31.05.2023

گزارش آژانس: ذخایر اورانیوم غنی‌شده ایران ۲۳ برابر حد برجام است؛ پرونده سایت هسته‌ای آباده بسته شد

رادیوفرانسه: بر اساس گزارش محرمانه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که خبرگزاری فرانسه می‌گوید آن را مشاهده کرده، کل ذخایر اورانیوم غنی شده ایران تا ۱۳ مه (۲۳ اردیبهشت) ۴ هزار و ۷۴۴،۵ کیلوگرم برآورد شده است، در حالی که حد مجاز تعیین شده در برجام، ۲۰۲.۸ کیلوگرم اورانیوم ۳.۵ درصدی بوده است. این مقدار در ماه اکتبر سال گذشته میلادی ۳ هزار و ۷۶۰.۸ کیلوگرم بود.

نکته مهم‌تر آن که ایران همیشه در سطوحی بسیار بالاتر از حد تعیین شده یعنی ۳.۶۷ درصد، غنی‌سازی می‌کند. بر پایه گزارش آژانس، این کشور دارای ۴۷۰.۹ کیلوگرم اورانیوم ۲۰ درصد غنی شده (در مقایسه با ۴۳۴.۷ کیلوگرم قبل) و ۱۱۴.۱ کیلوگرم اورانیوم ۶۰ درصدی (در مقابل ۸۷.۵ کیلوگرم قبلی) است.

به نوشته خبرگزاری فرانسه آژانس همچنین در همین گزارش محرمانه گفته است که پس از دریافت «توضیحات قابل قبول» از سوی ایران، تصمیم گرفته پرونده مربوط به کشف مواد هسته‌ای در سایت اعلام نشده موسوم به مریوان در نزدیکی شهرستان آباده را ببندد.

بر پایه این گزارش که چند روز قبل از نشست شورای حکام مفاد آن آشکار شده، نهاد ناظر اتمی سازمان ملل گفته که درباره این سایت هسته‌ای در ایران «هیچ پرسش بیشتری ندارد و موضوع در این مرحله حل‌شده تلقی می‌شود».

در سوم اسفند ماه ۱۳۹۹، آژانس در گزارشی گفته بود که در دو سایت هسته‌ای در نزدیکی آباده در شمال استان فارس، ذرات اورانیوم ایجاد شده به دست انسان کشف کرده است.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates