15.06.2023

گزارش نیویورک‌تایمز درباره مذاکرات «بی‌سر و صدای» آمریکا با تهران؛ نماینده مجلس: مذاکرات مستقیم هم داریم

روزنامه نیویورک‌تایمز با استناد به اظهارات مقامات سه کشور، از مذاکرات «بی‌سر و صدای» آمریکا با تهران خبر داد. فداحسین مالکی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس هم می‌گوید ایران و آمریکا مذاکرات «مستقیم» دارند.

روزنامه نیویورک‌تایمز روز پنج‌شنبه ۲۵ خرداد از قول مقامات رسمی ایران، اسرائیل و آمریکا که به نام آنها اشاره‌ای نشده، گزارش داده که دولت جو بایدن در حال مذاکرات «بی‌سر و صدا» با جمهوری اسلامی بر سر برنامه هسته‌ای و مبادله زندانیان است.

این گزارش می‌افزاید مذاکرات یادشده بخشی از «تلاش‌های بزرگ‌تر» آمریکا برای کاهش تنش‌ها و جلوگیری از «ریسک تقابل نظامی» با جمهوری اسلامی است.

منابع آگاه به این روزنامه آمریکایی گفته‌اند که هدف دولت آمریکا رسیدن به یک توافق «غیررسمی و قرارداد شفاهی» با ایران است؛ موضوعی که مقامات جمهوری اسلامی از آن به «آتش‌بس سیاسی» تعبیر می‌کنند.

دو مقام اسرائیلی به نیویورک‌تایمز گفته‌اند که بر اساس بسته توافقی جدید که «قریب‌الوقوع» است، ایران باید بیشتر از سطح کنونی ۶۰ درصدی، غنی‌سازی اورانیوم انجام نشود.

ایران همچنین باید حملات مرگبار به نیروهای آمریکایی در عراق و سوریه توسط نیروهای نیابتی خود را متوقف کند، همکاری با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را افزایش دهد و از فروش موشک به روسیه خودداری کند.

در مقابل ایران نیز انتظار دارد آمریکا از افزایش تحریم‌ها خودداری کرده، توقیف نفتکش‌های حامل نفت جمهوری اسلامی را متوقف کند و دنبال تصویب قطعنامه‌های تنبیهی علیه ایران در آژانس و سازمان ملل نباشد.

بر اساس این گزارش، ایران همچنین از ایالات متحده انتظار دارد که میلیاردها دلار از دارایی‌های ایران را که استفاده از آنها محدود به اهداف بشردوستانه است، در ازای آزادی سه زندانی دوتابعیتی ایرانی-‌آمریکایی در تهران، آزاد کند.

مقامات آمریکایی ارتباط میان آزادی زندانیان با رفع انسداد دارایی‌های ایران مذاکرات هسته‌ای را تأیید نکرده‌اند.

آمریکا هفته گذشته معافیتی صادر کرد که به عراق اجازه می‌دهد ۲.۷۶ میلیارد دلار از دارایی‌های جمهوری اسلامی از بابت صادرات گاز و برق به این کشور را آزاد کند و این پول برای واردات اقلام انسان‌دوستانه توسط جمهوری اسلامی از کشورهای ثالث مورد تأیید آمریکا صرف خواهد شد.

با این حال، متیو میلر، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز چهارشنبه ۲۴ خرداد بار دیگر گزارش‌ها در خصوص توافق هسته‌ای با ایران را «نادرست» و «گمراه کننده» خواند.

آقای میلر در نشست خبری خود در پاسخ به پرسشی در خصوص توافق هسته‌ای بین ایران و آمریکا گفت: «همانطور که دیروز گفتم شایعات در مورد توافق هسته‌ای، موقت یا غیر آن، نادرست و گمراه کننده است.»
با استفاده از گزارش‌های نیویورک تایمز، انتخاب و رادیو فردا؛ د.خ/ ب.ب

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates