26.08.2023

بلومبرگ: نوعی ترتیبات غیررسمی نفتی بین ایران و آمریکا ایجاد شده است

بی‌بی‌سی: سایت خبری بلومبرگ در گزارشی در مورد روابط آمریکا و ایران نوشته است که به نظر می‌رسد چندین ماه دیپلماسی محرمانه بین دولت‌های ایران و آمریکا باعث پیشرفت در مبادله زندانیان در برابر آزادی دارایی‌های مسدود شده و احتمالا تصمیم طرف ایرانی به کاهش سرعت غنی سازی شده است. در عین حال، شرایط بازار جهانی نفت نیز نوعی ترتیبات غیررسمی دوجانبه نفتی بین دو طرف را ایجاد کرده است.

در این گزارش آمده است که مقامات آمریکایی به طور خصوصی اعتراف کرده‌اند که به تدریج تحریم نفتی ایران را کاهش داده‌اند که نتیجه آن افزایش فروش نفت ایران به بالاترین سطح از زمان بازگشت تحریم‌ها در پنج سال پیش و بیشترین میزان فروش نفت به چین بوده است.

انگیزه مقامات آمریکایی این بوده که جاری شدن سیل نفت به بازار جهانی باعث کاهش بهای آن شود‌. براساس این گزارش، بهای شاخص نفت این هفته به زیر ۸۵ دلار رسید که باعث آرامش خاطر مصرف کنندگان و بانک‌های مرکزی کشورهای غربی شد در حالیکه جو بایدن امیدوار است که پایین ماندن بهای نفت به انتخاب مجدد او در سال آینده کمک کنند.

بلومبرگ می‌افزاید که اگرچه هیچیک از این دو کشور انتظار ندارد به‌زودی توافق اتمی برجام احیا شود، اما در هفته‌های اخیر در زمینه تبادل احتمالی زندانیان در برابر انتقال ۶ میلیارد دلار عایدی مسدود شده نفتی ایران در کره جنوبی توافقی صورت گرفته و گزارش‌هایی نیز وجود دارد حاکی از اینکه ایران هم به طور قابل توجهی سرعت غنی‌سازی اورانیوم به درجه خلوص قابل استفاده در تسلیحات اتمی را کاهش داده است.

در ادامه این گزارش آمده است که سخنگوی وزارت خارجه آمریکا همچنان تاکید دارد که ایالات متحده به اجرای تحریم‌های نفتی و غیرنفتی ادامه می‌دهد و به نظر می‌رسد که این تحریم‌ها در مورد واردات نفتی توسط کره جنوبی، ژاپن و کشورهای دیگر اعمال می‌شود اما در مورد چین، نوعی نرمش مشاهده می‌شود. چین نیز با استفاده از تخفیف قابل توجه قیمت نفت ایران، به ذخیره‌سازی نفت ادامه می‌دهد.

ناظران بازار نفتی تخمین می‌زنند که صادرات نفتی ایران به چین احتمالا به حدود ۱.۵ میلیون بشکه در روز رسیده که بالاترین میزان در دهه گذشته است. همچنین، بر اساس گزارش آژانس بین‌المللی انرژی در پاریس، تولید نفت ایران در ماه ژوئیه به ۳ میلیون بشکه در روز رسید که بالاترین سطح از سال ۲۰۱۸ است.

به نوشته بلومبرگ، از آنجا که تاسیسات نفتی ایران توانایی تولید بیش از ۳.۸ میلیون بشکه در روز را ندارد، حتی در صورت لغو تحریم‌ها هم این کشور قادر به دستیابی به سطح تولید بسیار بالاتر از میزان فعلی نخواهد بود.

البته براساس تخمین‌ها، ایران در حال حاضر ۸۰ میلیون بشکه نفت را روی دریا یا خشکی انبار کرده و بخشی از صادرات نفت از این محل صورت می‌گیرد. ماه گذشته در مجموع ۱۶ میلیون بشکه نفت از این انبارها خارج شد. به این ترتیب، بهره‌برداری از شرایط فعلی وابسته به این است که ذخایر چه مدتی دوام خواهد آورد.

در این گزارش آمده است که تلاش ایران برای افزایش صادرات نفت در زمانی مساعد صورت نمی‌گیرد زیرا اقتصاد چین با کاهش رشد مواجه است و ادامه صادرات نفت ایران به وضعیت اقتصادی چین بستگی خواهد داشت.

ایران همچنین با مشکلاتی در زمینه بانکی و بیمه و همچنین حمل و نقل دریایی مواجه است.

در نتیجه، دریافت عواید حاصل از فروش نفت برای ایران مشکل است و همزمان، عدم علاقمندی خارجیان به سرمایه‌گذاری در صنایع نفتی، افزایش ظرفیت تولید را دشوار می‌کند. علاوه بر این، ادامه صادرات نفتی به توانایی ایران به دسترسی به تعداد کافی نفتکش بستگی دارد.

ایران در حال حاضر عمدتا از نفتکش‌های خود برای این منظور استفاده می‌کند که معمولا کشتی‌های کوچک و فرسوده و فاقد بیمه دریایی هستند و برای افزایش صادرات باید به نفتکش‌هایی دسترسی داشته باشد که آماده پذیرش ریسک حمل محموله‌هایی باشند که رسما تحت تحریم آمریکاست. مشکل دیگر این است روسیه هم که با تحریم غرب مواجه است، ناگزیر است به همین قبیل کشتی‌های روی آورد.

بلومبرگ به نقل از یک کارشناس حمل و نقل دریایی گفته است: اگر قرار به افزایش صادرات نفت ایران باشد، آیا تانکرهای کافی آماده برای جابجایی نفت هر دو کشور در دسترس خواهد بود.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates