21.10.2023

رسانه‌ اسرائیلی: تروریست‌های حماس کاپتاگون مصرف کرده بودند

دویچه‌وله: بر اساس گزارش کانال ۱۲ اسرائیل تروریست‌های حماس در جریان حمله گسترده به اسرائیل در ۷ اکتبر قرص‌های روانگردان کاپتاگون مصرف کرده بودند. سوریه یکی از تولیدکنندگان عمده این دارو به حساب می‌آید. 

کانال ۱۲ اسرائیل در گزارش خود گفته است مواد مخدر کاپتاگون روی چند تن از افراد کشته شده و بازداشتی‌های حماس کشف شده است. ویدئویی نیز در فضای مجازی منتشر شده است که به نظر می‌رسد کیسه‌های مواد مخدر را در خودروی حماس نشان می‌دهد.

کاپتاگون به “مواد مخدر جهاد” و “کوکائین برای فقرا” نیز مشهور است. مصرف‌کنندگان کاپتاگون قادرند به مدت طولانی بیدار و متمرکز بمانند. گفته می‌شود که این نوع قرص‌ها باعث افزایش اعتماد به نفس و تمایل به ریسک را بیشتر می‌کند.

فروش قرض‌های کاپتاگون در سال ۲۰۰۳ در آلمان ممنوع شده است.

طبق گفته اداره پلیس جنایی آلمان کاپتاگون بسیار اعتیاد‌آور است و می‌تواند باعث افسردگی، توهم و اضطراب شود. برخلاف جهان عرب، این دارو که تولید آن نسبتا  آسان هم هست، به سختی در آلمان رایج است.

بر اساس برخی گزارش‌ها تروریست‌های داعش هم در حملات نوامبر ۲۰۱۵ در پاریس تحت تاثیر قرص‌های روان‌گردان کاپتاگون بوده‌اند.

به گزارش کانال ۱۲ اسرائیل مصرف این ماده مخدر در میان جوانان نوار غزه به طور گسترده رایج است و “ده‌ها هزار معتاد در غزه” کاپتاگون مصرف می‌کنند.

کاپتاگون نخستین بار در سال ۱۹۶۱ به عنوان دارو تولید شد و تولیدکنندگان آن مصرف را برای مقابله با بیماری افسردگی و مقابله با کمبود توجه و دقت در بیماران موثر می دانستند. برای آمفتامین و مت آمفتامین ساخته شد و برای درمان اختلال نقص توجه و بیش فعالی و به طور معمول افسردگی استفاده شد.

اما  این دارو نتوانست به عنوان آمقتامین در آمریکا مجوز بگیرد و سپس پزشکان کاپتاگون را به عنوان یک ماده مخدر و اعتیادآور طبقه‌بندی کردند. از سال ۱۹۸۶ تولید و مصرف کاپتاگون در اکثر کشور غیرقانونی اعلام شده است.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates