09.10.2023

واکنش محتاطانه ارتش اسرائیل به گزارش وال‌استریت جورنال درباره نقش تهران در حمله حماس

رادیوفردا: در پی انتشار گزارشی در روزنامه وال‌استریت جورنال در خصوص «نقش پشت پرده ایران» در تدارک عملیات تهاجمی حماس علیه اسرائیل، مقام‌های نظامی اسرائیل به این گزارش واکنشی محتاطانه نشان دادند.

سخنگوی ارتش اسرائیل روز دوشنبه ۱۷ مهر در این زمینه گفت: «ایران یک بازیگر مهم هست، ولی ما نمی‌توانیم با قطعیت بگوییم که آیا ایران عامل برنامه‌ریزی این عملیات بوده است یا نه».

سرهنگ دانیل هگاری، همچنین گفت اینکه ایران در آموزش نیروهای مجری این عملیات نقشی داشته یا خیر هم، برای اسرائیل قابل تأیید نیست.

یک روز پیش، وال استریت جورنال نوشته بود که ایران در طراحی عملیات جاری نقش داشته و در نتیجه سلسله‌دیدارهایی که در بیروت برگزار شده و آخرین مورد آن هم،‌ روز دوشنبه هفته گذشته بوده، به آغاز این عملیات علیه اسرائیل «چراغ سبز» نشان داده بوده ‌است.

به نوشته وال استریت جورنال، افسران سپاه پاسداران در میانه تابستان امسال با عوامل حماس برای طراحی یک حمله ترکیبی علیه اسرائیل همکاری کردند.

اما روزنامه یدیعوت آحرونوت چاپ اسرائیل نوشته که سخنگوی ارتش اسرائیل با این گزارش وال استریت جورنال مخالف است و دخالت ایران در آن عملیات را تأیید نمی‌کند.

سرهنگ دانیل هگاری همچنین گفته که کمک‌های تازه‌اعلام‌شده آمریکا برای اسرائیل، تنها مربوط به عملیات جاری در جبهه غزه نیست؛ بلکه در اصل برای مقابله با اقدامات احتمالی ایران در منطقه است.

با وجود رد شدن مفاد گزارش وال استریت جورنال از سوی سخنگوی ارتش اسرائیل، اسحاق هرتسوگ، رئیس‌جمهور اسرائیل، یکشنبه شب در پیامی خطاب به مردم کشورش، به ارتباطات نزدیک ایران با «گروه‌های تروریستی» در غزه اشاره کرد.

میخائیل هرتسوگ، سفیر اسرائیل در واشینگتن و برادر رئیس‌جمهور این کشور هم، روز یکشنبه در گفت‌وگو با شبکه آمریکایی سی‌بی‌اس تاکید کرده بود که اسرائیل به دخالت ایران در حمله حماس ظنین است.

برخی از سیاستمداران اسرائیلی ابراز عقیده کردند که ایران اصولا عامل پیشران عملیات جاری حماس بوده است.

گیدئون ساعار، یک وزیر پیشین و عضو ارشد احزاب میانه‌روی اپوزیسیون اسرائیل روز دوشنبه ۱۷ مهر به شبکه کان اسرائیل گفت: «ما شاهد یک نمایش ایرانی علیه کشور اسرائیل هستیم.»

یکشنبه دفتر نمایندگی ایران در سازمان ملل متحد، گزارش وال استریت جورنال را انکار کرده بود.

اما در تهران، از همان آغاز حملات حماس علیه اسرائیل، مقام‌های جمهوری اسلامی از این حملات استقبال کردند.

یحیی رحیم صفوی٬ مشاور نظامی رهبر جمهوری اسلامی روز شنبه ۱۵ مهر در اجلاسی در تهران ضمن حمایت از حملات حماس به اسرائيل، گفت: «ما از این عملیات اعلام حمایت می‌کنیم و مطمئن هستیم که جبهه مقاومت نیز از این موضوع حمایت می‌کند و ما تا ازادی فلسطین و قدس در کنار مجاهدان فلسطینی خواهیم ماند.»

ابراهیم رئیسی نیز روز یکشنبه عملیات نظامی حماس علیه اسرائیل را «ظفرمندانه» توصیف کرد و مدعی شد که این عملیات به گفته او، «نویدبخش پیروزی‌های بزرگ‌تر» علیه اسرائیل است.

پیشتر ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی هم در بیانیه‌ای ضمن حمایت از حمله حماس، آن را «واکنش طبیعی ملت مظلوم فلسطین به سیاست‌های جنگ‌افروزانه و تحریک‌امیز بنیامین نتانیاهو» خواند.

کنعانی روز دوشنبه نیز در یک نشست خبری در این زمینه گفت حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه جمهوری اسلامی در تماس اخیر با برخی همتایان خود در منطقه از جمله وزیر خارجه عراق پیشنهاد برگزاری نشست فوق‌العاده سازمان همکاری اسلامی را ارائه داده است.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates