20.07.2023

تحریم ۱۴ بانک عراقی به دلیل پول‌شویی و انتقال دلار به ایران

دویچه‌وله: وال استریت‌ژورنال از تحریم ۱۴ بانک عراقی به دلیل معامله دلاری با ایران خبر داده است. آمریکا هدف از این ممنوعیت را ممانعت از پولشویی و انتقال دلار به ایران و سایر کشورهای تحریم شده خاورمیانه اعلام کرده است.

روزنامه وال استریت ژورنال روز چهارشنبه ۱۹ ژوئیه (۲۸ تیر) به نقل از مقامات آمریکایی گزارش داد که این کشور بر معاملات دلاری ۱۴ بانک عراقی ممنوعیت‌های جدیدی اعمال کرده است. این گزارش می‌افزاید وزارت خزانه‌داری آمریکا و بانک فدرال رزرو نیویورک، ۱۴ بانک عراقی را به ظن پول‌شویی برای حکومت جمهوری اسلامی و انتقال ارز به ایران تحریم می‌کنند.

به گزارش وال‌استریت‌ژورنال، وضع این تحریم‌های جدید نشان دهنده تشدید اجرای تحریم‌ها علیه ایران است و تنها چند ماه پس از آن صورت می‌گیرد که دولت بایدن قصد کاهش تنش‌ها با تهران را داشت. پیش از این وزارت خزانه‌داری مجوز پرداخت ۲/۵ میلیارد یورو برابر با حدود ۲/۸ میلیارد دلار را به منظور پرداخت بدهی‌های دولت عراق برای واردات برق و گاز ایران صادر کرده بود.

روز سه‌شنبه خبرگزاری رویترز از موافقت آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه ایالات متحده با معافیت تحریمی جدید ۱۲۰ روزه‌ای خبر داد که به عراق اجازه می‌دهد بدهی خود را بابت برق خریداری شده از ایران پرداخت کند.

اگرچه تا لحظه تنظیم این خبر، بیانیه‌ای از سوی وزارت خزانه داری ایالات متحده و یا مقامات رسمی عراق در این خصوص صادر نشده است اما وال استریت ژورنال، هدف از تحریم ۱۴ بانک عراقی را ممانعت از پولشویی و همچنین جلوگیری از انتقال دلار آمریکا به ایران و سایر کشورهای تحریم شده خاورمیانه‌ای اعلام کرده است.

برخی از کارشناسان احتمال می‌دهند که اعمال تحریم‌های جدید آمریکا در روابط بغداد و واشینگتن تنش ایجاد کند و در عین حال، پیامدهایی برای ارزش دینار عراق و وضعیت معیشت مردم این کشور داشته باشد.

اما بر اساس این گزارش، دارایی ۱۴ بانک تحریم شده اخیر مجموعا تنها ۱/۲۹ درصد از کل دارایی‌های بانکی کشور عراق را شامل می‌شود و مقامات آمریکایی بر این باورند که این تحریم‌ها تاثیر شدیدی بر روی مردم عراق نخواهد داشت چرا که ۴۶ بانک دیگر این کشور تحت تاثیر این دسته از تحریم‌های دلاری قرار نمی‌گیرند.

 به نوشته وال‌استریت‌ژورنال، مقامات آمریکایی با بررسی‌های بیشتر متوجه انجام پول‌شویی در این بانک‌ها شدند و دریافتند که این بانک‌ها تراکنش‌های ساختگی داشته‌اند و از این رو این احتمال را طرح کرده‌اند که ممکن است افراد تحت تحریم آمریکا طرف حساب این تراکنش‌های بانکی ساختگی بوده باشند.

این روزنامه به نقل از یک مقام ارشد آمریکایی نوشته که آمریکا دلایل محکمی در اختیار دارد که این اموال پول‌شویی شده ممکن است به اشخاصی منفعت برساند که تحت تحریم قرار دارند.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates