11.12.2023

اتحادیه اروپا «شش فرد و پنج شرکت ایرانی» دیگر را به دلیل ارسال پهپاد به روسیه تحریم کرد

رادیوفردا: اتحادیه اروپا روز دوشنبه ۲۰ آذر اعلام کرد که در چارچوب اقدامات خود برای مقابله با کمک‌های تسلیحاتی ایران به تهاجم نظامی روسیه به اوکراین، شش فرد و پنج شرکت ایرانی را تحریم کرده است.

در بیانیه شورای اتحادیه اروپا خاطر‌نشان شده که این اقدامات تنبیهی افراد و نهادهایی را هدف قرار داده که در توسعه و تولید پهپادهای به کار رفته در حملات روسیه علیه اوکراین مشارکت دارند.

شورای اتحادیه اروپا افزوده است که این شش فرد و پنج شرکت ایرانی اولین مواردی هستند که براساس «چارچوب حقوقی جدید» برای مقابله با حمایت نظامی ایران از تهاجم نظامی روسیه به اوکراین تحریم می شوند و تکمیل‌کننده چهار دوره قبلی تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه افراد و موسسات فعال در زمینه تولید پهپاد برای ارسال به روسیه هستند.

براساس تصمیم شورای اتحادیه اروپا، شرکت «چکاد صنعت آسماری»، مدیرعامل آن و معاونش و همینطور دانشمند ارشد این شرکت، شرکت «بهارستان کیش» و مدیرعامل آن، شرکت «سعد سازه فراز شریف» و مدیر عاملش به دلیل تولید پهپادهایی که برای روسیه ارسال می شوند تحریم شده‌اند.

همچنین شرکت «سرمد الکترونیک سپاهان» به دلیل ارائه خدمات مهندسی هوافضا به نهادهای مرتبط با نیروی قدس سپاه پاسداران و شرکت «کیمیا پارت سیوان» نیز به دلیل ارائه خدمات به سپاه پاسداران برای بهبود کیفیت پهپادها در فهرست تحریم‌های اتحادیه اروپا قرار گرفته‌اند.

براساس این تحریم، دارایی‌های افراد و شرکت‌های یاد شده در اتحادیه اروپا مسدود و سفر آنها به این اتحادیه ممنوع می‌شود.

علاوه بر این هرگونه انتقال مستقیم و یا غیرمستقیم پول و حمايت مالی از این افراد حقیقی و شرکت‌های متعلق به آنها که در فهرست تحریم‌ها قرار گرفته‌اند، ممنوع خواهد شد.

مبنای حقوقی تصمیم روز دوشنبه، مصوبه شورای اتحادیه اروپا در حدود یک سال پیش است که کمک نظامی ایران به روسیه از جمله ارسال پهپاد برای ارتش آن کشور در جنگ غیرقانونی علیه اوکراین را محکوم و غیرقابل قبول اعلام کرد.

در بخش دیگری از بیانیه شورای اتحادیه اروپا یادآوری شده که تسلیحات ایرانی از سوی ارتش روسیه برای حمله به اهداف غیرنظامی و زیرساخت‌های اوکراین مورد استفاده قرار گرفته و موجب ویرانی شدید و تلفات غیرنظامیان شده است.

این بیانیه می‌افزاید پهپادهای ارسالی برای روسیه توسط سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح ایران تولید می‌شوند که هر دو به دلیل نقض منع اشاعه «سلاح‌های با تخریب گسترده» از جمله توسعه و تولید پهپاد و فروش این تسلیحات به روسیه از سوی اتحادیه اروپا تحریم شده‌اند.

شورای اتحادیه اروپا روز ۲۹ تیر امسال چارچوب اقدامات تنبیهی جدیدی را در رابطه با ادامه حمایت تسلیحاتی ایران از تهاجم نظامی روسیه به اوکراین تصویب کرد که بر مبنای آن صادرات قطعات و فناوری‌هایی که ممکن است در صنایع پهپادی ایران مورد استفاده قرار بگیرند، ممنوع شد.

این مصوبه در عین حال به شورای اتحادیه اروپا اختیار می‌دهد که افراد دخیل در تولید پهپادهای نظامی ایران را به شکل ممنوع کردن سفر به اروپا و یا مسدود کردن دارایی آنها مجازات کند.

این اتحادیه روز دوم تیر ماه نیز در قالب یازدهمین بسته تحریم‌های خود علیه روسیه در ارتباط با تهاجم نظامی این کشور به اوکراین، هفت نهاد وابسته به جمهوری اسلامی از جمله چهار نهاد ایرانی تولیدکننده پهپاد را تحریم کرده بود.

اوکراین در هفته‌های اخیر به ازسرگیری حملات روسیه با پهپادهای انتحاری «شاهد» ایران به شهرها و تأسیسات خود اشاره کرده است.

آمریکا و بریتانیا نیز در ماه‌های اخیر تحریم‌هایی علیه اشخاص و شرکت‌های مشارکت کننده در ارسال پهپاد به روسیه در نظر گرفته‌اند.

با استفاده از بیانیه شورای اتحادیه اروپا و گزارش‌های رادیوفردا؛ ش.ر/ ع.م

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates