانیا، استیون هارپر، نخست‌وزیر پیشین کانادا و دو رئیس سابق کمیسیون اروپا نیز در میان امضاکنندگان این نامه به چشم می‌خورد.

ارسال‌کنندگان این نامه از غرب خواسته‌اند رویکرد سخت‌تری در قبال ایران اتخاذ کند و از معترضان ایرانی که خواستار تغییر رژیم هستند، حمایت کند.

در این نامه خطاب به رهبران غربی آمده است: «ما معتقدیم زمان آن فرا رسیده که رهبری جمهوری اسلامی ایران را در قبال جنایاتش پاسخگو کنیم. ما از کشورهای شما می‌خواهیم که در تلاش برای تغییر در کنار مردم ایران بایستند و گام‌های قاطعی علیه رژیم کنونی بردارند. این شامل قرار دادن سپاه پاسداران در فهرست سیاه و پاسخگو کردن مقامات رژیم برای جنایات علیه بشریت است.»

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی پیش از این از سوی آمریکا به عنوان سازمان تروریستی شناخته شده است، اما به‌رغم رای مثبت دی‌ماه گذشته نمایندگان پارلمان اروپا به قرار گرفتن نام سپاه پاسداران در فهرست گروه‌های تروریستی، شورای اروپا و کشورهای عضو اتحادیه اروپا تاکنون به‌ طور رسمی نام این نهاد نظامی را در فهرست گروه‌های تروریستی قرار نداده‌اند.

امضاکنندگان نامه یادشده در زمینه سیاست خارجی جمهوری اسلامی به «دخالت» ایران در خاورمیانه و اروپا و همچنین ارسال پهپادهای مرگبار برای استفاده در جنگ اوکراین اشاره کرده و جمهوری اسلامی را متهم کرده‌اند که در پشت موجی از سوء قصدها علیه شهروندان آمریکایی در خاک آمریکا، از جمله شخصیت‌های ارشد دولت سابق ترامپ، قرار دارد.

مایک پنس، معاون رئیس‌جمهور پیشین آمریکا و ۱۰۷ رهبر سابق جهان، در این نامه به شیوه حکومت جمهوری اسلامی و همچنین شیوه حکومت دوران پهلوی در ایران خرده گرفته و از یک «طرح ده ماده‌ای برای گذار دموکراتیک» که از سوی «شورای ملی مقاومت»، بازوی سیاسی سازمان مجاهدین خلق، تهیه شده اعلام حمایت کرده‌اند.

«نه به ولایت فقیه»، «احقاق حقوق کارگر و دهقان»، «خودمختاری کردستان ایران» و «غیر اتمی کردن ایران» ازجمله مفاد این طرح ده ماده‌ای است.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates