29.10.2023

خاکسپاری آرمیتا گراوند تحت تدابیر شدید امنیتی؛ تعدادی از جمله نسرین ستوده «بازداشت شدند»

به خاک سپردن پیکر آرمیتا گراوند

رادیوفردا: امروز هفتم آبان، مراسم خاکسپاری پیکر آرمیتا گراوند با حضور اعضای خانواده و جمعیتی بزرگ در بهشت زهرای تهران برگزار شد.

گزارش‌هایی نیز از جو شدید امنیتی در این مراسم و بازداشت چندین تن از حاضران منتشر شده است.

در ویدئوهایی که از این مراسم منتشر شده، تعدادی از حاضران شعار می‌دهند: «آرمیتا روحت شاد» . «این گل پرپر شده، هدیه به میهن شده.»

کانال شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران خبر می‌دهد که در این مراسم که با حضور پر رنگ مأموران امنیتی برگزار شده است، تعدادی از حاضران و ازجمله محمد گراوند، از آشنایان آرمیتا که از معلمان اخراجی است، بازداشت شده‌اند.

آرمیتا گراوند، دانش‌آموز نوجوان اهل کرمانشاه و ساکن تهران، پس از آن‌که روز نهم مهر بدون بر سر داشتن حجاب اجباری وارد قطاری از متروی تهران شد، بی‌هوش شد و پس از گذشت حدود یک ماه که در کما بود، جان باخت.

«بازداشت نسرین ستوده»
در همین حال، یک منبع نزدیک به خانواده نسرین ستوده، وکیل مدافع و فعال حقوق بشر، در گفت‌وگو با رادیو فردا از ضرب و جرح و بازداشت او در مراسم خاکسپاری آرمیتا گراوند خبر داد.
بر این اساس، ماموران حکومتی حاضر در مراسم خاکسپاری آرمیتا گراوند، نسرین ستوده و منظر ضرابی، از مادران دادخواه هواپیمای اوکراینی، را با ضرب و جرح شدید به مرکز انتظامی در محله شاه‌عبدالعظیم تهران منتقل کردند.
در برخی از تصاویر منتشر شده از مراسم خاکسپاری آرمیتا گراوند، خانم ستوده بدون حجاب اجباری دیده می‌شود.
نسرین ستوده روز یک‌شنبه در شبکه اجتماعی فیس‌بوک، جان باختن آرمیتا گراوند را «قتل حکومتی» خوانده بود. خانم ستوده نوشته بود که این نوع قتل را «هر ایرانی، کنار گوش خود احساس می‌کند.»
خانم ستوده در ادامه با اشاره به جان باختن مهسا امینی و آرمیتا گراوند در مترو خواستار حفاظت از جوانان کشور در متروها شد.
همچنین البرز صادقی، ‌پسر منظر ضرابی، از مادران دادخواه سرنگونی هواپیمای اوکراینی به رادیو فردا خبر داد که مادرش در خاک‌سپاری آرمیتا گراوند بعد از «ضرب و شتم شدید» بازداشت شد.
او که در شبکه ایکس نوشته بود خانم ضرابی به بازداشتگاهی در شهرری منتقل شده است،‌ ساعتی بعد به رادیو فردا گفت که بعد از تماس با مادرش مطلع شده که او از شهرری به بازداشتگاه وزرا منتقل شده است.
آقای صادقی با اشاره به این که پدرش وکیل دادگستری است، افزود که قرار است او بازداشت خانم ضرابی را پیگیری کند.
منظر ضرابی در سال ۱۳۹۸ در جریان شلیک موشک‌های سپاه پاسداران به هواپیمای اوکراینی در نزدیکی فرودگاه تهران، دو فرزند، نوه و عروسش را از دست داد.
شعارهای شبانه در شهرهای مختلف ایران از سرگرفته شد
شهرهای مختلف ایران، از جمله تهران، کرج و شیراز شامگاه شنبه ششم آبان ماه، پس از انتشار خبر جان‌باختن آرمیتا گراوند، شاهد شعارهای شبانه ضدحکومتی بود.
ویدیوهای منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی نشان می‌دهد که جمعی از مردم در چندین منطقه تهران اعتراض خود به این رخداد را با شعارهایی چون «آرمیتای گراوند، راهت ادامه دارد» نشان دادند.
معترضان از جمله در منطقه سعادت‌آباد از داخل خانه‌ها و برج‌های مسکونی شعار «مرگ بر حکومت بچه‌کش»، «می‌کشم، می‌کشم، هر آنکه خواهرم کشت» و «تجاوز، جنایت، مرگ بر این ولایت» سردادند.
شعارهایی چون «مرگ بر جمهوری اسلامی»، «مرگ بر خامنه‌ای ضحاک»، «مرگ بر اصل ولایت فقیه» و «خامنه‌ای ضحاک، می‌کشیمت زیر خاک»، از جمله دیگر شعارهای شبانه معترضان در سعادت‌آباد بود.

شهرک اکباتان در غرب پایتخت نیز که در جریان اعتراضات «زن، زندگی، آزادی» تا ماه‌ها صحنه اعتراضات ضدحکومتی و شعارهای شبانه بود، شامگاه شنبه ۶ آبان ماه بار دیگر شاهد از سرگرفته شدن اعتراضات و سر دادن شعارهایی چون «مرگ بر حکومت بچه‌کش» و «مرگ بر دیکتاتور» بود.

شعارهای شبانه همچنین منطقه چیتگر در غرب تهران و همچنین مناطقی از شهر کرج نیز شنیده شد، جایی که معترضان در واکنش به اعلام رسمی جان باختن آرمیتا گراوند شعار «مرگ بر حکومت بچه‌کش»، «زن، زندگی، آزادی» و «مرگ بر دیکتاتور» سر دادند.

شهر شیراز مرکز استان فارس نیز شامگاه شنبه شاهد شعارهای شبانه جمعی از مردم معترض بود. معترضان در شیراز از جمله شعارهایی چون «مرگ بر دیکتاتور»، «مرگ بر خامنه‌ای» و «آرمیتای گراوند، راهت ادامه دارد» سردادند.

ویدیوهای منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی حاکی است که برخی از دیگر مناطق و شهرهای ایران نیز شامگاه شنبه پس از اعلام رسمی جان‌باختن آرمیتا گراوند، صحنه شعارهای شبانه و همچنین شعارنویسی‌های ضد حکومتی جمعی بوده است.

رسانه‌های حکومتی در ایران روز شنبه، ۶ آبان، اعلام کردند که آرمیتا گراوند، دختر نوجوان اهل کرمانشاه و ساکن تهران پس از گذشت حدود یک ماه که در کما بود، جان باخته است.

آرمیتا گراوند روز یک‌شنبه ٩ مهر در متروی «شهدا» تهران پس از ورود به واگن بیهوش شد و بعدا اعلام شد که به کما رفته است.

ویدیوهای دوربین‌های مداربسته نشان می‌دهد که آرمیتا به‌هنگام ورود به این ایستگاه مترو حجاب اجباری مورد نظر حکومت را بر سر نداشت.

مقام‌های جمهوری اسلامی دلیل بیهوشی آرمیتا گراوند پس از ورود به واگن مترو را «افت فشار» اعلام کردند، اما منابع حقوق بشری احتمال اتفاقی شبیه اتفاق برخورد مأموران گشت ارشاد با مهسا امینی را مطرح کرده بودند.

در ماه‌های اخیر، شهرداری تهران مأمورانی را با نام «حجاب‌بان» در متروهای تهران مستقر کرده‌اند تا با زنان و دختران مخالف حجاب اجباری برخورد کنند.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates