06.10.2023

دو شاهد عینی روزنامه گاردین جزییات «حمله فیزیکی» مامور حجاب به آرمیتا گراوند را فاش کردند

تصویری که وبسایت هه‌نگاو از آرمیتا گراوند منتشر کرده است

صدای آمریکا: روزنامه بریتانیایی «گاردین» روز پنجشنبه ۱۳ مهر، سخنان دو شاهد را منتشر کرد که می‌گویند آرمیتا گراوند به محض اینکه داخل واگن مترو شد، یک زن مامور حجاب‌ اجباری شروع به مشاجره با او کرد زیرا آرمیتا، دختر ۱۶ ساله، روسری به سر نداشت.

یک شاهد به این روزنامه گفت که وقتی آرمیتا به زمین افتاد، هنوز به هوش بود.

بر اساس این گزارش، یک شاهد گفت: اندکی پس از ورود آرمیتا به داخل واگن مترو، یک مامور حجاب که چادر بر سر داشت، «با فریاد از او پرسید که چرا (موهایش) را نپوشانده است.»

به گفته این شاهد، آرمیتا به او گفت: «آیا من از تو می‌خواهم روسری‌ات را برداری؟ چرا از من می‌خواهی (روسری) بر سر بگذارم؟»

این شاهد به گاردین گفت: بحث آنها به خشونت کشیده شد و مامور چادری شروع به حمله فیزیکی به آرمیتا کرد و او را به شدت هل داد.

شاهد دیگری گفت که آرمیتا وقتی روی زمین افتاد، هنوز هوشیار بود.

این دو شاهد گفتند که همان مامور حجاب را دیده‌اند که پشت آمبولانسی که آرمیتا را به بیمارستان رساند، منتظر بود.

یکی از این شاهدان گفت: «دوستان و خانواده آرمیتا تحت فشار هستند» و افزود: «من انتظار ندارم بعد از اتفاقی که برای خانواده مهسا افتاد، حقیقت را فاش کنند.»

آرمیتا گراوند، متولد بهمن‌ماه ۸۵، ۱۶ ساله، دانش‌آموز هنرستان دولتی «عروه‌الوثقی» در منطقه ۱۱ تهران است که روز نهم مهرماه هنگام بازگشت از مدرسه، در ایستگاه متروی «شهدای تهران» اندکی پس از ورود به داخل واگن مترو بر زمین افتاد.

او سپس به بیمارستان فجر، وابسته به دانشگاه علوم پزشکی ارتش، منتقل شد و اکنون در آنجا بستری و در کما است.

بر اساس این گزارش، اتفاقی که برای او روی داد، یاد آور شرایط مهسا امینی، پیش از کشته شدن در بازداشت گشت ارشاد، است.

بر اساس گزارش‌ها، او در داخل ون گشت ارشاد مورد ضرب و جرح قرار گرفت اما مقام‌های جمهوری اسلامی این موضوع را تکذیب کرده‌اند.

مهسا امینی سپس به یک مجتمع گشت ارشاد برده شد و در آنجا بیهوش شد، بر زمین افتاد و به کما رفت و مدتی پس از انتقال به بیمارستان، اعلام شد که جانش را از دست داده است. کشته شدن او، اعتراضات سراسری را در ایران برای چندین ماه به دنبال داشت.

در حالی که آرمیتا گراوند در بیمارستان فجر بستری شده است و بر اساس گزارش‌ها نیروهای حکومتی در اطراف این بیمارستان مستقر شده‌اند، برخی منابع خبری از بازداشت مادر این نوجوان که در کما است خبر داده‌اند.

وب‌سایت «هه‌نگاو» روز پنج‌شنبه ۱۳ مهر گزارش داد که شهین احمدی، مادر آرمیتا گراوند، توسط ماموران جمهوری اسلامی بازداشت شد.

روز چهارشنبه یک منبع مطلع به صدای آمریکا گفته بود که دوستان و خانواده آرمیتا گراوند تهدید شده‌اند که با هیچ رسانه‌ای مصاحبه نکنند، مگر این که از سوی مقامات به آنها اجازه داده شود.

به گفته این منبع، فضای «شدیدا امنیتی» در خیابان‌های منتهی به بیمارستان فجر نیروی هوایی حاکم است و نیروهای پرتعداد لباس شخصی در آن جا مستقر شده‌اند.

حکومت جمهوری اسلامی طی ماه‌های اخیر قوانین مربوط به اعمال حجاب اجباری را به رغم انتقادها و مخالفت مردم تشدید کرده که نشان‌دهنده اهمیت حجاب اجباری برای حکومت روحانیون در ایران است.

در همین حال، سازمان حقوق بشر ایران، روز چهارشنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد که خواستار تحقیق مستقل بین‌المللی در خصوص اتفاقاتی است که در پی «برخورد خشن مأموران آمر حجاب اجباری» در مترو تهران به «آسیب‌دیدگی آرمیتا گراوند منجر شده» است.

جمهوری اسلامی و رسانه‌های آن در شرایطی برخورد فیزیکی با آرمیتا گراوند بر سر حجاب را رد می‌کنند که گزارش‌ها نشان می‌دهد بیمارستای که در آن بستری است، از سوی ماموران تحت کنترل است و مقامات به جز خبرنگاران رسانه‌های حکومتی، اجازه دسترسی دیگر خبرنگاران برای تهیه خبر و گزارش نداده‌اند.

در این ارتباط، مریم لطفی، روزنامه‌نگار شرق، که به دلیل تلاش برای تهیه گزارش از وضعیت آرمیتا گراوند بازداشت شده بود، پس از مدتی «به قید کفالت» آزاد شد.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates