13.06.2023

فاکس‌نیوز: طالبان در زمان تنش با ایران دو هزار بمبگذار انتحاری و ۲۰ هزار جنگجو به مرز فرستاده بود

رادیوفردا: شبکه فاکس‌نیوز گزارش داده است که طالبان افغانستان همزمان با تنش دو هفته پیش این گروه با جمهوری اسلامی ایران، دو هزار بمبگذار انتحاری و ۲۰ هزار جنگجو را در طول مرزهای دو کشور مستقر کرده بود.

درگیری قوای طالبان با مرزبانان ایرانی در روز ششم خرداد با دو کشته در طرف ایرانی و یک نیروی طالبان، و پس از سفر یک هیئت نظامی جمهوری اسلامی ایران به کابل، پایان یافت.

اما لسلی مریمن، مدیر یک نهاد غیرانتفاعی در داخل افغانستان، با استناد به منابع خود در این کشور، به بخش دیجیتال فاکس‌نیوز گفته است طالبان اواخر ماه مه، حدود دو هفته پیش، دو هزار بمبگذار انتحاری همراه با ۲۰ هزار جنگجوی مسلح راهی مرزهای ایران کرده بود.

این ظاهرا نخستین بار است که گزارشی در خصوص وجود بمبگذاران انتحاری و شمار زیادی از جنگجویان طالبان در نزدیکی مرزهای ایران منتشر می‌شود.

به گزارش روز یکشنبه ۲۱ خرداد شبکه فاکس‌نیوز، در جریان درگیری اخیر طالبان با ایران، ویدئوهای منتشره در شبکه‌های اجتماعی نشان داد که طالبان شمار زیادی از تانک‌ها و خودروهای زرهی آمریکاییِ به‌جای مانده از عقب‌نشینی نظامیان این کشور از افغانستان، را به سوی مرزهای ایران گسیل کرده بود.

سرهنگ راب لودویک، سخنگوی وزارت دفاع ایالات متحده، با تأیید استفاده نیروهای طالبان از خودروها و سایر تجهیزات آمریکایی گفت: هزاران وسیله نقلیه با استفاده از بودجه تقویت قوای نظامی افغانستان، در طول ۱۶ سال، برای ارتش آن کشور خریداری شد که ۳۲ نوع خودرو از نوع تاکتیکی بود.

او احتمال داد که این تجهیزات در حال حاضر در وضعیت ضعیفی باشند.

به گفته بیل روجیو، عضو ارشد بنیاد «دفاع از دمکراسی‌» در واشینگتن، گروه طالبان خودروهای زیادی از جمله نفربرهای زرهی آمریکایی و ضدمین‌ را در مرز با ایران مستقر کرده است.

او در این زمینه به استقرار خودروهای زرهی ام-۱۱۷، نفربرهای زرهی ام-۱۱۳ و خودروهای هاموی ساخت آمریکا اشاره کرد.

فاکس‌نیوز می‌گوید طالبان ممکن است بتواند حداکثر تا ۲۰۰ هزار نفر را در سراسر افغانستان بسیج کند اما شمار نظامیان و نیروهای ذخیره ایرانی چند برابر بیشتر است؛ ضمن این‌که، ایران دارای تجهیزات نظامی برتر مانند جنگنده و پهپاد است. طالبان نیز یگان‌های انتحاری را «افتخار» خود می‌داند.

فاکس نیوز افزوده است که مشخص نیست آیا ایران در واکنش به نمایش قدرت طالبان، تسلیحات و قوای بیشتری در مرز مستقر کرده است یا نه.

وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران به درخواست این شبکه برای اظهارنظر در خصوص تنش اخیر مرزی با افغانستان پاسخ نداده است.

والی یک ولایت افغانستان در طول تنش یادشده گفته بود که منتظر است به «فرزندان زرتشت» درس عبرت بدهد. عبدالحمید خراسانی، یک فرمانده طالبان، ادعا کرده بود که اگر رهبر این گروه فرمان بدهد، «ایران ظرف ۲۴ ساعت فتح خواهد شد».

احمد وحیدی، وزیر کشور جمهوری اسلامی ایران، دو هفته پیش گفت که مرزها دوباره آرام شده و ترددها در حال انجام است و آن دسته از مقامات طالبان که اظهاراتی علیه ایران بیان کرده بودند، برکنار شده‌اند.

او به گروه طالبان توصیه کرد مرزبانان خود را «توجیه کنند تا این نوع اتفاقات تکرار نشود».

اما طالبان هفته گذشته رزمایشی با استفاده از سلاح‌های سنگین در ولایت مرزی نیمروز برگزار کرد، که از سوی برخی از ناظران، ادامه قدرت‌نمایی در برابر ایران تعبیر شد.

تنش ماه گذشته پس از چند روز کشمکش لفظی سران تهران و کابل برسر حقابه رود مرزی هیرمند و «دادن ضرب‌الاجل» از سوی سفیر ایران در کابل به حکومت طالبان و اظهارات صریح ابراهیم رئیسی در این زمینه رخ داد.

طالبان اظهارات مقامات جمهوری اسلامی در زمینه تغییر مسیر رودخانه برای سلب حقابه ایران را رد کرده و گفته بود که ایران باید به خشکسالی در منطقه توجه کند.

از تابستان دو سال پیش که طالبان به قدرت بازگشتند، موارد دیگری از درگیری‌های کوتاه مدت مرزی با ایران رخ داده بود.

روزنامه «جمهوری اسلامی» دو هفته پیش نوشت که طالبان «مأموریت» دارد تنش با ایران را به جنگ تبدیل کند.

سایت «خبرآنلاین» نیز روز ۲۰ خرداد نوشت اگرچه درگیری اخیر پایان یافته است، «اما همچنان بیم آن وجود دارد که اتفاقی دیگر به تنش‌ها و مشکلات دو کشور همسایه دامن بزند».

خبرآنلاین به نقل از نوذر شفیعی، استاد دانشگاه، نوشت اگر طالبان برای به‌رسمیت شناخته شدن خود از سوی آمریکا و جامعه جهانی تصمیم به ایجاد تنش با ایران داشته باشد یا مأموریتی نیابتی را در دستور کار قرار دهد، آینده‌ روابط دو کشور «نگران‌کننده» خواهد شد.

با استفاده از: فاکس‌نیوز، رسانه‌های ایران، جروزالم‌پست، رادیو فردا/ف.ر/ک.ر

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates