29.06.2023

مادر نیکا شاکرمی: نمی‌توانم یک لحظه هم فراموش کنم

بی‌بی‌سی: نسرین شاکرمی، مادر نیکا، در مصاحبه‌ای اختصاصی برای یک مستند بی‌بی‌سی، درباره آنچه بر دخترش گذشت گفته است: « نمی‌توانم یک لحظه هم فراموش کنم.»

خانم شاکرمی ادعاهای مقامات ایران درباره کشته‌شدگان اعتراضات را رد کرد و گفت: «همه ما می‌دانیم که آنها دارند دروغ می‌گویند.»

نسرین شاکرمی با زر ابراهیمی مصاحبه می‌کرد، بازیگر ایرانی که سال‌ها است در تبعید زندگی می‌کند.

نیکا شاکرمی دختر معترض ۱۶ ساله‌ای بود که پس از شرکت در نخستین تظاهرات شهریور ۱۴۰۱ در بلوار کشاورز تهران گم شد و خانواده‌اش بعد از ده روز بی‌خبری برای شناسایی‌اش به سردخانه فراخوانده شدند. ماموران حکومتی سپس پیکر نیکا را دزدیدند و مخفیانه در روستایی دورافتاده دفن کردند.

هرچند قوه قضاییه ایران مرگ نیکا شاکرمی را خودکشی اعلام کرد، اما خانواده‌اش می‌گویند او به دست ماموران کشته شد.

نسرین شاکرمی به بی‌بی‌سی گفت: «نیکا درباره بی‌عدالتی و تبعیض علیه ایرانی‌ها دغدغه داشت. خیلی به فکر این مسائل بود.»

«او خیلی پرشور و نترس بود. همیشه دلواپس بی‌باکی‌اش بودم. نگران بودم که مبادا اتفاقی برایش بیفتد.»

نسرین شاکرمی درباره مقام‌های ایران گفت: «آنها حاضر به قبول مسئولیتشان در کشتن نیستند و به ما هم نمی‌گویند چه کسی این کار را کرده است. پرونده را پیگیری نمی‌کنند. باید به کجا شکایت ببریم؟»

خانم شاکرمی به زر ابراهیمی گفت: «من یک مادرم و نیکا را بی‌نهایت دوست داشتم. عشق زندگی‌ام بود. از دست دادن بچه‌ای مثل نیکا مصیبت است.»

او در کنار بازگویی نگرانی بابت نترس بودن نیکا، شجاعتش را ستایش هم می‌کند و می‌گوید نیکا از لحظه تولدش «انرژی فوق‌العاده‌ای» داشت.

نسرین شاکرمی گفت: «احترام زیادی برای شجاعت و روح آزاد نیکا قائلم. باورم این است که در نقطه خاصی از تاریخ هستیم که باید چنین اتفاقاتی بیفتد.»

«برای یک لحظه هم نمی‌توانم آنچه را بر نیکا گذشت فراموش کنم. حتی در خواب‌هایم التماسش می‌کنم که بیاید و با من حرف بزند.»

مصاحبه خانم شاکرمی بخشی از مستند «در دل خیزش ایران» است که برای بی‌بی‌سی و به زبان انگلیسی ساخته شده است.توضیح تصویر،

مادر نیکا می‌گوید برای شجاعت و آزادگی دخترش احترام بسیاری قائل است

در مستند بی‌بی‌سی از تصاویر ۳۵۰ ویدئوی معترضان و شهروندخبرنگاران ایرانی که در مجموع حدود ۱۰۰ ساعت بودند استفاده شده است.

پیش از این ویدئویی از نیکا در حال پرتاب سنگ به سوی پلیس منتشر شده است و همچنین ویدئویی دیگری که او را در حال پناه گرفتن پشت خودروها نشان می‎‌دهد.

سال گذشته یک شاهد عینی به سی‌ان‌ان گفت: «چندین نیروی امنیتی درشت اندام آمدند و او را گرفتند… آنها را دیدم که او را در خودرویی انداختند.»

پیش از آنکه نیکا گم شود در تماسی تلفنی قبل از نیمه شب به دوستش گفته بود که پلیس در تعقیبش است.

همان شب حساب‌های تلگرام و اینستاگرام نیکا پاک شدند.

خانواده نیکا شاکرمی، مانند بسیاری دیگر از خانواده‌های دادخواه دیگر در ایران، تحت فشارهای امنیتی بوده‌اند. خاله و دایی نیکا پیشتر مجبور به حضور در برنامه تلویزیونی شدند و آتش شاکرمی، خاله نیکا که با او زندگی می‌کرد، هدف آزار و اذیت آنلاین است.

نسرین شاکرمی می‌گوید: «تنها یک امید دارم… که خون بچه‌های ما پایمال نشود.»

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates