18.12.2023

اختلال سراسری در جایگاه‌های سوخت ایران؛ یک گروه هکری مسئولیت حمله را پذیرفت

جواد اوجی، وزیر نفت جمهوری اسلامی ایران، در حال گفتگو با یکی از کارکنان یک پمپ بنزین در تهران پس از حمله سایبری روز ۲۷ آذر

رادیوفردا: در پی اختلال در خدمات‌رسانی در جایگاه‌های سوخت سراسر ایران از صبح روز دوشنبه ۲۷ آذر، وزیر نفت از یک حمله سایبری خبر داد و شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی آن را به عوامل خارجی نسبت داد.

این شرکت با انتشار اطلاعیه‌ای نوشت که «نظر به بروز اختلال فنی در بعضی از جایگاه‌های عرضه سوخت کشور ناشی از توطئه معاندان برای تحت‌الشعاع قرار دادن رفاه و آسایش مردم، تا اطلاع ثانوی عرضه فرآورده‌های نفتی در جایگاه‌های عرضه سوخت، به صورت آفلاین انجام خواهد شد.»

به گزارش ایرنا، جواد اوجی، وزیر نفت ایران، روز دوشنبه در این باره گفت که «از حدود ساعت ۱۰ صبح امروز با حمله سایبری عملیات سوختگیری در برخی جایگاه‌های عرضه سوخت متوقف شد.» او بدون ارائه شواهدی، این حمله سایبری را به اسرائیل و آمریکا نسبت داد.

وزیر نفت همچنین به تلویزیون دولتی گفت که خدمات در حدود ۷۰ درصد از پمپ بنزین‌های ایران مختل شده است و احتمال «دخالت خارجی» وجود دارد.

آقای اوجی گفت که اکنون تنها ۳۰ درصد از جایگاه‌های سوخت کار می‌کنند.

در همین حال، گروه هکری موسوم به «گنجشک درنده» که جمهوری اسلامی آن را «مرتبط با اسرائیل» می‌داند، روز دوشنبه در حساب خود در شبکه اجتماعی ایکس و کانال تلگرامی‌اش مسئولیت این اختلال را برعهده گرفت.

این گروه نوشت: «ما گروه گنجشک درنده بار دیگر سیستم سوخت‌رسانی ملی رژیم جمهوری اسلامی را هدف حمله سایبری قرار دادیم. خامنه‌ای! همان‌طور که قبلاً تذکر دادیم در مقابل تحریکات شرورانه تو در منطقه عکس‌العمل نشان خواهیم داد.»

رادیو فردا نمی‌تواند صحت ادعای این گروه هکری را تأیید کند.

از سویی دیگر، سازمان پدافند غیرعامل کشور با صدور اطلاعیه‌ای نوشته است که این سازمان «در خصوص دلایل بروز اختلال، تمام گزینه‌های محتمل از جمله نفوذ و هک را در نظر و تحت بررسی دارد اما در شرایط فعلی نمی‌توان ادعاهای مطرح‌شده دشمن را تأیید کرد.»

درباره دامنه این رخداد و این که تاکنون در چه شهرهایی رخ داده،‌ گزارشی منتشر نشده است.

خبرگزاری فارس نیز با اشاره به اختلال در سامانه سوخت‌رسانی جایگاه‌های عرضه‌ سوخت از «احتمال حمله سایبری» خبر داده است.

در این رابطه ‌رضا نواز، سخنگوی جایگاه‌داران سوخت ایران، از اختلال پیش‌آمده با عنوان «نقص نرم‌افزاری در سامانه هوشمند سوخت» نام برده و گفته است که «متخصصان در حال رفع مشکل هستند.»

آقای نواز در ادامه تأکید کرد که «بنزین کافی موجود است» و از مردم خواست که اگر بنزین کافی در باک خودرو دارند، به جایگاه‌ها مراجعه نکنند.»

جعفر سالاری‌نسب، مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران هم با ذکر این‌که در اکثر مناطق کشور اختلال به وجود آمده، از شهروندان خواسته است که به جایگاه‌ها مراجعه نکنند و «برای سوخت‌گیری حوصله به خرج دهند.»

ابوالفضل موسوی‌پور، رئیس پلیس راهور تهران بزرگ هم از رانندگان خواسته است تا در مقابل پمپ بنزین‌های دچار اخلال توقف نکنند زیرا «باعث ایجاد ترافیک و برهم خوردن نظم شهری» می‌شود.

به گزارش خبرگزاری ایرنا، جلیل سالاری، معاون وزیر نفت نیز وعده داده است که «به‌تدریج سامانه سوخت‌رسانی را به صورت دستی فعال می‌کنیم.»

وزارت نفت نیز اعلام کرده که است: اختلالِ پیش‌آمده به هیچ وجه به تغییر قیمت بنزین ارتباطی ندارد و شایعه افزایش قیمت بنزین «کذب محض» است.

اسرائیل هنوز در مورد حمله سایبری در ایران اظهار نظری نکرده است.

یگان سایبری اسرائیل روز دوشنبه گفته بود که ایران و حزب‌الله در پشت حمله سایبری به بیمارستانی در شمال اسرائیل که حدود سه هفته پیش رخ داد، بودند.

در بیانیه این یگان آمده است که این حمله خنثی شد اما هکرها توانستند «برخی از اطلاعات حساس ذخیره‌شده در سامانه‌های اطلاعاتی بیمارستان» را به‌دست آورند.

حمله سایبری به جایگاه‌های سوخت و دیگر زیرساخت‌های ایران پیش از این نیز سابقه دارد.

سال گذشته در تیرماه، تنها یک روز پس از تصویب کلیات طرح تشکیل سازمان پدافند غیرعامل در مجلس، خط تولید سه کارخانه بزرگ فولاد ایران به‌دلیل حمله سایبری دچار اختلال شد.

در حالی‌که مقامات ادعا کردند که این حمله‌ها ناکام بوده، گروهی که خود را «گنجشک‌های درنده» می‌خواند با ارسال پیام و ویدئویی در شبکه‌های اجتماعی، مسئولیت این حمله سایبری را برعهده گرفته و نوشت: «امروز صنعت فولاد ایران وابسته به سپاه و بسیج، شرکت فولاد خوزستان و شرکت فولاد مبارکه اصفهان و شرکت فولاد هرمزگان را تحت حمله سایبری خود، «گنجشک درنده»، قرار دادیم. این شرکت‌ها همچنان علی‌رغم تحریم‌های بین المللی علیه آنان به فعالیت خود ادامه می‌دهند.»

گروه «گنجشک‌های درنده» پیش از این مسئولیت رخنه سایبری به شبکه راه آهن ایران را نیز برعهده گرفته است.

با استفاده از گزارش‌های ایرنا، فارس، خبرگزاری صدا و سیما و رادیوفردا؛ ف.ع و پ.پ/ پ.پ

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates