01.07.2023

گزارش رسانه‌های آمریکایی از «مرخصی اجباری» رابرت مالی: تحقیق درباره احتمال «سوءاستفاده» از اطلاعات محرمانه

صدای آمریکا: در حالیکه سخنگوی وزارت خارجه آمریکا می‌گوید رابرت مالی در مرخصی به سر می‌برد، رسانه‌های آمریکایی با جزئیات جدیدی درباره او، گزارش دادند که در ادامه تحقیقات درباره احتمال «سوءاستفاده از اطلاعات طبقه‌بندی‌شده»، ابتدا مجوز امنیتی رابرت مالی تعلیق شد اما از روز پنجشنبه او به مرخصی بدون حقوق فرستاده شد.

رابرت مالی نماینده ویژه آمریکا در امور ایران در وزارت خارجه ایالات متحده است. او دو سال پیش در پی روی کار آمدن دولت جو بایدن به این مقام رسید. او در حالی به این سمت رسید که در زمان دولت اوباما، او در توافق هسته‌ای با ایران نقش داشت. پیش از مالی، برایان هوک در دولت ترامپ در این سمت بود.

پنجشنبه عصر، متیو میلر سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در واکنش به خبرهای منتشر شده درباره رابرت مالی به خبرنگار صدای آمریکا گفت: «او در مرخصی است و آبرام پالی در حال حاضر به جای او انجام وظیفه می‌کند.»

در این بین سایت آکسیوس به نقل از رابرت مالی نوشت: «رابرت مالی، فرستاده ویژه آمریکا در امور ایران روز پنجشنبه گفته که مجوزها و دسترسی‌های امنیتی او در دست بررسی است و او انتظار دارد که تحقیقات «به نحو مطلوب و به زودی» به پایان برسد.»

شبکه سی‌ان‌ان در گزارشی به نقل از یک مقام آمریکایی نوشت که از مدتی پیش مجوز دسترسی امنیتی رابرت مالی به خاطر تحقیقات امنیتی دیپلماتیک در وزارت خارجه آمریکا درباره سوء استفاده احتمالی از اطلاعات طبقه‌بندی شده به حالت تعلیق درآمد. جزئیاتی از این «سوءاستفاده احتمالی» در این گزارش گفته نشده است.

در همین رابطه، آسوشیتدپرس نوشت، یک ماه پیش در حاشیه یک نشست محرمانه درباره ایران در کنگره آمریکا، غیبت آقای مالی مورد توجه قرار گرفت اما در آن زمان گفته شد رابرت مالی به دلایل شخصی که احتمالا به سلامتی خانواده‌اش مربوط است، در مرخصی است.

نیویورک تایمز نیز گزارش داد از دو ماه پیش مجوز دسترسی امنیتی‌ (سکوریتی کلیرنس) رابرت مالی قطع شد و او به «مرخصی با حقوق» فرستاده شد اما روز پنجشنبه او رسما به «مرخصی بدون حقوق» فرستاده شد تا تحقیقات درباره او پایان یابد.

سی‌ان‌ان در گزارش خود نوشت که در یک ماه گذشته رابرت مالی هنوز در کار خود بود اما دسترسی به اطلاعات طبقه‌بندی شده نداشت. او در این زمان با امیر سعید ایروانی نماینده جمهوری اسلامی در سازمان ملل دیدارهایی داشت اما سی‌ان‌ان می‌گوید مشخص نیست این دیدارها بعد از تعلیق مجوز امنیتی او بود یا خیر. از سوی دیگر برخی منابع به سی‌ان‌ان گفتند که رابرت مالی به دلیل آنچه کوتاهی در نگهداری اسناد محرمانه خوانده شده از سمتش تعلیق شده است.

واشینگتن‌پست نیز در گزارش پنجشنبه شب خود درباره رابرت مالی نوشت بازرسی از استفاده او از اطلاعات محرمانه، موجب تعلیق موقت او شده است.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates