10.07.2013

یادآوری سالگرد خونین برای حسن روحانی: گزارش فرونت پیج از بازخوانی نقش رئیس جمهور جدید ایران در حوادث 18 تیر

العربیه: هفته نامه “فرونت پیج” روز سه شنبه 09-07-2013 در گزارشی با عنوان “سالگرد خونین برای حسن روحانی” به بازخوانی حاثه 18 تیر 1378 شمسی و نقش حسن روحانی رئیس جمهور جدید ایران در سرکوب دانشجویان در ژوئیه 1999 پرداخته است.

در این گزارش به نقل از “روزبه فراهانی پور” یکی از رهبران دانشجویی حوادث 18 تیر گفته شده است که سرکوب دانشجویان در سال 1999 با امضای شخص سیدمحمد خاتمی رئیس جمهور وقت ایران و دستور مستقیم حسن روحانی که در آن زمان مسئولیت شورای امنیت ملی ایران را بر عهده داشت انجام گرفته است.

فراهانی پور در این گزارش می گوید که سید محمد خاتمی شخصا دستور بازداشت وی و 10 تن دیگر از رهبران دانشجویی را در آن زمان امضا کرده بود.

وی که پس از صدور حکم اعدام غیابی خود به آمریکا پناهنده شد و در حال حاضر دبیرکلی حزب مرزپرگهر را بر عهده دارد از اینکه به گفته وی حسن روحانی با سوابق رادیکالی خود به یکباره و چند هفته قبل از نامزدی برای انتخابات ریاست جمهوری تغییر موضع داده و خود را فردی معتدل و میانه رو معرفی کرده است ابراز تعجب کرده است.

در گزارش این هفته نامه به بخشهایی از سخنرانی حسن روحانی پس از واقعه 18 تیر 1378 اشاره شده است که وی در آن زمان گفته بود: “دیروز نسبت به این عناصر دستور قاطع داده شد، دیروز غروب دستور قاطع صادر شد تا هر گونه حرکت این عناصر فرصت طلب، هر کجا که باشد با شدت و با قاطعیت برخورد شود و سرکوب شوند. مردم ما شاهد خواهند بود که از امروز نیروی انتظامی، نیروی قهرمان بسیج حاضر در صحنه، با این عناصر فرصت‌طلب و آشوبگر – اگر جرات ادامه حرکت مذبوحانه داشته باشند چه خواهند کرد.”

مرتضی نبوی، عضو کنونی مجمع تشخیص مصلحت نظام و از چهره های شاخص جناح راست سنتی، نیز در یک گفتگوی تفصیلی با خبرگزاری دولتی ایرنا درباره وقایع 18 تیر سال 1387 حسن روحانی را مسئول صدور مجوز سرکوب دانشجویان اعلام کرده و گفته است: “در مساله 18 تیر، شورای عالی امنیت ملی کمی با سستی کار کرد. آقای «روحانی» دبیر وقت شورا در آن زمان در خارج از کشور بود و جلسات شورا که به ریاست رییس جمهور (سید محمد خاتمی) تشکیل می شد، اجازه نمی داد که بسیج وارد شود و جلوی شلوغی‌ها را بگیرد.”

به گفته نبوی “وقتی آقای روحانی به کشور بازگشت، مجوز را صادر کرد و این کار موجب شد تا برپاکنندگان این غائله، به لانه هایشان بازگردند.”

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates