13.06.2023

وال‌ استریت‌ ژورنال: قطعات چینی به ساخت و ارسال سریع پهپادهای ایرانی به روسیه کمک می‌کند

صدای آمریکا: روزنامه وال‌استریت‌ژورنال در گزارشی اختصاصی نوشته است که محققان غربی با بررسی یک پهپاد ایرانی که بهار امسال بر فراز اوکراین سرنگون شد، دریافتند که یکی از قطعات چینی این پهپاد در سال جاری میلادی ساخته شده است.

بر اساس این گزارش، این کشف نشان می‌دهد که قطعات تولید چین برخلاف فشار فزاینده ایالات متحده برای قطع زنجیره جهانی تولید پهپاد در ایران، همچنان به جمهوری اسلامی می‌رسد و برنامه پهپادی‌اش را تامین می‌کند.

این کشف همچنین نشان می‌دهد که ایران چقدر سریع می‌تواند به روسیه در تهاجم به اوکراین کمک کند، و تنها به سه ماه زمان نیاز دارد تا پهپاد بسازد و به مسکو برساند. این سلاح، مردم اوکراین را به وحشت انداخته است.

به نوشته وال‌استریت‌ژورنال، بازرسان گفتند پهپاد ایرانی که نیروهای اوکراینی در آوریل سال جاری میلادی سرنگون کردند، حاوی یک قطعه مبدل ولتاژ بود که به نظر می‌رسید در اواسط ژانویه سال جاری میلادی (اواخر دی ۱۴۰۱) در چین ساخته شده باشد.

این اولین بار است محققان گروه «پژوهش تسلیحات جنگ»، مستقر در بریتانیا، یک قطعه ساخته شده در سال ۲۰۲۳ میلادی را در پهپادهای ایرانی پیدا می‌کنند. این گروه، زنجیره‌ تامین تسلیحات در جهان را ردیابی می‌کند.

روسیه در سال گذشته میلادی برای تامین نیاز خود به تسلیحات در جنگ علیه اوکراین، به ایران متوسل شد و استفاده مسکو از پهپادهای ایرانی، نمونه‌ای از تعمیق همکاری نظامی بین این دو کشور است.

به گفته ارتش اوکراین، روسیه بیش از ۷۰۰ پهپاد را برای هدف قرار دادن نیروگاه‌ها، شهرها و اهداف‌ نظامی پرتاب کرده است.

اوکراین می‌گوید توانسته است تا حد زیادی، تهدید پهپادها را خنثی کند. با این حال، استفاده مداوم روسیه از این پهپادها، پدافند هوایی این کشور را تحت فشار قرار داده است.

دولت جو بایدن ماه گذشته میلادی گفت که روسیه از تهران خواسته است تا پهپادهای بیشتری به آن کشور ارسال کند. پس از آن، کاخ سفید هفته قبل اعلام کرد که ایران به تازگی صدها فروند پهپاد را با کشتی‌ و از طریق دریای خزر به روسیه فرستاده است.

کشف قطعه چینی ساخت سال ۲۰۲۳ میلادی در پهپاد ساخت ایران، چالش‌های آمریکا و متحدانش را در تلاش برای توقف جریان ارسال قطعات از سراسر جهان به کارخانه‌های هواپیماهای بدون سرنشین در ایران، نشان می‌دهد.

این قطعه چینی که در پهپاد «شاهد-۱۳۶» کشف شد، در سیستم ناوبری آن به کار گرفته شده بود.

وال‌استریت‌ژورنال می‌گوید تحریم‌های جهانی که با هدف توقف جریان قطعات به ایران وضع شده، تأثیر به نسبت متوسطی داشته است. بر اساس این گزارش، اعمال محدودیت‌های صادراتی بر مواردی مانند مبدل‌های ولتاژ، که به طور گسترده در صنعت الکترونیک استفاده تجاری دارد، مشکل پیچیده‌ای است.

بر اساس گزارش‌های سازمان ملل متحد که اقدامات جمهوری اسلامی را در تأمین پهپادهای شبه‌نظامیان حوثی در یمن در سال‌های اخیر مستند کرده است، چین و هنگ‌کنگ مدت‌ها به‌عنوان مراکز توزیع برای تولید پهپادهای ایران مورد استفاده قرار گرفته‌اند.

بر اساس گزارش پروژه کنترل تسلیحات هسته‌ای ویسکانسین، یک سازمان غیرانتفاعی مستقر در واشنگتن، شرکت‌های چینی نقش فزاینده‌ای در کمک به ایران ایفا می‌کنند.

دیمین اسپلیترز، از مرکز «پژوهش تسیلحات جنگ» گفت که بررسی پهپاد سرنگون شده در اوکراین، حاکی از آن بود که حاوی یک موتور تولید ایران است؛ موتوری که توسط شرکتی ساخته شده است که ایالات متحده و متحدانش بارها به دلیل نقش در برنامه پهپادی ایران، آن را تحریم کرده‌اند.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates