15.09.2023

احضار امجد امینی به اداره اطلاعات شهرستان سقز؛ جو شدید امنیتی در استان کردستان

صدای آمریکا: پدر مهسا امینی

برخی منابع خبری و شبکه‌‌های اجتماعی روز سه شنبه ۲۱ شهریور از احضار امجد امینی، پدر مهسا امینی به اداره اطلاعات سقز خبر دادند و به نقل از یک منبع نزدیک به خانواده امینی اعلام کردند که این خانواده در آستانه سالگرد کشته شدن فرزندشان به شدت تحت فشار هستند.

روز جمعه هجدهم شهریور پدر و مادر مهسا در متن مشترکی که در صفحه اینستاگرام امجد امینی منتشر شد، ضمن اعلام برگزاری «مراسم سنتی و مذهبی» بر مزار او «همگان» را به «پرهیز از هرگونه کنش خشونت‌‌آمیز و واکنش در برابر آن» دعوت کردند.

در این پیام که با اسم مژگان افتخاری و امجد امینی، مادر و پدر مهسا امینی منتشر شد تاکید شد که آنها به جز همین متن «هیچ متن ونوشته‌» دیگری منتشر نخواهند کرد.

همزمان سازمان حقوق بشری هه‌نگاو نیز اعلام کرد روز سه‌شنبه ٢١ شهریور ماه ١٤٠٢، یک فروند هواپیمای نظامی ویژه ترابری نیروهای مسلح جمهوری اسلامی، برای تخلیه ادوات و نیروهای حکومتی در فرودگاه سقز به زمین نشسته است.

این سازمان حقوق بشری با تاکید بر اینکه که موقعیت کنونی در شهرهای مختلف کُردستان با آنچه «وضعیت جنگی» خوانده می‌شود، مطابقت کامل دارد، درباره بروز هرگونه سرکوب گسترده شهروندان کُرد در روزهای آینده هشدار داد.

هه‌نگاو صبح سه‌شنبه نیز با انتشار تصاویری از حضور پرشمار نیروهای سرکوب در مهاباد و وضعیت جنگی در این شهر خبر داده بود.

در آستانه سالروز کشته شدن مهسا امینی، و از هفته‌ها قبل، فشار بر خانواده‌های قربانیان جمهوری اسلامی به طرز فزاینده‌ای افزایش یافته است، مخالفان و معترضان به بهانه‌های مختلف بازداشت شده‌اند و شمار زیادی از خانواده‌های دادخواه به نهادهای امنیتی احضار و یا بازداشت و به زندان‌های جمهوری اسلامی منتقل شده‌اند.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates