25.11.2023

فایننشال تایمز: «بی‌اعتنایی» یک افسر اطلاعاتی اسرائیل به هشدار دقیق در مورد حمله حماس

رادیوفردا: روزنامه فایننشال تایمز روز پنج‌شنبه، دوم آذرماه، در گزارشی به نقل از دو منبع مطلع از تحقیقات درباره حملهٔ غافلگیرانهٔ حماس به جنوب اسرائیل، نوشت که یک افسر اطلاعاتی ارشد در مقر فرماندهی جنوب اسرائیل هشدار دقیق در مورد وقوع این حمله را «سناریوی تخیلی» توصیف و به آن بی‌اعتنایی کرده بوده است.

گروه افراطی حماس، که آمریکا و اتحادیهٔ اروپا آن را یک سازمان تروریستی می‌دانند، در روز ۱۵ مهر از حصار بسیار مجهزی که اسرائیل را از نوار غزه جدا می‌کند، عبور کرد، بیش از هزار نفر را کشت و حدود ۲۵۰ نفر را گروگان گرفت.

به‌گفتهٔ دو منبع که فایننشال تایمز به نام‌شان اشاره نکرده، سربازان اسرائیلی مسئول تحلیل داده‌هایی که با تجهیزات الکترونیکی حصار امنیتی در اطراف نوار غزه جمع‌آوری می‌شود، چند هفته قبل از وقوع حمله، یک گزارش دقیق برای افسر اطلاعاتی مافوق خود در سرفرماندهی ارتش در جنوب اسرائیل ارسال کرده بودند.

یکی از این منابع که از جزئیات دقیق این گزارش مطلع است، به روزنامهٔ فایننشنال تایمز گفت در این گزارش که از طریق یک سیستم ارتباطی امن و نظامی ارسال شده بود، هشدارهای مشخص و دقیقی درج شده است، ازجمله درخصوص آموزش اعضای گروه افراطی حماس برای منفجر کردن پست‌های مرزی در چند نقطه، ورود به خاک اسرائیل و تصرف کیبوتص‌ها در نزديکی نوار غزه.

شکست در پیشگیری از این حمله که به‌گفتهٔ دولت اسرائیل ۱۲۰۰ قربانی به جا گذاشت، بزرگ‌ترین شکست اطلاعاتی این کشور از زمان حملهٔ همزمان ارتش‌های مصر و سوریه در سال ۱۹۷۳ که به جنگ یوم کیپور شهرت یافت، محسوب می‌شود.

سربازان مستقر در پست نگهبانی حصار امنیتی نوار غزه که اکثر آن‌ها زن هستند، در گزارش خود چندین ویدئو از آموزش اعضای حماس برای عملیات گروگان‌گیری نیز ضمیمه و خاطرنشان کرده بودند که به اعتقاد آن‌ها حمله‌ای بزرگ قریب‌الوقوع خواهد بود.

دلیل ارسال گزارش به سطوح عالی‌تر اداره اطلاعات ارتش اسرائیل این بود که سربازان مستقر در حصار مرزی با مراجعه به بایگانی عکس و هویت رهبران حماس در اسناد واحد ضد اطلاعات ارتش یکی از فرماندهان ارشد نظامی حماس را در آموزش اعضای این گروه شناسایی کرده بودند.

یکی از منابع مطلع ضمن تشریح جزئیات گزارش امنیتی و مکاتبات مربوط به آن به روزنامه فایننشال تایمز گفت افسر عالی‌رتبه اطلاعاتی در سرفرماندهی جنوب در پاسخ خود نوشته است که «این یک سناریوی تخیلی بیشتر نیست» و درنهایت هیچ اقدامی انجام نشده است.

به نوشته فایننشال تایمز، شبکه کان در اسرائیل نیز غروب روز پنج‌شنبه جزئیات هشدار مشابهی را گزارش کرده است که نظامیان دون‌پایه برای افسران عالی‌رتبه خود ارسال کرده بودند. طبق گزارش این رسانه، در این گزارش امنیتی در مورد احتمال سرنگون کردن هواپیما و برافراشتن پرچم حماس در خاک اسرائیل نیز هشدار داده شده بود.

منبع مطلع دوم به روزنامه فایننشال تایمز گفت جدی نگرفتن این گزارش امنیتی و احتمال تنبیه انضباطی مقامات خاطی اکنون در نهادهای امنیتی اسرائیل در حال بررسی است.

هر دو منبع مطلع خاطرنشان کردند که مباحث و تحقیقات نهادهای امنیتی اسرائیل در مورد شکست اطلاعاتی اخیر یادآور مباحث مربوط به شکست اطلاعاتی این کشور در جنگ ۱۹۷۳ است.

هر دو منبع تأکید کردند که دلیل بی‌اعتنایی به این گزارش امنیتی نه فقط تهیه آن توسط نظامیان دون‌پایه، بلکه مغایرت آن با تصور دولت اسرائیل بود که بر این تصور بود از طریق محاصره سختگیرانه نوار غزه و بمباران زیرساخت‌های نظامی حماس این گروه را مهار کرده و با تسهیل کمک‌های مالی خارجی آن را آرام و راضی نگه داشته است.

دولت اسرائیل تصور می‌کرد از آن‌جا که حمله‌ای با چنین ابعاد به یک جنگ جدی منجر خواهد شد، حماس هرگز خود را درگیر چنین جنگی نخواهد کرد.

ارتش اسرائیل در پاسخ به درخواست روزنامهٔ فایننشال تایمز برای اظهارنظر در این زمینه گفته است: «فرماندهان و سربازان در حال حاضر فقط روی شکست حماس تمرکز دارند. پس از پایان جنگ یک تحقیقات کامل برای روشن کردن تمامی جزئیات انجام خواهد شد.»

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates