19.09.2023

اختصاصی؛ سفر مشاور امنیت ملی عراق به اربیل برای اجرای توافق درباره احزاب کرد ایرانی

ایران اینترنشنال: یک روز پیش از ضرب‌الاجل تعیین شده از سوی جمهوری اسلامی برای تخلیه مقرهای احزاب کرد ایرانی در اقلیم کردستان عراق و همزمان با ادامه تهدیدهای مقامات ایران در این باره، مشاور امنیت ملی عراق وارد اربیل شد.

بر اساس اطلاعات رسیده به ایران اینترنشنال، قاسم الاعرجی، مشاور امنیت ملی عراق، روز دوشنبه ۲۷ شهریور به همراه یک هیات امنیتی نظامی بلندپایه برای بررسی توافق امنیتی تهران بغداد وارد اربیل، مرکز اقلیم کردستان عراق شده است.

طبق این اطلاعات، در این جلسه در اربیل، ریبر احمد، وزیر داخلی اقلیم کردستان با مشاور امنیت ملی عراق و جنین پلاسخارت، نماینده سازمان ملل در امور عراق گفت‌وگو کرده‌اند.

محتوای این جلسه، بررسی اسکان تمامی پناهجویان کرد ایرانی مستقر در اقلیم کردستان در اردوگاهی در شهر سوران در فاصله ٧٠ کیلومتری اربیل مرکز اقلیم کردستان عراق بوده است.

طبق اطلاعات به دست آمده، سازمان ملل پذیرفته تمامی مسئولیت‌های این اردوگاه جدید را برعهده بگیرد. مکانیزم اجرایی کردن ساخت این اردوگاه جدید بخش دیگری از گفت‌وگوهای بین سه طرف بوده است.

همزمان یک عضو نظامی احزاب کردستان ایران در گفت‌وگو با ایران اینترنشنال تصاویر و خبرهای منتشر شده از تخلیه برخی مواضع و پایگاه‌ها در مرزهای مشترک با ایران را تایید کرد.

جمهوری اسلامی پیش از این بارها تهدید کرده که در صورت عدم «خلع سلاح» و انتقال نیروهای احزاب کرد ایرانی از نزدیکی مرزهای ایران در اقلیم کردستان عراق خود دست به اقدام خواهد زد.

در همین حال ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی، درباره توافق با عراق برای تخلیه مقرهای احزاب کرد ایرانی در اقلیم کردستان گفت: «موعد اجرای این توافق فردا به اتمام می‌رسد و ما بعد از پایان موعد، روند اجرای این توافق را بررسی می‌کنیم تا اطمینان حاصل کنیم که عراق به تعهدات خود در این زمینه کامل عمل کرده است.»

تهران و بغداد در ۲۸ اسفند ۱۴۰۱ در مراسمی با حضور محمد شیاع السودانی، نخست‌وزیر عراق، توافقنامه‌ای با ضرب‌الاجل شش ماهه در بغداد امضا کردند که در صورت محقق تحقق مفادش، ایران تهدید کرده «راسا» به مقابله با احزاب کرد می‌پردازد.

در روزهای گذشته و با نزدیک شدن به مهلت مقرر شده در این توافقنامه یعنی ۲۸ شهریور ، شماری از مقام‌های جمهوری اسلامی بغداد را تهدید به مداخله و حمله نظامی به مقر این احزاب در خاک عراق کردند.

در همین زمینه، فواد حسین، وزیر امور خارجه عراق روز ۲۲ شهریور به تهران سفر کرد و در دیدار با همتای ایرانی خود و در جریان نشست خبری مشترک، گفت احزاب کرد مستقر در اقلیم کردستان به «اردوگاه» پناهندگانی منتقل می‌شوند که زیر نظر سازمان ملل است.

فواد حسین در عین‌حال تاکید کرده بود که برای حل مسایل بین دو کشور، نباید از «ادبیات تهدید بمباران و حمله نظامی» استفاده شود. او افزود: «ما نیازمند تضمین ایران هستیم که [دیگر] از زبان و ادبیات حمله و خشونت استفاده نکند.»

در همین حال شبکه العربیه از تکمیل انتقال گروه‌های کرد مخالف جمهوری اسلامی از نواحی نزدیک به مرز ایران در اقلیم کردستان عراق خبر داد.

همزمان با سفر وزیر خارجه ایران خبرگزاری تسنیم، وابسته به سپاه پاسداران خبر داد نیروی زمینی سپاه در حال انتقال تجهیزات زرهی، پهپادی و موشکی به مرزهای شمال‌غرب ایران است.

سپاه پاسداران در سال های گذشته بارها مواضع احزاب کُرد ایرانی در اقلیم کردستان عراق را گلوله باران کرده و یا پهپاد و موشک هدف قرار داده است. این حملات پس از خیزش انقلابی مردم شدت گرفته است.

در نتیجه حملات سال گذشته سپاه به خاک عراق که شامل حمله به یک مدرسه نیز شد، ده‌ها غیرنظامی از جمله زنان و کودکان کشته و زخمی شدند.

این حملات اعتراض سازمان ملل کشورهای غربی را به دنبال داشت است.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates