24.07.2023

بلینکن : دیگر توافقی با ایران وجود ندارد، اسرائیل در مقابل تهدید ایران به تنهایی تصمیم می‌گیرد

رادیوفرانسه: آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجۀ آمریکا در گفتگو با شبکۀ تلویزیونی “سی‌ان‌ان” در خصوص احتمال حملۀ نظامی اسرائیل به ایران گفت که این کشور به تنهایی در باره امنیت ملی خود تصمیم می‌گیرد. بلینکن گفت : “دولت اسرائیل باید تصمیم‌های خاص خود را دربارۀ امنیت ملی‌اش بگیرد.”

سخن وزیر امور خارجۀ آمریکا گویای تغییری فاحش در ادبیات او و پذیرش تلویحی موضع اسرائیل است که همواره حملۀ پیشگیرانه به تأسیسات اتمی ایران را حق خود دانسته است. تاکنون وزیر امور خارجۀ آمریکا می‌گفت : اگر چه همۀ گزینه‌ها در قبال برنامۀ اتمی ایران مد نظر آمریکا است، اما این کشور هنوز راه‌حل دیپلماتیک را برای متوقف کردن جاه‌طلبی‌های اتمی ایران ترجیح می‌دهد.

اخیراً نخست وزیر اسرائیل، بنیامین نتانیاهو، بار دیگر تأکید کرد که این کشور مطلقاً خود را به احیای توافق اتمی با ایران متعهد نمی‌داند و هر آنچه لازم است برای دفاع از خود انجام می‌دهد.

آنتونی بلینکن در جای دیگری از سخنان خود در مصاحبه با “سی ان ان” اعتراف کرد که دیگر چیزی به نام توافق اتمی با ایران وجود ندارد و این کشور نتوانست یا نخواست توافق پیشنهادی برای ازسرگیری برجام را امضاء کند. بلینکن سپس تأکید کرد که دولت آمریکا صریحاً به حکومت ایران گفته است که باید برای کاستن از تنش‌ها – نه تشدید آنها – در مناسبات دو کشور در یک رشته از زمینه‌ها تدابیری اتخاذ کند.  

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates