10.10.2023

گزارش دو رسانه آمریکایی از شواهد دخالت جمهوری اسلامی در حملات حماس؛ دولت آمریکا می‌گوید مدرکی نداریم

صدای آمریکا: دو رسانه آمریکایی وال استریت ژورنال و واشنگتن‌پست به ترتیب در روزهای یکشنبه و دوشنبه از دستیابی به شواهدی روشن مبنی بر دخالت و برنامه‌ریزی جمهوری اسلامی در حملات روز شنبه حماس به مردم اسرائیل خبر دادند.

این در حالی است که مقامات دولت بایدن می‌گویند مدرکی دال بر مشارکت مستقیم جمهوری اسلامی در حملات گروه حماس به اسرائیل در دست نداریم.

روزنامه واشنگتن‌پست روز دوشنبه در مقاله‌ای به نقل از مقامات پیشین و فعلی اطلاعاتی نوشت: شبه‌نظامیان فلسطینی حماس که با حمله «غافلگیرکننده» به اسرائیل بیش از ۹۰۰ نفر را کشته و تعداد زیادی را مجروح و زخمی کردند، حداقل از یک سال پیش با کمک جمهوری اسلامی در حال طراحی این حمله بوده‌اند.

این روزنامه افزود: «این مقامات اطلاعاتی روز دوشنبه گفته‌اند که ایران به شبه‌نظامیان فلسطینی آموزش نظامی، کمک لجستیکی و ده‌ها میلیون دلار برای خرید تسلیحات و تجهیزات ارائه کرده‌ و هرچند نقش دقیق جمهوری اسلامی در حمله شنبه مشخص نیست، اما این حمله نشان‌دهنده جاه‌طلبی تهران برای محاصره اسرائیل با شبه‌نظامیان مجهز به تسلیحات پیشرفته است.»

یک مقام امنیتی غربی نیز در همین رابطه و با اشاره به اعتراف مقامات تهران به پرداخت «مبالغ هنگفت برای کمک» به شبه‌نظامیان مورد حمایت خود به واشنگتن پست گفت: «اگر به کسی نحوه به‌کارگیری سلاح را آموزش دهید، انتظار دارید در نهایت از آن استفاده کند.»

وال استریت ژورنال هم یکروز قبل در گزارشی اختصاصی به نقل از اعضای ارشد حماس و حزب‌الله لبنان نوشت که مقامات امنیتی جمهوری اسلامی به برنامه‌ریزی حمله غافلگیرانه حماس به اسرائیل کمک کرده‌اند.

به گزارش این روزنامه، فرماندهان سپاه پاسداران از ماه مرداد جزئیات این عملیات را طی جلسات متعددی در بیروت با حضور نمایندگان چهار گروه شبه نظامی مورد حمایت جمهوری اسلامی، از جمله حماس، حزب الله، جبهه مردمی برای آزادی فلسطین و جهاد اسلامی فلسطین، طرح‌ریزی کرده بودند.

با این حال جان کربی، هماهنگ‌کننده ارتباطات راهبردی کاخ سفید روز دوشنبه گفت: ایالات متحده هنوز اطلاعات یا مدرکی دال بر مشارکت مستقیم جمهوری اسلامی در حملات گروه حماس به اسرائیل در دست ندارد.

او در عین حال افزود: «اما رژیم ایران چون مدت‌هاست که از حماس و سایر شبکه‌های تروریستی در سراسر منطقه با آموزش توانمندی‌ها و تامین منابع، حمایت می‌کند شریک جرم است.»

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates