19.08.2023

ادامه تحرک نظامی نیروهای آمریکایی در عراق؛ هدف احتمالی سوریه و مسیر تدارکاتی ایران است

ایران اینترنشنال: برخی منابع خبری در عراق از ادامه تحرک نیروهای نظامی آمریکایی در مناطقی از این کشور خبر دادند که به نظر می‌رسد مربوط به عملیاتی در سوریه باشد. برخی رسانه‌ها هم تصاویری از حضور اسماعیل قاآنی، فرمانده سپاه قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در کربلا منتشر کردند.

گروه‌های تحت حمایت جمهوری اسلامی در رسانه‌های خود، تصاویری از افزایش تحرکات نیروهای آمریکایی و جابه‌جایی نیرو در مرز عراق و سوریه منتشر کرده‌اند و گروه‌های شیعی مدعی‌اند از اجرای یک عملیات قریب‌الوقوع آگاه شده‌اند؛ گرچه از آنان خواسته شده است تا از «تشدید تنش» دوری کنند.

الشرق‌الاوسط روز شنبه ۲۸ مرداد به نقل از یک منبع آگاه دولتی، تحرکات ادعا شده را «محدود به مکان‌هایی خارج از مرز عراق» دانست.

این رسانه همچنین به بیانیه تلویزیونی اخیر یحیی رسول، سخنگوی فرماندهی کل قوا پرداخت که هر گونه تحرکات نظامی آمریکا را در داخل خاک این کشور تکذیب کرده بود.

همچنین سه شخصیت عراقی، از جمله یکی از رهبران گروه‌های مسلح مستقر در شمال غرب عراق، به الشرق‌الاوسط گفتند که آمریکا در حال جابه‌جایی نیروهای خود در منطقه است تا برای عملیات نظامی در «خارج از عراق» آماده شود و هدف استراتژیکشان هم «تغییر قوانین تعامل با روس‌ها در سوریه» است.

این منابع گفتند: «آمریکایی‌ها همچنین تلاش خواهند کرد تا مسیر تدارکاتی ایران به سمت سوریه و لبنان را از طریق خاک عراق قطع کنند …. این تنها چیزی است که تاکنون می‌دانیم.»

یک مقام نزدیک به جناح‌های مسلح این کشور نیز در همین زمینه اعلام کرد واشینگتن قصد دارد «منطقه مرزی بین عراق و سوریه را پاک‌سازی کند و حملاتی را علیه گروه‌های مسلح از ملیت‌های مختلف وفادار به ایران انجام دهد».

پیش‌تر هم گزارش‌هایی از احتمال هدف قرار دادن رهبر گروه النجباء منتشر شده بود.

میدل‌است‌آی نیز ماه گذشته در گزارشی از هشدار جو بایدن، ر‌ییس‌جمهوری آمریکا به محمد شیاع السودانی، نخست‌وزیر عراق، در رابطه با لزوم مهار شبه‌نظامیان در این کشور خبر داده بود.

هم‌زمان با انتشار این گزارش‌ها، برخی ناظران عراقی این تحرکات را «عادی» خوانده و آن را یادآور قرارداد استراتژیک بغداد – واشنگتن و حضور نیروهای ائتلاف بین‌الملل برای مبارزه با داعش دانستند.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates