09.09.2023

اختصاصی؛ تماس نازیلا معروفیان با خانواده؛ منبع آگاه: در «اعتصاب غذای خشک» است

صدای آمریکا: یک منبع نزدیک به نازیلا معروفیان به صدای آمریکا گفت که این روزنامه‌نگار زندانی در هشتمین روز از «اعتصاب غذای خشک حالش خیلی بد است» و نگرانی خانواده درباره سلامت او افزایش یافته است.

به گفته این منبع مطلع، نازیلا معروفیان یک هفته پس از بازداشت، تماس کوتاهی با خانواده داشته و «حالش بد بوده» است.

نازیلا معروفیان، روزنامه‌نگاری که هشتم شهریور با حمله نیروهای جمهوری اسلامی به خانه‌اش به همراه ضرب و جرح برای چندمین بار بازداشت شد، روز چهارشنبه در پیامی صوتی از زندان اوین فاش کرد «در شرایطی که بدترین حال ممکن» را داشته، به او «تعرض» شده است.

این روزنامه‌نگار در هفتمین روز از اعتصاب غذای خود، با اشاره به همه زنانی که در «کلانتری‌ها، بازداشتگاه وزرا، دادسراها» مورد «خشونت فیزیکی» قرار می‌گیرند، گفت این اعتصاب غذا علاوه بر اعتراض به وضعیت خودش، «برای تمامی زنانی است که در ایران دارند به سختی زندگی می‌کنند.»

دوازدهم شهریور نیز یک منبع نزدیک به این زندانی سیاسی به صدای آمریکا گفته بود که خانواده معروفیان «تحت فشار» قرار دارند و خواستار آن شده بود که رسانه‌ها صدای آنها باشند.

به گفته این منبع آگاه، «هفت مأمور» با شکستن در، این روزنامه‌نگار را «در حال خواب» با «همان لباس خواب» و با «ضرب و شتم» از خانه برده‌اند.

این فرد نزدیک به نازیلا معروفیان به صدای آمریکا گفت: «می‌خواهند هر طور بشود این بچه را از بین ببرند، ولی تو را به خدا شما رسانه‌ای کنید و نگذارید. امیدوارم صدای ما باشید چرا که واقعا تحت فشاریم.»

به گفته او، مادر و پدر نازیلا معروفیان که برای پیگیری وضعیت او در بازداشت از سقز به تهران رفته و روز یک‌شنبه به دادگاه مراجعه کرده بودند، به طور اتفاقی این روزنامه‌نگار زندانی را در دادگاه دیده‌اند که هرچند «از نظر روحی خوب» بوده، اما «از نظر بدنی» وضعیت وخیمی داشته است.

‌نازیلا معروفیان، روزنامه‌نگار اهل سقز و ساکن تهران، نخستین بار سال گذشته پس از گفت‌وگو با امجد امینی، پدر مهسا امینی، بازداشت شد.

او چهارشنبه هشتم شهریور برای چندمین بار با یورش مأموران جمهوری اسلامی به خانه‌اش با ضرب و جرح بازداشت شد.

بر اساس گزارش سازمان گزارشگران بدون مرز درباره آزادی رسانه‌ها که ١٣ اردیبهشت ۱۴۰۲ منتشر شد، ایران در میان ۱۸۰ کشور جهان در جایگاه ۱۷۷ قرار گرفته است.

فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران ضمن به روز‌رسانی فهرست روزنامه‌نگاران زندانی در ایران بار دیگر تأکید کرد که روزنامه‌نگاری جرم نیست و جمهوری اسلامی باید همه خبرنگاران و فعالان رسانه‌ای زندانی را آزاد کند.

وزارت امور خارجه آمریکا خواهان آزادی روزنامه‌نگاران ایرانی شده که پس از کشته شدن مهسا امینی و در ارتباط با پوشش خبری آن، «به ناحق» در ایران بازداشت شده‌اند.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates