30.10.2023

حملات هوایی مجدد آمریکا به مواضع شبه نظامیان مورد حمایت جمهوری اسلامی در سوریه

صدای امریکا: خبرگزاری‌ها شامگاه یک‌شنبه ۷ آبان از حمله مجدد آمریکا به مواضع نیروهای نیابتی جمهوری اسلامی در دیرالزور در شرق سوریه خبر دادند.

روزنامه جروزالم پست، با استناد به گزارش‌های اولیه رسانه‌های سوری، از جمله منابع مخالف و نیز حامی رژیم اسد، گزارش داد که نیروهای آمریکایی یکشنبه شب مواضع شبه‌نظامیان مورد حمایت جمهوری اسلامی را در البوکمال، واقع در منطقه دیرالزور در شرق سوریه، هدف قرار داده‌اند.

جروزالم پست همچنین به نقل از منابع محلی گزارش داد که ساعاتی قبل از حملات آمریکا به مواضع و تاسیسات گروه‌های مورد حمایت جمهوری اسلامی،‌ دست‌کم یک فقره حمله راکتی به نیروهای آمریکایی مستقر در دیرالزور رخ داده است.

برخی منابع رسانه‌ای در شبکه اجتماعی «ایکس» هم از حملات هوایی اسرائیل به اهدافی در جنوب سوریه در بامداد روز دوشنبه خبر دادند.

ارتش اسرائیل هم با انتشار ویدیویی در شبکه اجتماعی ایکس نوشت که در واکنش به حملات بامداد یکشنبه علیه اسرائيل، یک هواپیمای نیروی هوایی این کشور زیرساخت‌های نظامی را در خاک سوریه هدف قرار داد.

https://twitter.com/IDF/status/1718772729640268123

خبرگزاری‌های حکومتی ایران، از جمله تسنیم و فارس، در واپسین ساعات یکشنبه به وقت خاورمیانه، به نقل از رسانه‌های سوری از شنیده شدن صدای انفجار از داخل پایگاه نیروهای آمریکایی در منطقه العمر در دیر الزور خبر دادند.

این خبرگزاری‌ها دقایقی بعد به نقل از «المیادین»، اعلام کردند پایگاه نظامیان آمریکایی در الشدادی در شرق الحسکه در شرق سوریه هدف قرار گرفته است.

ایالات متحده شامگاه پنجشنبه چهارم آبان نیز در واکنش به حملات مکرر شبه‌نظامیان مورد حمایت جمهوری اسلامی به نیروهای آمریکایی در عراق و سوریه، مواضع و تاسیسات این شبه‌نظامیان را در شرق سوریه هدف قرار داد.

رئیس جمهوری ایالات متحده با اشاره به حمله این کشور به تأسیسات مرتبط با شبه‌نظامیان مورد حمایت جمهوری اسلامی در شرق سوریه، گفت که نیروهای نظامی آمریکا در صورت لزوم «آماده‌‌اند که اقدامات بیشتری» را در ارتباط با حمله گروه‌های نیابتی جمهوری اسلامی به پاسگاه‌ها و مواضع آمریکا انجام دهند.

جو بایدن این موضوع را روز پنجم آبان در نامه‌ای به رهبران کنگره آمریکا اعلام کرد.

او با اشاره به حمله جنگنده‌های آمریکا به تاسیسات نظامی مرتبط با سپاه پاسداران در سوریه نوشت: «هدف از این حملات، ایجاد بازدارندگی بود و به گونه ای انجام شد که خطر تشدید تنش را محدود و از تلفات غیر نظامیان جلوگیری کند.»

رئیس جمهوری ایالات متحده اضافه کرد: «من این حملات را به منظور محافظت و دفاع از نیروهای خود، مختل کردن حملات مداوم علیه ایالات متحده و شرکای ما، و باز داشتن ایران و گروه های شبه نظامی تحت حمایت ایران از انجام یا حمایت از حملات بیشتر به نیروها و امکانات آمریکا انجام دادم.»

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید، نیز در گفت‌وگویی با شبکه خبری اِی‌بی‌سی نیوز که روز یکشنبه هفتم آبان پخش شد، با تاکید بر اظهارات جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا، گفت که ایالات متحده به حملات جمهوری اسلامی و گروه‌های نیابتی‌اش پاسخ خواهد داد.

به گفته مقامات، از ۱۵ مهر و آغاز جنگ حماس و اسرائیل در غزه، نیروهای آمریکایی در عراق و سوریه بارها هدف قرار گرفته‌اند. این حملات تاکنون باعث زخمی شدن چهار نظامی و پنج پیمانکار نظامی آمریکایی شده است.

مقامات امنیتی جمهوری اسلامی به رویترز گفته‌اند که راهبرد ایران این است که نیروهای نیابتی در خاورمیانه مانند حزب‌الله حملات محدودی را علیه هدف‌هایی در اسرائیل و پایگاه‌های آمریکا انجام دهند، اما از بالا گرفتن تنش‌هایی که ممکن است سبب درگیر شدن جمهوری اسلامی شود، پرهیز می‌کند.

مقامات جمهوری اسلامی که نخستین ساعات حمله تروریستی حماس به مردم اسرائیل از آن حمله به عنوان یک پیروزی یاد کردند، به مرور و با بالا گرفتن تهدیدهای آمریکا، هرگونه دخالت مستقیم جمهوری اسلامی در حملات گروه حماس و دیگر گروه‌های به اصطلاح «مقاومت» به منافع آمریکا و اسرائیل را تکذیب کردند.

اسرائیل از زمان حمله حماس در ۱۵ مهر که طی آن حداقل ۱۴۰۰ نفر کشته و بیش از ۲۰۰ نفر گروگان گرفته شدند، محاصره غزه را تشدید و حملات هوایی، دریایی، و زمینی علیه مواضع حماس را آغاز کرد.

ایالات متحده، اتحادیه اروپا، ژاپن، و اسرائیل حماس را در فهرست سازمان‌های تروریستی قرار داده‌اند.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates