16.11.2023

یورش صدها مأمور پلیس آلمان به «مرکز اسلامی هامبورگ» و گروه‌های مرتبط با آن

رادیوفردا: وزیر کشور آلمان روز پنج‌شنبه، ۲۵ آبان، از یورش صدها پلیس این کشور به «مرکز اسلامی هامبورگ» و پنج گروه وابسته به آن خبر داد. در این عملیات کسی دستگیر نشد.

مرکز اسلامی شهر هامبورگ، وابسته به جمهوری اسلامی ایران، سه دهه است زیر نظارت اداره اطلاعات و امنیت داخلی آلمان قرار دارد.

به نوشته خبرگزاری‌ها، عملیات روز پنج‌شنبه پلیس آلمان در شش ایالت از ۱۶ ایالت این کشور، از جمله هامبورگ، نیدرزاکسن، هسن، برلین، بادن-وورتمبرگ و نوردراین-وستفالن با جست‌وجو در املاک «مرکز اسلامی هامبورگ» انجام شد، اما در این عملیات کسی دستگیر نشده است.

آلمان فعالیت‌های گروه افراطی حماس و سازمان‌های مرتبط با آن را در پی حمله مرگبار ۱۵ مهرماه گذشته که توسط این گروه اسلام‌گرا در اسرائیل انجام شد، ممنوع کرده است.

اتحادیه اروپا و آمریکا گروه حماس را گروهی تروریستی قلمداد می‌کنند.

دلیل یورش پلیس به «مرکز اسلامی هامبورگ» و پنج گروه وابسته به آن نیز، «ارتباط مشکوک» حزب‌الله، گروه شیعی مورد حمایت ایران، با گروه حماس اعلام شده است.

«مرکز اسلامی هامبورگ» مسجدی را در شهر هامبورگ اداره می‌کند و وزارت کشور آلمان روز پنج‌شنبه گفت که سازمان اطلاعات آلمان معتقد است این مرکز بر برخی مساجد و گروه‌های دیگر نفوذ یا کنترل کامل دارد و آنها اغلب «نگرش آشکارا یهودستیزانه و ضد اسرائیلی» را ترویج می‌کنند.

وزارت کشور آلمان پیشتر گفته بود که فعالیت‌های «مرکز اسلامی هامبورگ» با هدف «گسترش دیدگاه انقلابی» رهبران جمهوری اسلامی انجام می‌شود و این فعالیت‌ها احتمالاً قانون اساسی آلمان را نقض می‌کند.

در بیانیه روز پنج‌شنبه وزارت کشور آلمان ذکر شده است که مقامات در حال بررسی هستند که آیا می‌توان این مرکز را ممنوع کرد یا خیر، و «موارد کشف‌شده در جریان جست‌وجوی روز پنج‌شنبه در این رابطه مورد ارزیابی قرار خواهند گرفت.»

نانسی فایزر، وزیر کشور آلمان، گفت: «ما گروه‌های اسلام‌گرا را زیر نظر داریم و در زمانی که تعداد زیادی از یهودیان احساس خطر می‌کنند» آلمان «نه تبلیغات اسلام‌گرایان را برمی‌تابد و نه تحریک‌های یهودستیزانه خصمانه علیه اسرائیل را تحمل می‌کند».

در کنار مرکز اسلامی وابسته به جمهوری اسلامی در هامبورگ، مرکز مشابه دیگری هم در شهر فرانکفورت نگاه مقام‌های امنیتی را به‌سوی خود کشانده است.

با آغاز اعتراض‌های «زن زندگی آزادی» در پاییز سال گذشته، ایرانی‌های ساکن فرانکفورت هم در همبستگی با جنبش مهسا، در برابر سرکنسولگری جمهوری اسلامی و مرکز فرهنگ اسلامی این شهر اقدام به تظاهرات و تحصن کردند. آن‌ها در حرکت‌های اعتراضی دامنه‌دار خود همواره از دولت ایالتی هسن خواهان بسته شدن این دو مرکز بودند.

با استفاده از خبرگزاری‌های فرانسه و آسوشیتدپرس و گزارش‌های رادیوفردا/ پ. پ./ ف. دو.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates