08.08.2023

آمریکا می‌گوید اسناد مربوط به استفاده روسیه از پهپادهای ایرانی را به اوکراین داده است

بی‌بی‌سی: اوکراین می گوید روسیه از پهپادهای انتحاری ایران در تجاوز به خاک اوکراین استفاده می کند اما ایران می گوید مقام های اوکراینی هیچ سندی در این زمینه ارائه نکرده‌اند
آمریکا در واکنش به اظهارات حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه ایران که گفته بود اوکراین اسنادی دال بر استفاده روسیه از پهپادهای انتحاری ایران در تجاوز نظامی به آن کشور ارائه نکرده، گفته است که ایالات متحده اسناد مربوط به آن را به مقام های اوکراینی داده است.

متیو میلر، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفته است «اگر درخواست وزیر امور خارجه ایران از اوکراین برای دریافت مدرک باشد، قطعاً ما ارائه کرده ایم. ما از ابتدای این درگیری اطلاعاتی را با اوکراین به اشتراک گذاشته‌ایم و من مطمئن هستم که بابت ادامه این کار خرسند خواهیم بود».

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در پاسخ به سوالی بر مبنای اظهارات وزیر خارجه ایران که آیا شواهدی مبنی بر ایرانی بودن پهپادهای بکار گرفته شده توسط روسیه علیه ایران وجود دارد یا نه گفته از جمله شواهد «پهپاد سرنگون شده با قطعات ایرانی» است.

آقای میلر گفته حمایت آمریکا از اوکراین در ارائه این شواهد به ایران، منوط به تصمیم مقام‌های اوکراینی است.

اوکراین می گوید روسیه در تجاوز نظامی به این کشور از پهپادهای انتحاری ایران از جمله پهپاد-۱۳۶ استفاده می کند.
یک روز پیش از این حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه ایران گفته بود در مذاکراتی که بین ایران و اوکراین به میزبانی عمان انجام شده بود «هیچ سند قابل قبولی از طرف اوکراینی در مورد ادعاهای مطرح شده ارائه نشد».

آقای امیرعبداللهیان گفته بود در تماس تلفنی به همتای اوکراینی خود گفته بود که «مطمئن شدم که هیچ سندی در ارتباط با ادعاهایی که مطرح می‌کنید در اختیار شما نیست و اتهاماتی که به ایران در این زمینه می‌زنید کاملاً غلط و نادرست است».

وزیر خارجه ایران گفته است که اوکراین یک بار بر سر مذاکره در این باره در نشستی که قرار بوده در لهستان برگزار شود، شرکت نکرده و پس از یک دور مذاکره در عمان در همین زمینه، دیگر بر سر میز گفت و گو با ایران حاضر نشد.

آقای امیرعبداللهیان گفته بود «ما در این مدت بارها پیگیری کردیم که این نشست برگزار شود اما طرف اوکراینی در دور جدیدی از این گفتگوها تاکنون حاضر نشده است».

اوکراین ایران را متهم می کند که با در اختیار دادن پهپادهای انتحاری این کشور از جمله پهپاد-۱۳۶ به روسیه در تجاوز نظامی به اوکراین، کمک می رساند.
ولودیمر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین سال گذشته در حالی که کنار لاشه یک پهپاد ایستاده بود گفته بود «مدافعان آسمان ما مانع ورود کرکس‌های دشمن شدند و ۲۳ شاهد را ساقط کردند».

اتحادیه اروپا، بریتانیا و آمریکا برخی از نظامیان و کارخانه های ساخت تسلیحات در ایران به دلیل آنچه ارسال پهپاد به روسیه خوانده اند، تحریم کرده‌اند.

آقای زلنسکی، حدود دو ماه پیش هم از ایران خواسته بود آنچه را ارسال پهپاد به روسیه برای استفاده علیه اوکراین می خواند، متوقف کند.

با این حال آقای زلنسکی گفت که پدافند هوایی کشورش تاکنون مهارت زیادی در ساقط کردن این هواپیماهای انتحاری بدون سرنشین دارد و تا اوایل خرداد ۱۴۰۲، (برابر با مه ۲۰۲۳) تعداد ۹۰۰ فرورند از ۱۱۶۰ دستگاه پهپاد را سرنگون کرده است.

او گفته بود «روی صحبت من با همه است، هم جامعه، هم روحانیون ایران، هم تک‌تک خانواده‌های ایرانی، هم کسانی که می‌توانند بر تصمیم‌های دولت در ایران تأثیر بگذارند. یک پرسش ساده دارم: هم‌دستی با تروریسم روسیه به چه دردتان می‌خورد؟ چرا شما در کنار یک دولت اهریمنی هستید؟»

ایران از ابتدای حمله نظامی روسیه به اوکراین با جانبداری از مسکو، رهبران اوکراینی و سازمان پیمان همکاری های آتلانتیک شمالی (ناتو) را مسبب این تجاوز خوانده است.

آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، تیرماه ماه سال گذشته در دیدار با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، در تهران ناتو را «موجودی خطرناک» خواند و به آقای پوتین گفت که اگر او در اوکراین «ابتکار عمل» را در دست نمی‌گرفت «طرف مقابل با ابتکار خود موجب وقوع جنگ می‌شد».

پس از مدت ها تکذیب فروش پهپاد به روسیه، آقای امیرعبداللهیان سال گذشته اعلام کرد که ایران به روسیه پهپاد داده اما گفت که این اقدام پیش از شروع تجاوز نظامی روسیه به اوکراین بوده است.

وزیر خارجه ایران به تازگی گفته است «ما هیچگاه برای به کارگیری پهپاد ایرانی و یا سلاح ایرانی در جنگ اوکراین امکاناتی را در اختیار مسکو قرار نداده‌ایم».

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates