08.08.2023

تهدید ضمنی سپاه علیه خبرنگاران در آستانه روز خبرنگار و سالگرد مهسا: نباید پازل دشمن را تکمیل کنید

رادیوفردا: در آستانه سالگرد جان باختن مهسا امینی که خبر آن از سوی خبرنگاران ایرانی فاش شد و یک روز پیش از روز ملی خبرنگار، سخنگوی سپاه پاسداران رسانه‌های کشور را به طور غیرمستقیم تهدید کرد که «پازل دشمن» را تکمیل نکنند.

رمضان شریف سخنگوی سپاه پاسداران روز دوشنبه، ۱۶ مرداد، در یک مراسم برای «بزرگداشت روز خبرنگار» در ایران گفت: «کار خبری ما نباید به نحوی باشد که پازل دشمنان را در ایجاد احساس ناامیدی تکمیل کند.»

این اظهارات در حالی است که دو خبرنگار افشاگر و گزارشگر جان باختن مهسا امینی و فشارهای بعدی جمهوری اسلامی علیه خانواده او، پس از نزدیک به یک سال همچنان در بازداشت هستند.

رمضان شریف افزود: «‌امیدآفرینی در برابر یاس‌آفرینی رسانه‌های معاند، یکی از رسالت‌های مهم اصحاب رسانه است.»

به گفته سازمان‌های بین‌المللی و غیردولتی، جمهوری اسلامی یکی از بزرگ‌ترین سرکوبگران رسانه‌ها در جهان است، اما مقام‌های حکومت ایران از رسانه‌های فارسی‌زبان خارج از کشور، به دلیل عدم کنترل بر آنها، به عنوان «رسانه‌های معاند» نام می‌برند.

همچنین جمهوری اسلامی در دهه‌های گذشته، بارها با بازداشت برخی خبرنگاران و روزنامه‌‌نگاران، آنان را به ارتباط با «دشمن» و «تبلیغ علیه نظام» متهم کرده است.

سخنگوی سپاه مدعی شد: «فشار‌های سنگین رسانه‌ای اردوگاه دشمنان در تلاش است تا وضعیت رو به پیشرفت انقلاب اسلامی را مخدوش، تحریف و سرشار از بحران و در آستانه فروپاشی نشان دهد.»

از ابتدای اعتراضات سراسری «زن، زندگی، آزادی» که در شهریورماه سال گذشته با مرگ مهسا امینی در بازداشت گشت ارشاد آغاز شد مقامات جمهوری اسلامی بارها شعارهای مردم در خیابان‌ها را نادیده گرفته و بدون ارائه سند و مدرک اصرار داشته‌اند که کشورهای خارجی و رسانه‌ها، به‌ویژه رسانه‌های خارج از کشور، معترضان را تحریک کرده‌اند.

پیشتر ابراهیم رئیسی نیز که دولتش این روزها با انتقاد از «ناکارآمدی‌ بی‌سابقه‌»اش روبه‌روست گفته بود که اعتراضات «زن زندگی آزادی» برای جلوگیری از روند «پیشرفت‌های» جمهوری اسلامی بوده است.

رمضان شریف روز دوشنبه همچنین به دیدار مسیح علینژاد، روزنامه‌نگار و فعال مدنی، و دیگر چهره‌های مخالف جمهوری اسلامی در خارج از کشور با رهبران کشورهای اروپایی اشاره کرد و مدعی شد که تصور «پایان کار» جمهوری اسلامی «غلط» بود.

در حالی که ایران در سال‌های گذشته، صحنه اعتراضات پی در پی سراسری علیه وضعیت سیاسی و اقتصادی کشور بوده، او این اعتراضات را به رسانه‌ها نسبت داد و افزود: «ماموریت رسانه‌های معاند این است که منزلت جمهوری اسلامی را کاهش و مردم را از یک انقلاب بزرگ و بالنده پشیمان و شرایط جاری را بحرانی و آینده را تیر و تار نشان دهند.»

یک روز پس از خط و نشان کشیدن مدیر روابط عمومی سپاه برای خبرنگاران، همزمان با هفدهم مردادماه که در ایران «روز خبرنگار» نامگذاری شده، رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی روزنامه‌نگاران استان تهران با اشاره به بازداشت بیش از یک صد خبرنگار و روزنامه‌نگار پس از آغاز اعتراضات در ایران، تاکید کرد که «دوران سیاه روزنامه‌نگاری» همچنان ادامه دارد.

نیلوفر حامدی، خبرنگار روزنامه شرق، به خاطر گزارشی از وضعیت مهسا امینی پس از بازداشت و انتقال به بیمارستان کسری و الهه محمدی، خبرنگار روزنامه هم‌میهن، پس از انتشار گزارشی از مراسم خاکسپاری مهسا امینی در سقز، بازداشت شده‌اند.

جلسه پایانی دادگاه نیلوفر حامدی و الهه محمدی روزهای سوم و چهارم مرداد در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران در حالی برگزار شد که این دو روزنامه‌نگار همه اتهامات را رد کرده و تاکید کردند که در کار روزنامه‌نگاری خود «صدای مردم» بوده‌اند و به آن «افتخار» می‌کنند.

پیشتر وزارت اطلاعات و اطلاعات سپاه پاسداران این دو خبرنگار را به انتشار «اخبار جهت‌دار» از مراسم تشییع، تدفین و تجمعات اولیه پس از جان باختن مهسا امینی متهم کرده بودند.

وزارت اطلاعات و سازمان اطلاعات سپاه در بیانیه‌ای که در آبان پارسال منتشر شد، دولت ایالات متحده را نیز به هدایت اعتراضات کنونی در ایران با اقداماتی در حوزه فناوری و رسانه، ارائه اینترنت و حملات سایبری متهم کردند.

بر اساس رده‌بندی سالانه سازمان گزارشگران بدون مرز مستقر در پاریس، ایران به دلیل فشارهای جمهوری اسلامی، در آخرین رتبه‌های آزادی مطبوعات در جهان قرار دارد.

منابع: انتخاب،‌ تسنیم، رادیوفردا/ م. ت./ ف. دو.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates