20.12.2023

مقامات قبرس: دو ایرانی به ظن حمله به اسرائیلی‌ها دستگیر شدند

دویچه‌وله: بر اساس گزارش‌ها‌، دو پناهجوی ایرانی در قبرس روز سوم نوامبر به ظن برنامه‌ریزی حمله به اتباع اسرائیلی دستگیر شده‌اند. گفته شده است که این دو نفر با یک شخص نزدیک به سپاه پاسداران در تماس بوده‌اند.

بر اساس گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، دو شهروند ایرانی پناهجو در قبرس روز سوم نوامبر به ظن برنامه‌ریزی برای حمله به شهروندان اسرائیلی ساکن قبرس توسط نیروهای امنیتی قبرس دستگیر شده‌اند.

بنا به این گزارش، نیروهای امنیتی قبرس این دو مرد ایرانی را چندین هفته زیر نظر داشته‌اند و آنها را “پیش از رسیدن گروهی برای انجام قتل” بازداشت کرده‌اند.

به گفته یک مقام قبرسی که هویت او به دلیل مسائل امنیتی منتشر نشده است، این دو پناهجوی ایرانی‌ با یک فرد دیگری که مرتبط با سپاه پاسداران است، در تماس بوده‌اند.

گویا این شخص از مناطق شمالی و ترک‌نشین قبرس دو پناهجوی ایرانی مذکور را برای برنامه‌ریزی حمله به ساکنان اسرائیلی در قبرس، هدایت کرده است.

به گفته مقامات قبرس، این فرد همچنین با عبور از منطقه حائل و تحت کنترل سازمان ملل بین شمال و جنوب قبرس، در جنوب قبرس نیز رفت و آمد داشته است.

“عملیات مشترک با سرویس اطلاعاتی اسرائیل”

این مقام همچنین به آسوشیتدپرس گفت که بازداشت این دو مظنون “سرآمد عملیات مشترک با سازمان اطلاعات و عملیات ویژه اسرائيل، موساد، بوده است و افراد هدف حمله آنها، عمدتاً تجار اسرائیلی بوده‌‌اند.”

هفته گذشته، در بیانیه‌ای از سوی دفتر نخست وزیری اسرائیل و به نقل از موساد آمده بود که جمهوری اسلامی از مناطق شمالی قبرس برای “اهداف تروریستی” و به عنوان “منطقه عملیات و ترانزیت برای حمله به اهداف اسرائیلی و یهودی” سوء استفاده می‌کند و این یک موضوع نگران‌کننده‌ است.

موارد مشابه در سال جاری

در تابستان سال جاری روزنامه اسرائیلی “هاآرتص” گزارشی را منتشر کرد که بر اساس آن، سرویس‌های امنیتی قبرس یک حمله تروریستی را در روز یکشنبه ۲۵ ژوئن (۴ تیرماه) علیه اسرائیلی‌ها و یهودیان خنثی کرده بودند. ظاهرا این حمله توسط یکی از اعضای سپاه پاسداران  برنامه‌ریزی شده بود.

خبرگزاری رویترز نیز روز هشتم تیر (۲۹ ژوئن) گزارش داد که موساد هویت فردی را که قصد حمله به بازرگانان اسرائیلی در قبرس را داشته، فاش کرده است.

بر اساس این گزارش، این فرد یوسف شهبازی عباسعلی‌لو نام دارد و موساد می‌گوید، او برای این حمله از مقامات ارشد سپاه پاسداران سلاح و همچنین دستورالعمل‌های دقیقی گرفته است.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates