07.11.2023

گروه‌های نیابتی، در ۵ روز اخیر «دست‌کم ۱۰ بار» به پایگاه‌های آمریکا در منطقه حمله کرده‌اند

پایگاه هوایی الاسد در عراق در هفته‌های اخیر مورد حمله گروه‌های مورد حمایت ایران قرار گرفته است

رادیوفردا: سه مقام وزارت دفاع آمریکا گفته‌اند پایگاه‌های نظامی این کشور در عراق و سوریه از پنجشنبه هفته گذشته دست‌کم ۱۰ بار مورد حمله گروه‌های مورد حمایت ایران قرار گرفته‌اند که شمار این حمله‌ها از روز حمله حماس به اسرائیل و آغاز جنگ غزه را به ۳۸ مورد رسانده است.

شبکه ان‌بی‌سی به نقل از این مقام‌های پنتاگون نوشته است بیشتر این حمله‌ها با «پهپادهای انتحاری و راکت» صورت گرفته است و هیچیک باعث کشته شدن نیروهای آمریکایی یا آسیب به زیرساخت‌ها نشده است.

مقام‌های آمریکایی گفته‌اند بیشتر حمله‌های اخیر در روزهای یکشنبه و دوشنبه انجام شده و دست‌کم ۱۹ مورد از ۳۸ حمله مذکور پس از آن انجام شد که آمریکا روز ۵ آبان به دو پایگاه مرتبط با ایران در سوریه حملات تلافی‌جویانه انجام داد.

رئیس جمهور آمریکا روز ۶ آبان در نامه‌ای به کنگره این کشور از دستور خود برای حمله به تاسیسات مورد استفاده سپاه پاسداران و گروه‌های نیابتی آن در سوریه دفاع کرد و گفت که ایالات متحده آماده است اقدامات بیشتری را براساس ضرورت برای مقابله با تهدیدات و حملات انجام دهد.

او در این نامه نوشت که دستور داده «حملات هدفمندی علیه تأسیسات در شرق سوریه» انجام شود. تأسیساتی که به گفته او «توسط سپاه پاسداران و گروه‌های وابسته به آن برای فرماندهی و کنترل، انبار مهمات و اهداف دیگر استفاده می‌شد» و مورد هدف حملات دقیق قرار گرفت.

وزارت دفاع آمریکا در همان روز اعلام کرد، ارتش ایالات متحده بامداد جمعه ۵ آبان به تلافی حملات پهپادی و راکتی به نیروهای این کشور در خاورمیانه، دو تاسیسات مرتبط با سپاه پاسداران را در شرق سوریه هدف قرار داده است.

لوید آستین در بیانیه‌ای اعلام کرد: «حملات دقیق انجام شده، اقدامی در راستای دفاع از خود و پاسخی به یک رشته حملات مداوم و عمدتاً ناموفق گروه‌های شبه‌نظامی تحت حمایت ایران علیه پرسنل آمریکایی در عراق و سوریه است که از ۲۵ مهر آغاز شد.»

سحنگوی پنتاگون نیز روز ۶ آبان با اشاره به این حملات به آمریکا در عراق و سوریه توسط ایران و سپاه پاسداران حمایت شده است، گفت آمریکا همواره حق دفاع از خود را محفوظ می‌داند و «هرگاه لازم باشد در دفاع از نیروها و منافع خود در خارج از خاک‌مان تردید نمی‌کنیم.»

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید روز ۷ آبان تأکید کرد اگر نیروهای نیابتی ایران علیه اهداف آمریکایی دست به تهاجم بزنند، جواب متقابل دریافت خواهند کرد.

مقام‌های پنتاگون می‌گویند حملات صورت گرفته توسط نیروهای نیابتی ایران «تلاش برای ضربه زدن» به تأسیسات آمریکایی در عراق و سوریه بوده و همه آنها به هدف نخورده‌اند.

این مقام‌ها روز دوشنبه ۱۵ آبان خبر دادند تعداد افراد در خدمت آمریکا که در حملات مورد حمایت ایران مجروح شده‌اند، دست‌کم دو برابر آماری بوده پنتاگون پیش از این اعلام کرده بود. بر اساس این گزارش، دست‌کم ۴۵ آمریکایی دچار جراحات جزئی یا آسیب‌های مغزی بالقوه ناشی از ضربه به سر شده‌اند.

وزارت دفاع ایالات متحده پیش از این خبر داده بود ۲۱ تن در حملات دو هفته پیش به پایگاه التنف در جنوب سوریه و پایگاه هوایی الاسد در عراق به شکل جزئی مجروح شده‌اند.

آمریکا بعد از آغاز جنگ غزه، دو ناو هواپیمابر و چندین ناوشکن در آب‌های نزدیک به خاورمیانه مستقر کرده است و جنگنده‌های اف ۱۶ خود را به منطقه آورده است.

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا روز ۱۴ آبان با پیامی «برای ایران و گروه‌های نیابتی آن» در سفری اعلام نشده به بغداد، با محمد شیاع السودانی، نخست‌وزیر عراق، دیدار و گفت‌وگو کرد. آقای شیاع السودانی چند ساعت بعد از این دیدار به تهران رفت و با رهبر و رئیس‌جمهور ایران دیدار کرد.

آقای بلینکن در نشست شورای امنیت سازمان ملل درباره جنگ اسرائیل و حماس در روز ۳ آبان گفته بود: «ایالات متحده به‌دنبال درگیری با ایران نیست. ما نمی‌خواهیم که این جنگ گسترش یابد. اما اگر ایران و گروه‌های نیابتی آن در هرجا به پرسنل آمریکایی حمله کنند، اشتباه نکنید: ما از مردم خود دفاع می‌کنیم، ما از امنیت خود سریع و قاطع دفاع خواهیم کرد.»

با استفاده از گزارش‌های ان‌بی‌سی نیوز و رادیو فردا؛ ع.م/ م.ا

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates