27.06.2013

سعید مرتضوی در مصاحبه با روز: سرباز نظام ام، تمکین می کنم

روز: سعید مرتضوی که در حاشیه آخرین جلسه دادگاه رسیدگی به پرونده کهریزک اعلام کرده بود به رای دادگاه تمکین نخواهد کرد اکنون در مصاحبه با “روز” میگوید که از حقوق قانونی خود نخواهد گذشت و در عین حال به رای نهایی قوه قضائیه تمکین خواهد کرد. او در عین حال تکذیب میکند که از عدم تمکین به دادگاه و سیاسی بودن دادگاه حرفی زده باشد.

برخی گزارش ها از صدور حکم ۱۰ سال حبس و ۵ سال انفصال از خدمت برای دادستان سابق تهران حکایت دارد. قاضی مدیر خراسانی، قاضی دادگاه پرونده کهریزک هم به خبرگزاری فارس گفته است که این مساله را نه تایید میکند و نه تکذیب. دیروز با سعید مرتضوی تماس گرفتم تا بپرسم با حکم دادگاه چه خواهد کرد. مرتضوی ابتدا به یاد من آورد که جزو متهمانی بوده ام که توسط او بازداشت شده بودم. در پایان هم از من خواست به ایران بازگردم تا با هم صحبت کنیم!

سعید مرتضوی، که پرونده کهریزک را پرونده داخلی نظام می داند، متهم اصلی پرونده کهریزک است که به اتفاق حسن دهنوی (قاضی حداد) و علی اکبر حیدری فرد، مردادماه ۸۹ و با حکم دادگاه انتظامی قضات از سمت خود تعلیق شدند و همزمان مصونیت قضایی آنها نیز سلب شد. شعبه ۷۹ دادگاه کیفری استان تهران در یازده جلسه به اتهامات این سه نفر رسیدگی کرده؛ اتهاماتی که سعید مرتضوی رد کرده، دادگاه را سیاسی خوانده و سخن از عدم تمکین به حکم دادگاه گفته بود.

او متهم به “معاونت در قتل، مشارکت در بازداشت غیرقانونی و معاونت در تنظیم گزارش خلاف واقع از طریق امر یا ترغیب ماموران مربوطه به تنظیم گزارش خطاب به خود” شده است.

متن این مصاحبه که عینا از نوار پیاده شده در زیر می آید:

سلام آقای مرتضوی من فرشته قاضی هستم، از سایت روز آنلاین.

بفرمایید خواهش میکنم.

دیروز خبری در مورد حکم دادگاه منتشر شده مبنی بر اینکه ۱۰ سال زندان و ۵ سال انفصال از خدمات برای شما در نظر گرفته شده. آقای خراسانی، قاضی دادگاه کهریزک هم گفته که نه تایید میکند نه تکذیب. نظر شما درباره حکم چیست با توجه به اینکه قبلا گفته بودید به حکم تمکین نمیکنید.

رایی که اول صادر می شود رای بدوی است دلیلی ندارد که تمکین کنیم چون در قانون آئین دادرسی تصریح شده که ظرف ۲۰ روز می توانیم اعتراض کنیم بنابراین اگر رایی صادر شود که مطابق عدل و عدالت نباشد تمکین اش الزامی نیست. حق داریم اعتراض کنیم برود مرحله بعدی و دیوان عالی کشور رسیدگی کند و تجدید نظر.

یعنی اگر در مراحل بعدی حکم تایید شود شما تمکین خواهید کرد؟

شما از متهمینی بودید که توسط خود من بازداشت شدید درسته؟

بله.

حالا چون خیلی “دلبند” هستید بدانید نظر من چیه ببینید ما سرباز نظامیم و وقتی کسی سربازی نظام را قبول کرد برای هزینه هایش حاضر است جانش را هم بدهد، زندان و حبس که چیزی نیست مطلبی ندارد. ما وقتی پا گذاشتیم برای سربازی نظام، خودمان را برای شهادت هم آماده کرده بودیم و این زندان و حبس و این چیزها حضورتان عرض کنم که برای شما مهم است برای ما اصلا مهم نیست.

یعنی کهریزک و اتفاقاتی را هم که افتاد به عنوان سرباز نظام و برای نظام کردید؟

اینها را در واقع دوستان می گویند برای اینکه دلخوشی شما باشد. اما درباره رای که علاقه مند بودید بحثی نبوده و رایی صادر نشده. آقای خراسانی هم گفته رایی صادر نشده، صبر کنید رای صادر شود بعد دست تان بگیرید و اظهار نظری داشته باشید.

شما قبلا گفته بودید تمکین نخواهید کرد و دادگاه سیاسی است و صلاحیت ندارد و.. الان حرف شما عوض شده و میگویید به حکم دادگاه بدوی تمکین نمیکنید و..

قطعا تمکین خواهم کرد. باید در قوه قضائیه رسیدگی و رای نهایی شود، وقتی شد حتما تمکین میکنیم، اما رای بدوی قابل اعتراض است و حق اعتراض به ما داده شده که اعتراض کنیم و دلیلی ندارد از حق مان استفاده نکنیم.

یعنی اعتراض خواهید کرد؟

بله مراحل بعدی هم اعاده دادرسی و اعمال ماده ۱۸ دارد، باید از همه ظرفیت های قانونی استفاده کنیم.

ولی شما گفته بودید تمکین نخواهید کرد و دادگاه سیاسی است و صلاحیت ندارد. الان یعنی دادگاه را به صلاحیت می شناسید؟

بد شنیدید خانم قاضی. چون خارج از کشور هستید صحبت ها را تحریف میکنند، قلب واقعیت میکنند و وارونه به شما منعکس میکنند. من اصلا چنین چیزی نگفته بودم.

آقای مرتضوی صحبت های شما را رسانه های داخل کشور کامل منعکس کرده بودند و شما هم تکذیب نکردید. شما خیلی از روزنامه نگاران را محاکمه و زندانی کردید آنها صلاحیت شما را به عنوان قاضی، و دادگاه را قبول نداشتند و خیلی هایشان این را اعلام کرده بودندولی هیچ وقت حرف از عدم تمکین به قانون نزدند و…

من اصلا چنین حرفی نزده بودم.

شما می گویید سرباز نظام اید و برای شهادت آماده اید و زندان و حبس چیزی نیست و.. آقای مرتضوی فجایع کهریزک باعث آبروریزی نظام شد و…

ببین خانم قاضی من یک مطلبی به شما بگویم. ما با افرادی که شاکی ما هستند، در درون نظام هستیم، هیچ مشکلی هم با هم نداریم بالاخره شکایتی هست و آنها ادعاهایی دارند، دادگاه هم رای میدهد و مراحل تجدید نظرخواهی و.. است هر چه هم رای نهایی قوه قضائیه شد ما به چشم می گذاریم و قبول میکنیم. من نصیحتا هم به شما میگویم از این کار اشتباهی که رفتید در آغوش غرب و حضورتان عرض کنم که معاندین نظام و اینها، برگرد اینجا، انشاالله برگشتی اینجا می نشینیم حرف می زنیم. من با کسی که پناه می برد به آغوش دشمن نظام، حرفی ندارم اینجا در درون خانواده نظام هستیم و هر رایی که نهایی شود به چشم میگذاریم و اجرا میکنیم. شما خیلی نگران این ها نباشید، نگران خودتان باشید.

شما خودتان اشاره کردید که من توسط خود شما بازداشت شدم حالا از پناه بردن به غرب می گویید آقای مرتضوی شخص شما با بلاهایی که سر من آوردید مرا مجبور به ترک کشورم کردید. اما بحث من الان با شما این نیست درباره حکم گفتید و حال سئوال من این است که با پایان یافتن دولت محمود احمدی نژاد شما چه خواهید کرد؟ کجا خواهید رفت؟

صدایتان نمی آید خانم قاضی خداحافظ شما.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates