19.10.2023

حملات نیروهای نیابتی ایران به پایگاه‌های آمریکا آغاز شد

پایگاه نظامی عین الاسد آمریکا در عراق

دویچه‌وله: چندین گروه نیابتی جمهوری اسلامی حملات به پایگاه‌های آمریکا در عراق و سوریه را آغاز کردند. پایگاه “التنف” در سوریه و “الحریر” در اربیل و “عین الاسد” در عراق هدف حملات موشکی و پهپادی چند گروه تحت حمایت ایران قرار گرفتند.

علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی و دیگر مسئولان سپاه پاسداران و وزارت خارجه ایران پیش از این گفته بودند، در صورت ادامه عملیات نظامی اسرائیل در نوار غزه، نیروهای نیابتی جمهوری اسلامی، که آن‌ها را “نیروهای مقاومت” می‌نامند، علیه پایگاه‌های آمریکا وارد عمل خواهند شد. حال به نظر می‌آید این حملات از ظهر چهارشنبه ۱۸ اکتبر (۲۶ مهرماه) آغاز شده است.

خبرگزاری ایسنا، روز پنجشنبه ۱۹ اکتبر (۲۷ مهرماه) به نقل از کانال تلگرامی صابرین نیوز نوشت، منابع رسانه‌ای سوریه از حمله موشکی به پایگاه آمریکا در میدان گازی “کونیکو” واقع در شمال دیرالزور سوریه خبر داده‌اند.

گفته می‌شود، میدان گازی کونیکو با مساحت ۱۰۰ هکتار، بزرگ‌ترین میدان گازی سوریه است که در ۱۳کیلومتری شرق دیرالزور واقع شده و در زمان حاضر در تصرف نیروهای آمریکایی است. میادین بزرگ نفتی العمر و التنک نیز به‌ترتیب در فاصله ۳۸ و ۶۶ کیلومتری این میدان قرار دارد.

به دنبال این حمله، شبکه المیادین از حمله پهپادی به پایگاه آمریکایی “التنف” در مثلث مرزی سوریه، عراق و اردن خبر داد. المیادین اعلام کرد که سه پهپاد موفق به پرواز در آسمان پایگاه شده و آن را هدف قرار داده‌اند.

چهارشنبه نیز پایگاه‌های عین الاسد و الحریر آمریکا در عراق هدف حمله پهپادی قرار گرفته است.

بیشتر بخوانید: هشدار رئیس MI5 در مورد خطر حملات تروریستی ایران در بریتانیا

به گزارش ایرنا، گروه “تشکیل الوارثین” در اطلاعیه‌ای مسئولیت حمله به پایگاه الحریر برعهده گرفته است. ایرنا از این جریان به عنوان یک “گروه مقاومت” نام می‌برد.

شبکه العالم، متعلق به صداوسیمای جمهوری اسلامی نیز از “اعلام جنگ حزب‌الله عراق علیه آمریکایی‌ها” خبر داد.

به گزارش العالم، سخنگوی نظامی گردان‌های حزب‌الله عراق اعلام کرد که از امروز پنجشنبه ۱۹ اکتبر (۲۷ مهرماه) “عملیات مقاومت عراق علیه آمریکایی‌ها با حمله به پایگاه‌های نظامی آنها آغاز می‌شود”.

این سخنگو تأکید کرده است که “آمریکایی‌ها شرکای اساسی در کشتار مردم غزه هستند و باید تاوان آن را پس بدهند”.

بیشتر بخوانید: مجموعه مطالب درباره وضعیت جنگی در خاورمیانه

سخنگوی نظامی گردان‌های حزب‌الله عراق با اشاره به حمله دیروز چهارشنبه گروه “مقاومت اسلامی عراق” به دو پایگاه آمریکایی در عراق تصریح کرد، “مقاومت” امروز اولین ضربات را وارد کرد و عملیات با روند رو به رشد ادامه پیدا می‌کند.

بر اساس آخرین خبرها، چندین پهپاد توسط نیروهای آمریکایی رهگیری و خنثی شده‌اند و در اثر اصابت چند پهپاد دیگر شماری از سربازان آمریکایی جراحت‌های سطحی برداشته‌اند.

در پی این حملات، پهپادهای شناسایی و جنگی آمریکا در حال پرواز در آسمان بغداد و مرکز، غرب و اقلیم کردستان عراق هستند.

هفته گذشته مقامات جمهوری اسلامی به طور غیرمستقیم تهدید کردند که در صورت مسدود کردن مجدد دارایی‌های مالی ایران توسط ایالات متحده، به نیروهای آمریکایی در عراق و سوریه حمله خواهند کرد. دولت آمریکا تاکنون از مسدود کردن مجدد این دارایی‌ها خودداری کرده است.

چندی پیش رسانه‌ها گزارش دادند که دولت آمریکا و قطر توافق کرده‌اند، با توجه به حمله بزرگ حماس به اسرائیل، از دسترسی ایران به شش میلیارد دلار آمریکا در بانک‌های قطر جلوگیری شود. دولت آمریکا اما این خبر را تأیید نکرد.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates