01.10.2023

۳۰ سناتور آمریکایی خواستار تعلیق فوری مجوز امنیتی آرین طباطبایی شدند

بی‌بی‌سی: ۳۰ سناتور جمهوری‌خواه در آمریکا در نامه‌ای خواستار شرح کامل «اقدامات» آرین طباطبایی، مقام‌ ایرانی‌تبار پنتاگون، شده‌اند که به گفته دو رسانه «با دولت ایران روابط نزدیکی دارد.»

این سناتورها به گزارش اخیر شبکه ایران‌اینترنشنال و نشریه آمریکایی سمافور از جمله درباره خانم طباطبایی اشاره کرده‌اند که رئیس کارکنان دفتر معاون وزارت دفاع در امور «عملیات ویژه و مناقشه های کم‌شدت» است.

در آن گزارش ادعا شده است که چند ایرانی‌تبار در یک ابتکار عمل حکومت ایران برای تقویت چهره دولت این کشور و پیشبرد سیاست تهران در امور امنیت ملی شرکت داشتند.

در گزارش سمافور و ایران‌اینترنشنال آمده است که اعضای این شبکه برای نوشتن مقاله یا حضور در رسانه‌ها یا کنفرانس‌ها با مقامات ایران از طریق ای‌میل «مشورت یا کسب تکلیف» می‌کردند و بعضی از این ای‌میل‌ها بعدا برای محمد جواد ظریف، وزیر خارجه وقت ایران، فرستاده می‌شده است.

در این گزارش گفته شده است که: «به عنوان مثال، آرین طباطبایی در مواردی مثل سفر به اسرائیل یا شرکت در کنفرانس‌ها از دولت ایران نظر مشورتی می‌گرفت.»

سناتورهای جمهوری‌خواه در نامه خود به پنتاگون می‌نویسند: «ای‌میل‌های درز کرده نشان می‌دهد که طباطبایی خواستار نظر دولت ایران درباره شرکت در کنفرانس‌ها شده بود و در مورد دعوت به یک جلسه کنگره برای اظهار نظر، پیشنهاد داده بود درباره آن با دولت ایران مشورت کند.»

این سناتورها نوشتند که آرین طباطبایی نباید موقعیت «حساس» خود را در زمینه دفاع ملی حفظ کند و خواستار تعلیق فوری مجوز امنیتی او شدند.

آن‌ها همچنین نوشته‌اند: «ایران به تهدید پرسنل نظامی آمریکا در خاورمیانه ادامه می‌دهد و همچنان مصمم است شهروندان آمریکایی را این‌جا، در آمریکا، ترور کند. با توجه به این واقعیات، به نظر ما کاملا خلاف وجدان است که یک مقام ارشد وزارت (دفاع) سمت حساس خود را برخلاف مشارکت ادعایی در یک عملیات تبلیغاتی دولت ایران حفظ کند.»

آن‌ها به سخنان کریستوفر مایر، معاون عملیات ویژه و مناقشه‌های کم‌شدت وزارت دفاع آمریکا، که رئیس فعلی خانم طباطبایی است اشاره کردند که گفته است پنتاگون در حال تحقیق درباره مجوز امنیتی اوست.

آقای مایر روز پنجشنبه در کمیته روابط خارجی گفت وزارت دفاع در حال بررسی این موضوع است که آیا در اعطای مجوز امنیتی به خانم طباطبایی همه قوانین و سیاست‌ها به درستی رعایت شده است یا نه.

سناتورها پنتاگون را ترغیب کردند فورا مجوز امنیتی این مقام ایرانی‌تبار را تا زمان بررسی‌های بیشتر معلق کند، «همانطور که وزارت خارجه در مورد رئیس پیشین او، رابرت مالی، انجام داد.»

تام کاتن، جونی ارنست، ریک اسکات، چاک گراسلی، لینزی گراهام و جیم ریش از جمله امضاکنندگان این نامه هستند.

کمیسیون نیروهای مسلح مجلس نمایندگان آمریکا هم پیشتر در نامه‌ای از لوید آستین، وزیر دفاع، خواسته بود به سوال‌هایی در مورد صدور مجوز امنیتی خانم طباطبایی جواب بدهد.

متیو میلر، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، هفته پیش، در واکنش به گزارش ایران اینترنشنال، بدون نام بردن از آرین طباطبایی گفت: «سوابق او کاملا بررسی شده تا برایش مجوز امنیتی صادر شود، پیش از پیوستنش به وزارت خارجه و حالا که در وزارت دفاع کار می‌کند. منظورم مشخصا او نیست اما به نظر می‌رسد این گزارش مربوط به اقداماتی باشد که ایران یک دهه پیش انجام می‌داده است.»

شبکه ایران‌اینترنشنال روز سه‌شنبه،۲۵ سپتامبر، گزارشی مشترک با نشریه آمریکایی سمافور با عنوان «ابعاد پنهان جنگ نرم تهران» منتشر کرد.

این دو رسانه با انتشار آنچه که می‌گویند مکاتبات و ایمیل‌های منسوب به مقام‌های وزارت خارجه ایران است، مدعی شدند که افرادی نزدیک به رابرت مالی، نماینده تعلیق‌شده آمریکا در امور ایران، در جریان مذاکرات برجام با شبکه‌ای از کارشناسان وابسته به جمهوری اسلامی ایران در ارتباط بوده‌‌اند.

همزمان بحث میان کارشناسان در واشنگتن درباره این گزارش ادامه دارد.

بعضی از آن‌ها به دفاع از افراد نام‌برده‌شده در این گزارش برخاسته‌اند ولی هستند کسانی که می‌گویند که این دفاعیات بدون انکار اصل خبر صورت می‌گیرد.

آرون دیوید میلر، کارشناس در موسسه «کارنگی اندو» و مشاور پیشین دولت آمریکا، نوشت: «تلاش آشکار برای بی‌اعتبار کردن علی واعظ و سایران غلط و شرم‌آور است. می‌توان درباره ایران و سیاست آمریکا اختلاف نظر داشت، اما نه به قیمت حمله به افراد خوش‌نامی که واقعا سعی در توضیح و تحلیل آن دارند.»

علی واعظ، مدیر بخش ایران در «گروه بین‌المللی بحران»، که نامش در گزارش مشترک سمافور و ایران‌اینترنشنال آمده، روز چهارشنبه گذشته، در گفت‌وگو با برنامه شصت دقیقه تلویزیون بی‌بی‌سی فارسی، این اتهام را تکذیب کرد و آن را «بی‌معنی» و «تخریب وجهه» خواند.

در مقابل دیوید آلبرایت، رئیس موسسه «علوم و امنیت بین‌المللی»، نوشت: «آیا کسی شاهد دفاعی جدی از عملیات نفوذ ایران، یا (علی) واعظ و دیگران بوده است. من مایلم درباره این دفاعیات اطلاعات کسب کنم.»

او از دفاعیه‌های به قول خودش «توخالی و تدافعی» از این افراد انتقاد کرد و گفت که ای‌میل‌های درز کرده «در این عملیات نفوذ سوالات نگران‌کننده‌ای» را درباره بی‌طرفی سازمان‌های غیردولتی و لابی‌گری برای منافع خارجی پیش می‌آورد.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates