17.10.2023

درگیری‌ها در مرز شمالی اسرائیل با شلیک موشک ضد تانک از جنوب لبنان دوباره بالا گرفت

رادیوفردا: درگیری‌ها در مرز لبنان و اسرائیل برای چندمین بار طی روزهای گذشته، در روز سه‌شنبه ۲۵ مهر نیز ادامه یافت.

بر اساس گزارش‌های رسیده از یک مرکز پزشکی از ‍شهر صَفِد در شمال اسرائیل، یک موشک ضد تانک که از خاک لبنان شلیک شد به شهر متولا در این بخش اصابت و سه نفر را مجروح کرد.

هنوز هیچ گروهی در لبنان مسئولیت شلیک این موشک را برعهده نگرفته و مشخص نیست که مجروحان غیرنظامی هستند یا سرباز.

نیروهای اسرائیلی و گروه‌های مسلح لبنانی از زمان حملات شبه‌نظامیان حماس به خاک اسرائیل در روز ۱۵ مهر درگیری‌های پراکنده‌ای با یکدیگر داشته‌اند.

ارتش اسرائیل روز سه‌شنبه به مردم ساکن ۲۸ منطقه در دو کیلومتری مرز اسرائیل با لبنان دستور تخلیه داد.

سازمان جهانی بهداشت نیز روز دوشنبه اعلام کرد که دو محموله تجهیزات پزشکی را به منظور آمادگی برای تشدید احتمالی تنش در مرز لبنان و اسرائیل به بیروت ارسال کرده است.

خبرگزاری دولتی لبنان گزارش داده که ارتش اسرائیل در پاسخ به شلیک موشک ضد تانک، با «آتش توپخانه» و «فسفر سفید» به چندین منطقه مرزی در جنوب لبنان حمله کرده است.

ارتش اسرائیل نیز این حملات را تأیید و اعلام کرده که اقدام به گلوله‌باران جنوب لبنان کرده است.

این ارتش هچنین اعلام کرد چهار شبه‌نظامی را که قصد داشتند در دیوار مرزی میان دو کشور مواد منفجره جاسازی کنند، را کشته است.

ویدئوی منتشر شده از یک هواپیمای بدون سرنشین شناسایی اسرائیل نشان می‌دهد که شبه‌نظامیان در نزدیکی دیوار مرزی هدف قرار گرفته و کشته می‌شوند.

صلیب سرخ لبنان نیز بدون ارائه جزئیات اعلام کرده که در مسیر انتقال اجساد چهار فرد کشته شده بر اثر حملات اسرائیل به شهر مرزی الما الشعب است.

در همین حال، گروه حزب‌الله لبنان در بیانیه‌ای وابستگی کشته‌شدگان به خود را تایید کرد. شمار کشته‌شدگان این گروه مورد حمایت ایران از آغاز جنگ غزه تاکنون به ۹ نفر رسیده است.

شبه‌نظامیان جهاد اسلامی فلسطین هفتهٔ گذشته تلاش کردند از مرز لبنان عبور کرده و با نظامیان اسرائیلی درگیر شوند. این اقدام سه کشته و چند زخمی برجای گذاشت.

این نگرانی وجود دارد که در صورت حمله زمینی اسرائیل به غزه، حزب‌الله و سایر گروه‌های مورد حمایت ایران در منطقه برای پشتیبانی از حماس جنگ با اسرائیل را تشدید کنند.

تبادل آتش بین اسرائیل و گروه حزب‌الله در حال حاضر به چند شهر در امتداد مرز دو کشور محدود شده است.

اسرائیل در این زمینه تهدید کرده که اگر حزب‌الله جبهه جدیدی را باز کند، تمام لبنان متحمل عواقب آن خواهد شد.

درگیری‌های لفظی فزاینده میان اسرائیل و حزب‌الله نگرانی‌ها در زمینه گسترش جنگ به دیگر کشورهای منطقه افزایش داده است.

هاکان فیدان، وزیر خارجه ترکیه، که روز سه‌شنبه وارد بیروت شد،‌ پس از دیدار با همتای لبنانی خود به خبرنگاران گفت که جنگ میان اسرائیل و حماس «ممکن است به جنگ‌های بزرگ‌تری منجر شود».

او گفت: «ما تمام تلاش خود را می‌کنیم تا جنگ به کشورهای دیگر سرایت نکند.»

با استفاده از گزارش‌ خبرگزاری رویترز و سایت رادیو فردا/پ.م/ک.ر

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates