04.07.2013

سید محمد چاخان: همین دولت فعلی حصر و حبس‌ها را رفع کند

خُسن آقا: گویا سید محمد چاخان یادش رفته که گفته بود رئیس جمهور و بطور کلی دولت آبدارچی است! مارمورک شیاد!
بی‌بی‌سی: محمد خاتمی، رئیس جمهور پیشین ایران از دولت محمود احمدی نژاد خواست که برای پایان دادن به حبس و حصر منتقدانی که در سال‌های اخیر به بند افتاده‌اند تلاش کند و به این ترتیب “ذکر خیر بزرگی از خود به جا بگذارد.”

آقای خاتمی امروز چهارشنبه ۱۲ تیر (۳ ژوئیه) در دیدار با گروهی از دانشجویان گفت: “اینها در این دولت شده، ولو خودش می خواست یا نمی خواست. می تواند به عنوان باقیات صالحات تلاش سازنده ای بکند تا این مشکل حل شود، چون این توقع را از آقای روحانی داشتن آسان نیست.”

حسن روحانی، رئیس جمهور منتخب ایران در جریان مبارزات انتخاباتی و پس از آن مکررا با درخواست رفع حصر از رهبران جنبش اعتراضی ایران و آزادی زندانیان سیاسی روبرو بوده است.

آقای خاتمی گفته است: “ما نماینده مطالبات مردم و طرفدار شعارهای انتخاباتی رئیس جمهور منتخب هستیم و کمک می کنیم که انشاءالله عملی شوند. باید رویکردها عوض شود. از خدا می خواهم فردا هیچ کس در حبس و حصر نباشد. باید ببینیم کدام رویکرد منجر به حصر و حبس می شود، اگر آن رویکرد اصلاح شود، دیگر حبس و حصر نخواهد بود”.

میرحسین موسوی، مهدی کروبی و زهرا رهنورد، رهبران جنبش اعتراضی پس از انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۸۸ از بهمن ماه سال ۸۹ و در پی فراخوان برای برپایی تظاهراتی در حمایت از جنبش های ضد دیکتاتوری در جهان عرب در حصر خانگی به سر می برند.

تعداد زیادی از فعالان سیاسی و روزنامه نگاران منتقد ایرانی هم در جریان اعتراضات انتخاباتی سال ۱۳۸۸ دستگیر و به مجازات های مختلف از جمله حبس های طولانی محکوم شده اند.

گفته می شود که محمود احمدی نژاد، رئیس جمهور ایران یک بار برای پایان دادن به حصر رهبران معترضان تلاشی ناموفق کرده است.
‘کسانی که با رویکرد تغییر مخالف بودند، نباشند’

رئیس جمهور پیشین ایران در بخش دیگری از سخنان خود، تأکید کرد که “تغییر رویکردها در درون نظام” و “اصلاح در درون نظام” در انتخابات ریاست جمهوری اخیر ایران پیروز شده و از حسن روحانی، رئیس جمهور منتخب خواست که همکاران خود را، از هر جناحی، اما از میان کسانی انتخاب کند که به برنامه های مطرح شده توسط او عقیده دارند.

آقای خاتمی گفت: “دغدغه این است که کسانی نیایند که با تغییر رویکردها مخالف بودند و تلاش کردند که جناب روحانی موفق نشود.”

او روش بعضی جریانات سیاسی را که به گفته او به دروغ پردازی، تحریف انقلاب، انحصار طلبی، خشونت طلبی و حذف همه جریان های رقیب از صحنه می‌پرداختند “فاشیستی” توصیف کرد و گفت: “حالا می بینیم که همان جریانات در حال صدور رهنمود برای رئیس جمهور منتخب هستند.”

آقای خاتمی با اشاره به وضعیت موجود ایران افزود: “کسانی که باعث این وضع هستند و نمی خواهند پیام شکست معنادار خود را بشنوند، فرصت طلبانه ادعا می کنند که آنچه پیش آمده به نفع آنها بوده است.”

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates