28.06.2013

وکیل ستار بهشتی: یکی از بازجویان مقصر اصلی مرگ ستار است

دویچه‌وله: گیتی پورفاضل، وکیل پرونده ستار بهشتی می‌گوید یک بازجو مقصر اصلی مرگ این وبلاگ‌نویس بوده است. او می‌گوید، این بازجو را “چون مأمور اطلاعات است به دادگاه نمی‌فرستند، مبادا که محکوم شود.”

گیتی پورفاضل، وکیل پرونده ستار بهشتی، روز چهارشنبه (۵ تیر/ ۲۶ ژوئن) در گفت‌وگو با کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران یکی از بازجویان موکلش را عامل اصلی مرگ وی خواند. ستار بهشتی وبلاگ‌نویسی بود که در آبان ۱۳۹۱ توسط پلیس فضای مجازی (فتا) دستگیر شد و در همان ماه در بازداشت جان سپرد.

خانم پورفاضل گفت: «ستار ۴ بازجو داشته که یک نفر از آنها مقصر اصلی در مرگ ستار بوده است. او در جلسه بازپرسی آمد و ما هم او را دیدیم. او را چون مأمور اطلاعات است به دادگاه نمی‌فرستند مبادا که محکوم شود.»

وکیل پرونده ستار بهشتی با اشاره به قانون اساسی ایران و این موضوع که “همه تابعین ایران در برابر قانون مساوی هستند” از این وضع شکایت می‌کند و می‌پرسد، چرا برخی “با توجه به شرایط، مرتبه و وابستگی‌هایی که دارند قانون در موردشان اعمال نمی‌شود؟”

“بازپرس پرونده می‌خواهد زمان بخرد”

گیتی پورفاضل با اعتراض به “۸ ماه اهمال در ارسال پرونده ستار بهشتی به دادگاه” می‌گوید: «بازپرس پرونده را به دادگاه نمی‌فرستد چون می‌خواهد زمان بخرد و فکر می‌کند با این کار پرونده کم‌رنگ می شود و با گذشت زمان حساسیت آن کمی تعدیل می‌شود، در حالی که بزرگ‌ترین اشتباه را می‌کند.»

رئیس سازمان پزشکی قانونی دوم تیرماه سال جاری در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس در مورد علت مرگ ستار بهشتی گفته بود: «بر اثر شرایط خاص و فشارهای روحی ستار بهشتی فوت ‌کرده است.»

وکیل بهشتی در این باره عنوان می‌کند: «این اولین بار نیست که پزشکی قانونی این اظهار نظر را می‌کند. از ابتدا هم که من دنبال پرونده در دادسرا بودم به من گفتند، او تحت فشار و استرس فوت کرده است. من هم گفتم بله، اما تحت فشار چه زمانی بوده و کجا بوده است؟ زیر دست بازجو و زیر فشار بوده و در اثر اعمال فیزیکی و روانی که روی او انجام شده؟ ممکن است ایست قلبی هم کرده باشد که بله، ایست قلبی هم کرده است اما چه کسانی باعث ایجاد این شرایط شدند؟»

خانم پورفاضل در اسفندماه ۱۳۹۱ در گفت‌وگو با کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران گفته بود، با وجود این که تمام مدارک و مستندات پرونده ستار بهشتی کامل و آماده ارسال به دادگاه هستند ولی این پرونده هنوز هم به دادگاه ارسال نشده است.

پور فاضل در باره علت احتمالی عدم ارسال پرونده به دادگاه می‌افزاید: «من با یکی، دو زندانی بند ۳۵۰ زندان اوین که چندی پیش به دلیل بیماری در بیمارستان بستری شده بودند صحبت کردم. آنها ستار را یک روز قبل از مرگش در بند دیده بودند. آنها گفتند، ما با چشم خودمان دیدیم که بدن این بچه کبود بوده و از نظر روحی هم تضعیف شده بوده. آنها برای شهادت‌دادن در دادگاه اعلام آمادگی هم کردند.»

وکیل ستار بهشتی ادامه می‌دهد: «دقت کنید، برای همین است که پرونده را به دادگاه نمی‌فرستند، چون من بلافاصله از دادگاه تقاضا خواهم کرد تا شاهدان در دادگاه حاضر شوند و دیده‌های خودشان را بگویند.»

اتهام بهشتی به هنگام بازداشت “اقدام علیه امنیت ملی از طریق فعالیت در شبکه اجتماعی و نوشتن مطالب انتقادی در وبلاگ شخصی” اعلام شد.

ارسال نامه به حسن روحانی

کمپین بین‌المللی حقوق بشر برای ایران می‌نویسد، گیتی پورفاضل در ۲۹ خردادماه پس از پیروزی حسن روحانی در انتخابات ریاست جمهوری ایران به وی نامه‌ای نوشت و خواستار رسیدگی به پرونده موکلش و ارسال هر چه سریع‌تر آن به دادگاه شد.

خواهر ستار بهشتی در گفت‌وگویی با همین کمپین در بهار سال جاری (۱۳۹۲) از اعمال فشار مأموران امنیتی بر او و دیگر اعضای خانواده سخن گفت. او گفت، از آنها خواسته شده است تا سکوت کنند و پیگیر این پرونده نباشند.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates