01.10.2023

پنتاگون فرآیند صدور مجوز امنیتی به آرین طباطبایی را بررسی می‌کند

ایران اینترنشنال: در پی انتشار گزارش ایران اینترنشنال، کریستوفر مایر، معاون وزیر دفاع آمریکا اعلام کرد که پنتاگون در حال بررسی این موضوع است که‌ آیا تمام رویه‌ها در صدور مجوز امنیتی آرین طباطبایی رعایت شده یا خیر. طباطبایی اکنون رییس دفتر معاون وزیر دفاع آمریکا در امور عملیات‌ ویژه است.

گزارش منتشر شده در ایران اینترنشنال نشان می‌دهد سه تن از دستیاران رابرت مالی، نماینده ویژه وزارت امور خارجه آمریکا در امور ایران در دولت جو بایدن، رابطه‌ای «نزدیک» و «نامتعارف» با حکومت جمهوری اسلامی داشته‌اند.

این گزارش تحقیقی بر پایه هزاران ایمیلی است که بین دیپلمات‌های ایرانی و اعضای این شبکه رد و بدل شده است. در این گزارش علاوه بر آرین طباطبایی به نام علی واعظ و دینا اسفندیاری به عنوان عضو شبکه تحت هدایت وزارت خارجه ایران اشاره شده است و اسنادی از مرادوات آنها با دیپلما‌ت‌های جمهوری اسلامی افشا شده است.

معاون وزیر دفاع آمریکا در پاسخ به پرسش دیگر «برایان ماست» نماینده جمهوری‌خواه مبنی بر این که آیا آرین طباطبایی در پرسشنامه امنیت ملی، افرادی از وزارت خارجه ایران را به عنوان مرتبطین خارجی خود ذکر کرده بوده، گفت این بخشی از چیزی است که در حال حاضر در دست بررسی است.

ماست در نشست کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا خطاب به معاون وزارت دفاع گفت در پرسشنامه امنیت ملی، سوالات مربوط به ارتباطات خارجی افراد یک بازه زمانی هفت ساله را شامل می‌شود، آیا ممکن است که تماس طباطبایی با مقام‌‌های ایرانی به دلیل این «بازه هفت ساله» قید نشده باشد؟

نشریه آتلانتیک در گزارشی در ارتباط با مقاله ایران‌اینترنشنال درباره شبکه نفوذ جمهوری اسلامی در دولت و مراکز تصمیم‌گیری‌ آمریکا، نوشت: اینکه وزارت خارجه آمریکا تعامل اعضای این شبکه با مقام‌های جمهوری اسلامی را به ۱۰ سال پیش نسبت می‌دهد، چیزی از جدی بودن اتهامات آنها کم نمی‌کند.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در واکنش به گزارش ایران‌اینترنشنال گفته بود همکاری اعضای این شبکه با دولت آمریکا موضوعی قدیمی و مربوط به ۱۰ سال قبل است.

مقاله نشریه آتلانتیک با اشاره به دفاع برخی صاحبنظران از اعضای این شبکه نفوذ حکومت ایران گفت روزنامه‌نگارانی همچون لورا روزن و اسفندیارباتمانقلیچ مکاتبات اعضای شبکه نفوذ ایران را صرفا به تلاش آنها برای برقراری گفت‌وگو تقلیل داده‌اند، در صورتی‌که نکته هشداردهنده لحن اعضای این شبکه در مکاتبات و بی‌دغدغگی آنها از تبدیل شدن به ابزار سیاسی جمهوری اسلامی است.

گزارش آتلانتیک خاطرنشان کرد: حتی ناظرانی که تعامل و مکاتبات اعضای شبکه نفوذ ایران در آمریکا با مقام‌های جمهوری اسلامی را به تلاش آنها برای برقرار کردن گفت‌وگو تقلیل داده‌اند، اصالت ایمیل‌های آنها با مقام‌های حکومت ایران را رد نکرده‌اند.

تحقیقات ایران اینترنشنال نشان می دهد که از زمان تماس آرین طباطبایی با یکی از مقام‌های ارشد ایرانی تا انتصاب او در وزارت امور خارجه تنها یک دوره شش سال و هفت ماهه وجود داشته است.

رابرت مالی، آرین طباطبایی را در سال ۱۳۹۹ به تیم خود در وزارت خارجه آمریکا آورد تا به مذاکرات با ایران کمک کند.

آرین طباطبایی در ایمیلی به تاریخ ۶ تیر ۱۳۹۳ (۲۷ ژوئن ۲۰۱۴) به مصطفی زهرانی، مدیرکل سابق امور راهبردی وزارت خارجه ایران و مشاور محمدجواد ظریف اطلاع داد که با شاهزاده سعودی، ترکی بن‌ فیصل، سفیر سابق عربستان سعودی در آمریکا، در ترکیه ملاقات کرده و ترکی‌ بن‌ فیصل از او برای سفر به عربستان دعوت کرده و به همکاری علاقه نشان داده است. طباطبایی در ادامه پرسید: «مايلم نظر شما را بدانم كه آيا چنین كارى جالب است برای‌تان؟»

او همچنین اشاره کرد که دانشگاه بن گوریون در اسرائیل، او را به یک کارگاه آموزشی در مورد کنترل تسلیحات و برنامه هسته‌ای ایران دعوت کرده است. آرین طباطبایی پرسید: «خواستم نظر شما را هم بپرسم و ببينم اگر شما فكر می‌كنيد دعوت را بپذيرم و بروم.»

آرین طباطبایی از زمان انتشار گزارش ایران اینترنشنال، واکنشی به آن نشان نداده است.

گزارش ایران‌اینترنشنال و نشریه آمریکایی سمافور درباره عملیات نفوذ جمهوری اسلامی در دولت و مراکز تصمیم‌گیری‌های کلان در ایالات متحده آمریکا طی دو روز گذشته خشم و عصبانیت نمایندگان کنگره این کشور را در پی داشته است.

اعلام موضع معاون وزیر دفاع آمریکا درباره آرین طباطبایی و تایید این که فرآیند صدور مجوز امنیتی او در دست بررسی است گویای آن است که فشار‌ها بر دولت بایدن برای پاسخگویی درباره این موضوع تا اندازه‌ای به نتیجه رسیده است.

این تحقیقات دو روز پس از آن انجام می‌شود که رییس کمیته خدمات مسلح مجلس نمایندگان آمریکا و رییس کمیته فرعی اطلاعات نظامی این مجلس در نامه‌ به وزیر دفاع ایالات‌متحده حضور آرین طباطبایی در سمت رییس دفتر معاون وزیر دفاع آمریکا را به دلیل رابطه نزدیک او با جمهوری اسلامی و عضویتش در طرح کارشناسان ایران بسیار هشداردهنده خواندند.

این دو عضو مجلس نمایندگان آمریکا از لوید آستین، وزیر دفاع، خواستند تا ۱۱ مهر به پرسش‌هایی از جمله چگونگی تایید صلاحیت و ارائه دسترسی امنیتی به آرین طباطبایی و آگاهی احتمالی پنتاگون از ارتباطات او با حکومت ایران توضیح دهد.

مت میلر، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در فرآیند تحقیقات ایران اینترنشنال پیش از انتشار گزارش درباره این ایمیل‌ها و مراودات بین آرین طباطبایی و دیپلمات‌های جمهوری اسلامی گفته بود که دولت بایدن، آرین طباطبایی را «به خاطر تخصص او در مسائل هسته‌ای و سایر مسائل سیاست خارجی» برای ایفای نقش‌های مختلف در دولت ایالات متحده منصوب کرده و آنها «به خدمات او افتخار می‌کنند.»

رابرت مالی، آرین طباطبایی را در سال ۱۳۹۹ به تیم خود در وزارت خارجه آمریکا آورد تا به مذاکرات با ایران کمک کند. طباطبایی تقریبا ۱۵ ماه در این سمت فعال بود.

واعظ در مصاحبه‌ای با بی‌بی‌سی فارسی ضمن دفاع از عملکرد خود گفت اگر دوباره هم به عقب برگردد چنین مرادواتی را با دیپلمات‌های ایرانی انجام خواهد داد.

این ایمیل‌ها که در فاصله سال‌های ۱۳۹۲ تا ۱۴۰۰ فرستاده شده‌اند، بخشی از هزاران ایمیل متعلق به مصطفی زهرانی، مدیرکل سابق امور راهبردی وزارت خارجه ایران و مشاور محمدجواد ظریف، وزیر خارجه پیشین ایران است.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates