07.11.2023

قوه قضاییه مرگ یک متهم «امنیتی» حین محاکمه در دادگاه انقلاب را تأیید کرد

صدای آمریکا: پس از انتشار گزارش‌هایی مبنی بر درگذشت یک متهم حین محاکمه در دادگاه انقلاب اسلامی، خبرگزاری قوه قضاییه این خبر را تأیید کرد.

بنا بر گزارش‌های منتشر شده در رسانه‌های اجتماعی، سعید خادمی در حال محاکمه برای اتهام «توهین به مقدسات» در شعبه ۲۹ دادگاه انقلاب اسلامی تهران بود که بر زمین افتاد و در همان حال جان باخت.

خبرگزاری میزان، وابسته به قوه قضاییه جمهوری اسلامی، روز دوشنبه ۱۵ آبان بدون اشاره به نام متوفی، اعلام کرد که تلاش‌های پزشکان برای نجات جانش نتیجه نداد.

بنا بر گزارش این رسانه حکومتی، این متهم «در حضور چهار وکیل حاضر در صحن دادگاه حالش به هم خورد» و «با وجود تلاش پزشک مستقر در دادگاه انقلاب و عوامل اورژانس»، او «با تشخیص اولیه ایست قلبی» فوت کرد.

رضا خندان، همسر نسرین ستوده، سعید خادمی را «متولد ۱۳۴۱» معرفی کرده و گفته است که او «با اتهاماتی از قبیل توهین به مقدسات» در شعبه ۲۹ «بر زمین افتاده و به فاصله کوتاهی جانش را از دست» داد.

این فعال مدنی به نقل از خواهر سعید خادمی در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «او از چند روز پیش استرس این دادگاه را داشته است.»

خبرگزاری وابسته به قوه قضاییه اعلام کرده که مرگ این شهروند در جریان «رسیدگی به پرونده با اتهامات امنیتی علیه دو متهم» بوده و متهم مذکور «زندانی نبوده و از منزل خود به مقصد دادگاه آمده بود و در صحن دادگاه حالش به هم خورد.»

بنا بر گزارش این رسانه حکومتی، این متهم «در حضور چهار وکیل حاضر در صحن دادگاه حالش به هم خورد» و «با وجود تلاش پزشک مستقر در دادگاه انقلاب و عوامل اورژانس در حضور ۴ وکیل حاضر در صحن دادگاه حالش به‌هم خورد و متاسفانه با وجود تلاش پزشک مستقر در دادگاه انقلاب و عوامل اورژانس تلاش‌ها مثمر ثمر نبود و وی با تشخیص اولیه ایست قلبی از سوی عوامل اورژانس فوت کرد.

عاطفه دانشگر، روزنامه‌نگار ساکن ترکیه، به نقل از «یک منبع مطلع» نوشته که سعید خادمی «به اتهام فعالیت در زمینه ساهاجا یوگا»، یکی از انواع عرفان‌های هندی، ذیل «بند ۲ ماده ۵۰۰ مکرر، فرقه و القائات روانی»، از سوی مأموران «اطلاعات سپاه در تهران» بازداشت شده بود و «یک ماه و چند روز» زندانی بود و در روز ۱۳ آبان در دادگاه انقلاب «استرس بالایی داشت.»

بر اساس گزارش‌های پیشین، فشار بر متهمان و زندانیان سیاسی و عقیدتی در قوه قضاییه جمهوری اسلامی جان آنها را در خطر انداخته است.

در هفته‌های گذشته یک زندانی یهودی به نام فرامرز جاویدزاد نیز در زندان جان باخت. طناز کلاهچیان، حقوقدان، به صدای آمریکا گفته است که یهودی بودن این زندانی باعث شده بود فشارها و سخت‌گیری‌ها بر او بیشتر بشود.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates