04.10.2023

آرمیتا گراوند به دلیل «خونریزی مغزی و خونریزی در جمجمه» همچنان در کُما است

لحظه‌ای که آرمیتا گراوند پس از بیهوشی در مترو توسط دوستانش از واگن بیرون آورده می‌شود

رادیوفردا: رادیوفردا از یک منبع مطلع در بیمارستان فجر در منطقه نیروی هوایی تهران کسب اطلاع کرد که آرمیتا گراوند، دختر دانش‌آموزی که روز ۹ مهر پس از بیهوشی در واگن مترو به بیمارستان منتقل شد، دچار «خونریزی مغزی و خونریزی در جمجمه» شده و «دلیل افت فشار و بیهوشی او همین مسئله است».

بر اساس این گزارش، آرمیتا گراوند در این بیمارستان «همچنان در کُما به‌سر می‌برد»، اما در مورد علت به کما رفتن او به طور شفاف اطلاع‌رسانی نمی‌شود.

منبع رادیوفردا پیشتر به نقل از شاهدان عینی که با آرمیتا به بیمارستان رفته بودند، گفته بود که هنگام ورود سه دختر دانش‌آموز به ایستگاه مترو، چند مأمور به آن‌ها که حجاب اجباری بر سر نداشتند تذکر دادند و پس از درگیری لفظی، یکی از مأموران، آرمیتا گراوند را هُل داد.

به گفته این منبع، طبقه اول بیمارستان فجر که آی‌سی‌یو این بیمارستان در همین طبقه قرار دارد، در کنترل نیروهای امنیتی است.

مأموران لباس شخصی در بیمارستان حضور دارند و اجازه رفت‌وآمد به این طبقه به هیچ‌کس، حتی کارکنان بیمارستان داده نمی‌شود و از روز دوشنبه تمام ملاقات‌های این بخش لغو شده است. اجازه ملاقات به خانواده‌های بیماران دیگر در این بخش هم داده نمی‌شود.

در همین حال سایت «دیده‌بان ایران» روز چهارشنبه، سه روز پس از بیهوشی آرمیتا گراوند در ایستگاه «شهدا» خط ۴ مترو تهران، نوشت که «دیده‌بان ایران برای پیگیری ماجرا با محل تحصیل آرمیتا گراوندی تماس گرفت. در گفت‌وگوی خبرنگار دیده‌بان ایران با بخش معاونت آموزشی هنرستان عروه‌الوثقی که آرمیتا گراوند دانش‌آموزش بوده، مسئولان این هنرستان مایل به ارائه توضیحات دربارهٔ آرمیتا نبودند؛ با این بهانه که خانواده این دانش‌آموز دچار حاشیه خواهد شد.»
این سایت خبری می‌افزاید که «هنوز هیچ توضیح قانع‌کننده‌ای در اختیار رسانه‌ها برای اتفاقی که منجر به مصدومیت دختر دبیرستانی شده ارائه نشده است. ارگان مطبوعاتی دولت هم شب گذشته ویدئویی از گفت‌وگو با پدر و مادر این نوجوان منتشر کرده که حاوی هیچ نکته تازه‌ای نیست.»
در همین حال، برخلاف پیام‌های کاربران شبکه‌های اجتماعی که از ضربه به سر این دختر دانش‌آموز بر اثر درگیری به هنگام تذکر حجاب خبر می‌دهند، روزنامه همشهری، ارگان مطبوعاتی شهرداری تهران، در گزارشی تذکر حجاب به آرمیتا گراوند و دوستانش را تأیید کرده اما بدون ارائه ویدئو یا سندی مدعی شده که «با این دانش‌آموز برخورد فیزیکی صورت نگرفته است».
این ادعا در حالی منتشر می‌شود که مسئولان دولتی همچنان از تهیه گزارش از سوی خبرنگاران در این مورد جلوگیری می‌کنند. مریم لطفی، خبرنگار روزنامه شرق نیز که برای تهیه گزارش در این زمینه به بیمارستان رفته بود، برای چند ساعت بازداشت شده بود.

در همین حال بنا به گزارشی از خبرگزاری تسنیم در شبکه ایکس (توئیتر سابق)، مسعود درستی، مدیرعامل شرکت بهره‌برداری متروی تهران و حومه، به بیمارستان محل بستری شدن آرمیتا گراوند رفته و گفته که «هم‌اکنون این فرد در بیمارستان تحت فرایند درمانی قرار دارد.»

او با حضور در این بیمارستان و در مصاحبه با رسانه‌ها، هیچ توضیحی در مورد علت به کما رفتن این مسافر مترو نداده و تنها گفته است که «ما درخواست‌مان از مسافران در ارتباط با چنین مواردی این است که آرامش خود را حفظ کنند و همکاران ما بتوانند در چنین مواقعی کار خود را انجام دهند.»

مسعود درستی، مدیرعامل مترو، روز ۱۰ مهر در گفت‌وگو با خبرگزاری ایرنا گفته بود که فیلم‌های مداربسته ادعای درگیری عوامل مترو با این دختر را رد می‌کند و «هیچ‌گونه درگیری لفظی و فیزیکی بین مسافران با آن‌ها یا عوامل مترو در دوربین‌ها ثبت نشده است».

اما هنوز فیلم‌ دوربین‌های مداربسته از لحظه ورود این سه دختر به ایستگاه مترو شهدا و همچنین پیش از ورود آن‌ها به واگن مترو منتشر نشده است.

در این میان، خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) روز ۱۱ مهر مصاحبه‌ای با پدر و مادر این دختر منتشر کرد که در آن نام این دانش‌آموز ۱۶ ساله نام آورده نشد و به وضعیت جسمی فعلی او نیز اشاره‌ای نشد.

منبع رادیو فردا می‌گوید که این ویدئو در بیمارستان و در حضور نیروهای امنیتی از اعضای خانواده او گرفته شده است.

به گفته این منبع، خانواده آرمیتا از سوی نیروهای امنیتی تحت فشار هستند و کسی در بیمارستان اجازه نزدیک شدن و صحبت کردن با اعضای خانواده او را ندارد.

وزیر خارجه آلمان: آرمیتا فقط به دلیل نشان دادن موهایش اکنون برای جانش می‌جنگد

وزیر خارجه آلمان می‌گوید دوباره دختری دیگر برای زنده ماندن می‌جنگد تنها به این دلیل که موهایش را در مترو نشان داده است.

آنالنا بربوک روز چهارشنبه با «غیرقابل تحمل» خواندن رفتار جمهوری اسلامی با این دختر نوجوان و خانواده‌اش، در شبکه اجتماعی ایکس (توئیتر سابق) نوشت: «جای والدین آرمیتا گراوند روبروی دوربین نیست، آن‌ها حق دارند بر بالین دخترشان حاضر باشند.»

اشاره وزیر خارجه آلمان به ویدئوی منتشر شده از خبرگزاری جمهوری اسلامی،‌ ایرنا، است که در آن والدین خانم گراوند جلوی دوربین آورده شده‌اند.

بسیاری از کاربران شبکه‌های اجتماعی این ویدئو را «اعتراف اجباری» نامیده‌اند.

بنا به اطلاعات رسیده به دست رادیو فردا، آرمیتا گراوند، دانش‌آموز هنرستان فنی حرفه‌ای عروةالوثقی در خیابان ولیعصر تهران، اهل کوهدشت استان لرستان و ورزشکار در رشته تکواندو است.

https://twitter.com/HNeumannMEP/status/1709509096058040711
نماینده آلمان به بورل: چه زمانی در سیاست‌های خود در قبال ایران تجدید نظر می‌کنید؟
هانا نیومان، نماینده آلمان در پارلمان اروپا، با اشاره به وضعیت آرمیتا گراوند از جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، پرسیده که به چند مورد دیگر مانند مهسا و آرمیتا نیاز دارد تا در سیاست‌های خود در قبال ایران تجدید نظر کند؟
خانم نیومان روز چهارشنبه در شبکه اجتماعی ایکس (توئیتر سابق) نوشت که زن جوان دیگری پس از مهسا (ژینا) امینی به‌خاطر عدم رعایت حجاب اجباری، ضرب‌وجرح شده و به کُما رفته است.
نماینده آلمان در پارلمان اروپا با بازنشر تصویر این دختر ۱۶ ساله بر روی تخت بیمارستان، به بازداشت کوتاه‌‌مدت مریم لطفی، خبرنگار شرق،‌ در این زمینه و فشار بر خانواده گراوند نیز اشاره کرده است.
با استفاده از گزارش‌های رادیو فردا، شبکه‌های اجتماعی، همشهری، تسنیم و اعتماد/پ.پ/ب.ب

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates