08.11.2023

پس از یکسال؛ برادر عجمیان می‌گوید اعدام محمد حسینی و محمدمهدی کرمی «ربطی به قتل برادرش» نداشت

محمدمهدی کرمی (راست) و محمد حسینی

صدای آمریکا: نزدیک به یک سال پس از اعدام محمد حسینی و محمدمهدی کرمی در رابطه با پرونده کشته شدن یک بسیجی، برادر مقتول می‌گوید «دو نفری که اعدام شدند» ربطی به «قتل برادرم» نداشتند و «جرم‌شان محاربه بود.»

چند روز پس از ادعاهای حاشیه‌ساز پدر روح‌الله عجمیان بسیجی کشته شده در اعتراضات سال ۱۴۰۱ که خواستار «اعدام» همه متهمان پرونده شده بود؛ حالا برادر او نیز در اظهارنظری خواستار اعدام دکتر حمید قره‌حسنلو و همسرش شده است.

حسین عجمیان در مصاحبه‌ با روزنامه اعتماد گفته است که «مساله این است فردی که باعث مرگ برادر من شده، اعدام نشده است.»

عجمیان ادعا کرده که «در واقع این آقا (دکتر قره‌حسنلو) برادر من را به قتل رسانده است. اما چون پولدار و دکتر است، روابط زیادی دارد و … کسی با او برخوردی نکرده است.»

برادر روح‌الله عجمیان در بخشی از این مصاحبه گفت: «در این پرونده دو نفر آدم بی‌خانواده را اعدام کردند ، اما فرد اصل کاری را که دکتر بود، اعدام نکردند.»

او در اظهارنظری تازه صحبت‌های پدرش را تکرار کرده و گفته است که «برخی افراد و جریانات با نفوذ از مقام خود سوءاستفاده کرده و مسیر پرونده را تغییر دادند. ما فقط می‌خواهیم این فرد و همسرش مطابق قانون اعدام شوند.»

روز گذشته سه شنبه ۱۶ آبان‌ماه مشاور علی‌اکبر ولایتی در واکنش به انتقادات صورت گفته مبنی بر مداخله او در توقف و تغییر حکم اعدام دکتر‌حمید قره‌حسنلو نوشت: «پیام‌های مکرر از محافل پزشکی بین المللی مبنی بر تشدید تحریم‌ها در حوزه پزشکی و تماس‌های مکرر انجمن‌های پزشکی با ولایتی» باعث شد تا او «طی نامه‌ای به یکی از مسئولان عالی رتبه نظام صرفا درخواست بررسی بیشتر» را مطرح کند.

صالح اسکندری تاکید کرده که در این اقدام خواست ۱۰۲ تن از روسای نظام پزشکی سراسر کشور و طومار بیش از ۶ هزار پزشک مبنی بر بی‌گناهی قره‌حسنلو نیز تاثیر داشته است.

به گفته اسکندری ولایتی «در موضوع این گزارش به یقین رسیده‌اند و یقین پایه حجت شرعی است» اما تاکید کرده که «هیچ مکاتبه‌ای با قوه قضائیه در این مورد نداشته است.»

مشاور ولایتی اظهارات پدر روح‌الله عجمیان را به خاطر «اطلاعات غلطی» دانسته که «افراد مغرض» به او می‌دهند و برخی از واکنش‌ها را «نوعی تسویه حساب سیاسی با آقای ولایتی» توصیف کرده است.

میرزا ولی عجمیان، پدر روح‌الله عجمیان چهارشنبه شب دهم آبان، در یک برنامه زنده تلویزیونی، به علی اکبر ولایتی، مشاور علی خامنه‌ای، حمله کرد و او را عامل اعدام نشدن افراد بیشتری به خاطر کشته شدن پسرش دانست.

او بدون ارائه شواهد عنوان کرد که «۸۰ تن متهم پرونده بوده‌اند که فقط ۸ تن آنها در بازداشت هستند و اگر ولایتی سرش را بچرخاند، این ۸ تن هم آزاد می‌شوند.»

آنطور که رسانه‌های ایران نوشته‌اند، پدر این بسیجی خواستار اعدام‌های بیشتر بوده و در واکنش به تلاش مجری برای «مدیریت برنامه» گفت که در چندین بار حضور در صداوسیما «به او گفته‌اند درباره ولایتی چیزی نگو و شما از او می‌ترسید.»

بنابر تصاویر منتشر شده از این برنامه، پدر بسیجی کشته شده با گفتن «ولایتی قاتل بچه من است» از صندلی خود بلند شد و «قهر» کرد و از استودیو خارج شد.

دادگاه انقلاب اسلامی استان البرز در فروردین ماه سال جاری در حکمی جدید برای حمید قره‌حسنلو، پزشک متهم در پرونده بسیجی کشته شده روح‌الله عجمیان، او را به ۱۵ سال حبس محکوم کرد.

حمید قره‌حسنلو همراه با همسرش، فرزانه، پس از مراسم چهلم حدیث نجفی، از کشته‌شدگان اعتراضات سراسری در کرج، با حمله نیروهای امنیتی به خانه‌شان بازداشت شدند.

قره‌حسنلو پزشک ۵۳ ساله یکی از پنج نفری بود که به اتهام «کشتن یک بسیجی» در حکم بدوی به اعدام محکوم شد اما این حکم در مراحل بعدی نقض شد.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates