28.05.2023

دولت رئیسی هک سایت ریاست‌جمهوری را تکذیب کرد؛ هکرها: اسناد «محرمانه» ۱۲۰ سرور را داریم

صدای آمریکا: یک گروه هکری می‌گوید تعدادی از وب‌سایت‌های مرتبط با رئیس‌جمهوری اسلامی ایران را هک کرده و شعار «مرگ بر خامنه‌ای رئیسی» بر روی آنها نمایش داده است؛ اما دولت ابراهیم رئیسی آن را تکذیب می‌کند. گروه هکری «قیام تا سرنگونی» که پیش از این نیز وب‌سایت‌های مرتبط با وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی را هک کرده بود، روز دوشنبه هشتم خرداد اعلام کرد که با هک سرورهای سایت ریاست‌جمهوری، شعارهایی علیه مقامات جمهوری اسلامی و به نفع رهبران سازمان مجاهدین خلق بر روی آن منتشر کرده است.

در پی اعلام گزارش‌هایی از هک سایت ریاست جمهوری، پایگاه اطلاع‌رسانی دولت جمهوری اسلامی روز دوشنبه هشتم خرداد آن را تکذیب کرد و به نقل از مدیرکل روابط عمومی دفتر رئیس‌جمهوری اعلام کرد که «نسخه جدید سایت» هفته گذشته «رونمایی شد» و «امروز در تکمیل پروژه ارتقای امنیت» این سایت «به طور موقت از دسترس خارج شد.»

بنا بر این گزارش، اسناد «محرمانه» و «فوق محرمانه» به دست این گروه هکری افتاده است.

هک سایت ریاست جمهوری اسلامی ایران
هک سایت ریاست جمهوری اسلامی ایران

تصویر ابوالفضل امیرعطایی، نوجوان معترضی که جان باخته، از جمله تصاویری است که گروه «قیام تا سرنگونی» می‌گوید بر روی سایت هک شده ریاست جمهوری اسلامی قرار داده است.

هک سایت ریاست جمهوری اسلامی ایران
هک سایت ریاست جمهوری اسلامی ایران

این گروه همچنین می‌گوید تصاویر علی خامنه‌ای و ابراهیم رئیسی، رهبر و رئیس جمهوری اسلامی ایران، را که روی آن به رنگ قرمز علامت خورده و نیز تصاویری از رهبران سازمان مجاهدین خلق را بر روی وب‌سایت هک شده گذاشته است.

این گروه سایبری که اعلام کرده اطلاعات ۱۲۰ سرور ریاست‌جمهوری را به دست آورده، تصاویری از اسناد «محرمانه‌» و «خیلی محرمانه» از جمله نامه‌نگاری‌های مقامات ارشد دولت را در کانال تلگرام خود منتشر کرده است.

هک سایت ریاست جمهوری اسلامی ایران
هک سایت ریاست جمهوری اسلامی ایران

بنا بر بخشی از اطلاعات منتشر شده، نهادهای امنیتی و مقامات مسئول برای مقابله با اعتراضات سراسری نیمه دوم سال ۱۴۰۱ غافلگیر شده‌اند.

هک سایت ریاست جمهوری اسلامی ایران
هک سایت ریاست جمهوری اسلامی ایران

گزارش‌های منتسب به جلسه‌های برگزار شده در فرماندهی قرارگاه ثارالله با مقامات امنیتی جمهوری اسلامی برای مقابله با اعتراضات دانشجویی در ماه‌های گذشته از جمله دیگر اسناد منتشر شده از سوی این گروه هکری است.

صدای آمریکا نمی‌تواند به طور مستقل صحت اسناد منتشر شده را تأیید کند.

در خرداد سال گذشته گروه هکری «قیام تا سرنگونی» بیش از «۱۵۰ سایت و سامانه» و «پنج هزار دوربین کنترلی» شهرداری تهران را نیز هک کرده بود و شعار «مرگ بر خامنه‌ای رئیسی – لعنت بر خمینی» بر روی آن درج شده بود.

در ماه شهریور، رسانه‌های داخلی ایران اعلام کردند، به نامه‌ای دسترسی پیدا کرده‌اند که نشان می‌دهد مدیران شهرداری، یک ماه قبل از هک سیستم‌ها از آن مطلع بودند. بر اساس نامه‌ای به تاریخ ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ که به امضای محمدرضا زارعلی، مدیرکل سابق امور مالی شهرداری تهران رسیده، به حراست شهرداری اطلاع داده شده بود که افرادی خارج از مجموعه، به شبکه اطلاعاتی شهرداری دسترسی پیدا کرده‌اند.

یک ماه بعد از این نامه، یعنی ۱۲ خرداد، شهرداری تهران اعلام کرد که سیستم شهرداری و سامانه‌های شهری هک شده است. زارعلی نیز در تاریخ ۹ خرداد یعنی ۳ روز قبل از اعلام خبر هک سیستم‌های شهرداری از کار کنار گذاشته شد.

در سال گذشته سامانه‌ها و وب‌سایت‌های مختلف جمهوری اسلامی ایران، از جمله بخش‌هایی مربوط به سامانه توزیع حامل‌های انرژی، پخش برنامه‌‌های زنده صداوسیمای جمهوری اسلامی، برخی ساختمان‌های سازمان زندان‌های قوه قضائیه ایران و یا فرودگاه بین‌المللی تهران توسط گروه‌های مخالف و معترض «هک» شد و بخش‌هایی از اطلاعات موجود در آنها انتشار عمومی یافت.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates