17.10.2023

اسرائیل نمی تواند دو میلیون نفر از ساکنان غزه را بدون پرداخت هزینه های ظالمانه زندانی کند

. ( هاارتص، 9 اکتبر 2023)
گنبد اهنین روز شنبه به راکت ها بر فراز اشکلون شلیک می کند. متکبرانه، ما فکر می کردیم که می توانیم تمام تلاش ها برای یافتن راه حل های دیپلماتیک را رد کنیم. پشت همه اینها غرور اسرائیل نهفته است، این تصور که ما می توانیم هر کاری که می خواهیم انجام دهیم بدون اینکه مجبور باشیم هزینه آن را بپردازیم، بدون اینکه مجازات شویم.

ما بدون کاهش ادامه می دهیم.

ما دستگیری، کشتن، ازار و اذیت و اخراج، و ما مهاجران را از ازار و اذیت سازمان یافته محافظت می کنیم. ما از مقبره یوسف، مقبره اوتنییل و محراب یوشع در داخل سرزمین های فلسطینی و البته تپه معبد مقدس بازدید می کنیم – بیش از پنج هزار یهودی تنها در طول جشن خیمه ها.

ما به مردم بیگناه شلیک می کنیم، چشمانشان را هدف قرار می دهیم و صورت انها را خرد می کنیم، ممنوع می کنیم، مصادره می کنیم، سرقت می کنیم، مردم را از تخت هایشان بیرون می اوریم، در پاکسازی قومی شرکت می کنیم و محاصره غیر انسانی نوار غزه را با بیشترین اطمینان حفظ می کنیم و معتقدیم که همه چیز درست خواهد شد.

ما در حال ساخت موانع وحشتناکی در اطراف غزه هستیم – دیوار زیرزمینی به تنهایی سه میلیارد شکل (765 میلیون دلار) هزینه دارد – تا ما را ایمن نگه دارد. ما به ۸۲۰۰ سیستم دفاع سایبری هوشمند ارتش و ماموران سرویس امنیتی شین بت که همه چیز را میدانند، تکیه میکنیم. انها به موقع به ما هشدار خواهند داد.

ما نیمی از ارتش را از مرز غزه به مرز کرانه باختری در هوارا منتقل می کنیم، فقط برای محافظت از زوی سوکوت، نماینده راست افراطی و شهرک نشینان اینجا. و ما معتقدیم که همه چیز خوب خواهد بود، هم در هوارا و هم در انتقال ارز به غزه.

به نظر می رسد که حتی پیشرفته ترین و پرهزینه ترین موانع جاده ای جهان را می توان با یک بولدوزر قدیمی و قدیمی شکسته کرد، تا زمانی که انگیزه به اندازه کافی قوی باشد. موانع را می توان با دوچرخه و بر روی یک موتور سیکلت عبور داد، با وجود میلیاردها دلار صرف انها، و با وجود تمام تخصص و مهندسی.

فلسطینی ها در غزه حاضرند برای یک لحظه ازادی هر چیزی بپردازند. ایا اسرائیل از این موضوع چیزی یاد خواهد اموخت؟ نه.

ما فکر کردیم که می توانیم به غزه ادامه دهیم، چند خرده نان را در قالب چندین هزار مجوز کار در اسرائیل بپاشیم، همیشه با تکیه بر رفتار خوب اما هنوز هم انها را زندانی نگه می داریم. ما با عربستان سعودی و امارات متحده عربی صلح می کنیم، اما فلسطینی ها فراموش می شوند تا زمانی که نابود شوند، همانطور که تعداد کمی از اسرائیلی ها امیدوارند.

ما همچنان هزاران فلسطینی را در زندان نگه می داریم، گاهی اوقات بدون محاکمه، اکثر انها به عنوان زندانیان سیاسی. و ما در مورد ازادی صحبت نخواهیم کرد، حتی پس از اینکه انها دهه ها در زندان بودند.

ما به انها نشان می دهیم که تنها راهی که زندانیان می توانند ازادی را به دست اورند این است که با خشونت ان را به دست اورند. متکبرانه، ما فکر می کردیم که می توانیم هر راه حل دیپلماتیک را رد کنیم فقط به این دلیل که نمی خواهیم وارد ان شویم و فکر می کردیم که همه چیز می تواند برای همیشه ادامه یابد.

حالا ما مدرک داریم که اینطور نیست. چند صد فلسطینی مسلح از موانع عبور کردند و به گونه ای به اسرائیل حمله کردند که هیچ اسرائیلی تصور نمی کرد. چند صد نفر ثابت کردند که زندانی کردن دو میلیون نفر برای همیشه بدون پرداخت بهای ظالمانه غیرممکن است.

هنگامی که بولدوزر قدیمی فلسطینی روز شنبه از هوشمندانه ترین مانع جهان عبور کرد، باعث شد که غرور و خودخواهی اسرائیل شکسته شود. در عین حال، این مفهوم را که برای حمله به غزه کافی است، از بین برد.

هواپیماهای بدون سرنشین انتحاری به طور منظم – و همچنین فروش انها به نیمی از جهان – برای حفظ امنیت.

روز شنبه اسرائیل تصاویری را دید که پیش از این هرگز ندیده بود. وسایل نقلیه فلسطینی در خیابان های انها گشت می زدند، دوچرخه سواران به زور از گذرگاه های مرزی غزه عبور می کردند. این تصاویر حتی بیشتر از غرور خود اشک می ریزد. فلسطینی ها در غزه هر بهایی برای لحظه ای از ازادی خواهند پرداخت. امیدی هست؟ نه. ایا اسرائیل از این موضوع چیزی یاد خواهد داشت؟ نه.

روز شنبه، انها در مورد از بین بردن کل محله های غزه، اشغال نوار غزه و مجازات ساکنان “به شکلی که قبلا هرگز مجازات نشده اند” صحبت می کردند. اما اسرائیل از سال ۱۹۴۸ مجازات غزه را متوقف نکرده است، نه برای یک لحظه.

پس از 75 سال سوء استفاده، بدترین سناریوی ممکن بار دیگر در انتظار است. تهدید به “تخریب غزه” تنها یک چیز را ثابت می کند: ما هیچ چیز یاد نگرفته ایم. استکبار اینجاست تا بماند، حتی اگر اسرائیل بار دیگر بهای سنگینی بپردازد.

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، مسئولیت زیادی در قبال انچه اتفاق افتاده است، بر عهده دارد و او باید بهای ان را بپردازد، اما این کار با او اغاز نشد و با او تمام نشد. ما به شدت برای قربانیان اسرائیلی گریه می کنیم، اما باید برای غزه نیز گریه کنیم.

غزه، جایی که اکثر ساکنان ان پناهندگانی هستند که توسط اسرائیل ایجاد شده اند. غزه که هرگز حتی یک روز ازادی را تجربه نکرده است.»

چاپ شده در هاارتص 9 اکتبر 2023

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates