06.06.2023

برنامه موشکی ایران؛ آمریکا ۷ فرد و ۶ نهاد در ایران، چین و هنگ‌کنگ را تحریم کرد

بی‌بی‌سی: ایران می‌گوید توسعه برنامه موشک‌های بالستیک خود را پیگیری می‌کند و آن را بخشی از سیاست دفاعی خود می‌داند و آمریکا هم وعده داده که همچنان به تحریم آن ادامه دهد آمریکا اعلام کرده است که شبکه‌ای متشکل از ۷ فرد و ۶ نهاد مرتبط با برنامه موشکی بالستیک جمهوری اسلامی ایران را در این کشور، چین و هنگ‌کنگ تحریم کرده است. ساعاتی پیش از اعلام این تحریم، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گفته بود که از یک موشک هایپرسونیک خود با نام فتاح، برای اولین بار رونمایی کرده است.

دفتر کنترل دارایی های خارجی وزارت دارایی آمریکا اعلام کرده است این شبکه در کار انجام تراکنش‌های مالی و خرید قطعات و فناوری حساس و حیاتی برای بازیگران کلیدی توسعه موشک‌های بالستیک ایران بوده است. داود دامغانی و قاسم حقیقت دو تبعه جمهوری اسلامی ایران هستند که امروز از سوی آمریکا تحریم شده اند.

دارایی و حساب های بانکی احتمالی این افراد در قلمروی ایالات متحده توقیف می‌شود و ضمن جلوگیری از ورودشان به آمریکا، اتباع آمریکایی و غیرآمریکایی هم اجازه معامله و دادوستد تجاری با آنها را نخواهند داشت.
آمریکا می‌گوید این شبکه تسهیلات خود را از جمله در اختیار وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، سازمان‌های وابسته به آن، صنایع شیمیایی پارچین و سازمان هوافضای ایران و صنایع الکتریک ایران قرار داده است.

بر اساس بیانیه وزارت دارایی آمریکا، این شبکه به سازمان‌های نظامی ایران و واسطه‌های کلیدی آن برای تهیه قطعاتی که در توسعه پیشران موشک کاربرد دارد و همچنین در تامین و تولید مهمات، مواد منفجره و سوخت جامد راکت و موشک، استفاده می‌شود، کمک رسانی کرده است.

برایان نلسون، معاون وزیر دارایی آمریکا در امور تروریسم و اطلاعات مالی درباره تحریم‌های جدید گفته است «اقدام امروز، تقویت تعهدمان برای پاسخ به فعالیت‌هایی است که ثبات منطقه را تضعیف می کند و امنیت شرکا و متحدان کلیدی ما را به خطر می اندازد».

معاون وزارت دارایی آمریکا گفته «ایالات متحده به هدف قرار دادن شبکه‌های خرید غیرقانونی فراملیتی که به طور مخفیانه از تولید موشک‌های بالستیک ایران و سایر برنامه‌های نظامی آن حمایت می‌کنند، ادامه خواهد داد».

رونمایی دو موشک از سوی ایران در کمتر از یک ماه

موشک فتاح دومین موشکی است که ایران در کمتر از یک ماه از آن رونمایی کرده است
توضیح تصویر، موشک فتاح دومین موشکی است که ایران در کمتر از یک ماه از آن رونمایی کرده است ایران می‌گوید توسعه برنامه موشک‌های بالستیک خود را پیگیری می‌کند و آن را بخشی از سیاست دفاعی خود می‌داند.
در تازه ترین تحول در این باره، مقام های ایرانی امروز اعلام کردند که موشک هایپرسونیک فتاح که از سوی سپاه پاسداران تولید شده، ۱۴۰۰ کیلومتر برد و سرعت آن پیش از اصابت به هدف ۱۳ تا ۱۵ ماخ است.
امیرعلی حاجی‌زاده، فرمانده نیروی هوافضای سپاه آبان ماه سال گذشته گفته بود ایران موفق شده موشک‌های هایپرسونیکی بسازد که می‌توانند از سیستم‌های دفاع موشکی عبور کنند.
منابع مستقل نظامی هنوز تحلیل و واکنشی به این خبر و اینکه آیا ایران توانایی تولید اینگونه از موشک‌ها را دارد منتشر نکرده‌اند.
این دومین رونمایی در این ماه از موشک هایی است که جمهوری اسلامی ایران می گوید موفق به تولید آن شده است.
اوایل خرداد ماه، وزارت دفاع ایران از موشکی بالستیکی به نام «خیبر» رو نمایی کرد که به گفته مقام های رسمی برد آن ۲ هزار کیلومتر است.
پس از رونمایی از موشک «خیبر» دولت فرانسه آزمایش این موشک دوربرد را نقض قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد خواند.
ایران می گوید محدودیت های قطعنامه شورای امنیت، جنبه الزام آور ندارد و به همین دلیل می تواند صنایع موشک های بالستیک خود را توسعه دهد.
روسیه از دیدگاه ایران در این زمینه حمایت کرده و وزیر خارجه آن کشور گفته که ایران برای پیگیری برنامه موشکی خود نباید با مانع مواجه شود.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates