10.07.2013

اسنودن: آمریکا در حمله استاکس‌نت با اسرائیل همکاری کرد

بی‌بی‌سی: ادوارد اسنودن، افشاگر جاسوسی غیرقانونی آژانس امنیت ملی آمریکا علیه شهروندان این کشور، در مصاحبه‌ای با مجله اشپیگل گفته است که آمریکا در حمله استاکس‌نت به تاسیسات اتمی ایران، با اسرائیل همکاری کرده است.

آقای اسنودن گفته است که آژانس امنیت ملی آمریکا زیرمجموعه‌ای بزرگ به نام “اداره امور خارجی” دارد که به گفته او با کشورهایی چون اسرائیل همکاری می‌کند.

ادوارد اسنودن گفته که “آژانس امنیت ملی آمریکا و اسرائیل مشترکا” به طراحی استاکس‌نت پرداخته‌اند.

سه سال پیش گزارش‌هایی از “جاسوسی” یک کرم اینترنتی که تجهیزات هسته‌ای ایران را آلوده کرده بود منتشر شد. اما کمی بعدتر روشن شد که دایره عمل این بدافزار فراتر از جاسوسی بوده و عملکرد بخش‌هایی از تجهیزات هسته‌ای ایران، به ویژه در تاسیسات غنی‌سازی اورانیوم نطنز، در اثر آلودگی به آن مختل شده است.

پیچیدگی حمله استاکس‌نت به ترتیبی بوده که کارشناسان امور سایبری معتقدند یک دولت پشت طراحی این بدافزار بوده است.

تصور غالب این است که آمریکا و اسرائیل کشورهایی بوده‌اند که در این حمله دست داشته‌اند، اما هیچ یک از آنها دست داشتن در این حمله را تایید نکرده‌اند.

اخیرا یک گروه بین المللی محققان در گزارشی به سفارش ناتو، حمله به تأسیسات اتمی ایران با بدافزار استاکس‌نت را “توسل به زور” خواندند و گفتند که این حمله احتمالا نقض قوانین بین‌المللی بوده است.

استاکس‌نت عمده‌ترین بدافزاری بوده که ایران مورد حمله آن قرار گرفته است. به جز آن می‌توان به بدافزارهای “فلیم”، “مهدی” و “استارس” هم اشاره کرد.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates