27.07.2023

اختصاصی: افشای هویت محمد جعفر قصیر، مسئول انتقال پول‌ ایران به لبنان و سوریه

ایران‌اینترنشنال به اطلاعاتی اختصاصی درباره محمدجعفر قصیر، مسئول انتقال پول ایران به حزب‌الله لبنان، دست یافته است. قصیر که با قاچاق فرش، سیگار، آهن و نیترات آمونیوم به بیروت، به یک میلیاردر تبدیل شده، در سال ۹۷ در سفری همراه با بشار اسد به ایران، با علی خامنه‌ای دیدار کرده بود.

به گزارش مجتبا پورمحسن، عضو هیات تحریریه ایران‌اینترنشنال، محمدجعفر قصیر متولد ۲۳ بهمن ۱۳۴۵ در دیر قانون النهر لبنان است و به نام‌های دیگری از جمله محمد جعفر کسیر، شیخ صلاح، حاج مجید عینکی، شیخ ماجد، شیخ قلی و به ویژه حاج فادی نیز شناخته می‌شود.

قصیر از فرماندهان ارشد واحدهای ۴۴۰۰ و ۱۰۸ حزب‌الله لبنان و مسئول حمل و نقل حزب‌الله است و انتقال دلارهای اهدایی جمهوری اسلامی به سوریه و لبنان را بر عهده دارد.

محمدجعفر قصیر از سال ۲۰۰۸ در حزب‌الله نقش‌آفرین بود اما پس از کشته شدن مصطفی بدرالدین، پسرعموی عماد مغنیه و فرمانده ارشد حزب‌الله در سوریه، جا برای فعالیت قصیر بازتر شد.

او که از اعضای قدیمی حزب‌الله لبنان است، در روند فروش نفت قاچاق ایران با سپاه همکاری می‌کند و پول حاصل از آن را به لبنان می‌برد. واحد ۱۰۸ حزب‌الله نیز به فرماندهی قصیر و با کمک نیروی قدس سپاه، تجهیزات نظامی را از سوریه به لبنان و برعکس جابه‌جا می‌کند.

محمدجعفر قصیر به همراه سپاه پاسداران در تولید و توزیع مواد مخدر در کشورهای عربی نیز نقش دارد.

سفر با بشار اسد به ایران و دیدار با خامنه‌ای

در ششم اسفند ۱۳۹۷، بشار اسد به همراه هیاتی که قاسم سلیمانی و محمدجعفر قصیر در آن بودند، در بی‌خبری محمد جواد ظریف، وزیر خارجه وقت ایران، به تهران سفر کرد و با علی خامنه‌ای دیدار کرد. ظریف در اعتراض به این سفر که بدون هماهنگی او انجام شده بود استعفا کرد، اما بعدا با دلجویی قاسم سلیمانی استعفای خود را پس گرفت.

اسرار این سفر چهار ساعته بشار اسد به ایران در آن زمان نامشخص ماند. طبق اطلاعات اختصاصی ایران اینترنشنال، سفر چهار ساعته بشار اسد به تهران طرح محمدجعفر قصیر بود تا شرایطی به ظاهر اضطراری را برای دریافت میلیون‌ها دلار از ایران ایجاد کند.

امپراتوری چندین میلیاردی

در حالی که وزارت خارجه آمریکا برای دستگیری بصیر به عنوان یک تروریست قاچاقچی ۱۰ میلیون دلار جایزه تعیین کرده، او در گذر فعالیت‌های خود توانسته با مال‌اندوزی گسترده به یک میلیاردر تبدیل شود.

نزدیکی قصیر به فرماندهان ارشد سپاه، به او امکان دسترسی به فرودگاه دمشق، مرزهای ایران، عراق و سوریه را داده است.

قصیر که بیش از همه به نام «حاج فادی» مشهور است، سال‌هاست کالاهایی مثل فرش و سیگار ایران را به لبنان قاچاق می‌کند. او در نتیجه فعالیت‌های اقتصادی خود، از فرمانده یک واحد نظامی به سرکرده یک امپراتوری مالی تبدیل شده است.

خرید هزاران هکتار ملک و سرقت تعداد زیادی اسب از یک مزرعه در جریان جنگ سوریه، تنها بخشی از فعالیت‌های امپراتوری اوست.

فادی یکسال پیش از سفر به تهران، هزاران تن آهن بی‌کیفیت را از طریق مرزهای عراق و سوریه وارد لبنان کرد. پیامدهای این قاچاق در حدی بود که بر کسب‌وکار آهن‌فروشان مسیحی لبنان تاثیر گذاشت و آنها به حسن نصرلله شکایت بردند. دبیرکل حزب‌الله نیز از قصیر خواست فعالیت‌های قاچاق خود را برای مدتی کاهش دهد.

در شرایطی که اقتصاد لبنان در آستانه فروپاشی است و مردم این کشور شرایط اقتصادی سختی را تجربه می‌کنند، خانواده قصیر زندگی مجللی را در لبنان و اروپا دارند. همسر سوم قصیر، محاسن مرتضی، فراتر از زناشویی روابطی ویژه با او دارد و بر فعالیت‌هایش نظارت می‌کند.

«حاج فادی» زمستان گذشته به مناسبت ولنتاین برای همسرش یک خودروی پورشه گران‌قیمت خریداری کرد.

فاطمه، دختر قصیر، نیز با محمد قاسم البزال، رییس امور مالی واحد ۴۴۰۰ حزب‌الله که تحت تعقیب آمریکاست، ازدواج کرده است.

قاچاق نیترات آمونیوم

در تابستان ۲۰۲۰، بر اثر انفجار نزدیک به سه‌هزار تن ذخیره نیترات آمونیوم در بندر بیروت، بیش از ۲۲۰ نفر کشته شدند. حزب‌الله لبنان که در این پرونده متهم شده بود، حاضر به همکاری با دستگاه قضایی لبنان نشد.

این در حالی است که پس از این انفجار، روزنامه دی‌ولت آلمان خبر داد که حزب‌الله سه محموله بزرگ نیترات آمونیوم را در سه تاریخ مختلف وارد بندر بیروت کرده است. دستگاه‌های اطلاعاتی آلمان در گزارش‌هایشان فاش کردند که مسئول قاچاق محموله‌های نیترات آمونیوم، شخص محمدجعفر قصیر است که یکی از محموله‌ها را با هواپیمایی ماهان وارد بیروت کرده است.

قاچاق نیترات آمونیوم از سوی حزب‌الله به لبنان در حالی گزارش شده که این گروه در سال ۱۹۸۲ نیز در اولین عملیات تروریستی خود از این ماده استفاده کرده بود.

در این عملیات انتحاری که احمید قصیر، برادر ۱۹ ساله محمدجعفر قصیر، آن را انجام داد، یک خودرو پر از مواد منفجره نیترات آمونیوم در برخورد با یک مرکز نظامی اسرائیل منفجر شد و به مرگ ده‌ها شهروند لبنانی و اسرائیلی انجامید.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates