25.12.2023

اخطار صریح بریتانیا به ایران: روند افزایش تنش را تحمل نخواهیم کرد

رادیوفرانسه: در حالی که حملات مکرر حوثی‌های یمن به کشتی‌ها، نگرانی زیادی را در سطح بین‌المللی برانگیخته، وزیر امور خارجۀ بریتانیا با اشاره به نفوذ و تأثیر مضر ایران در منطقه و در جهان، اخطار داد که روند افزایش تنش به هیچوجه تحمل نخواهد شد.

دیوید کامرون در گفتگویی با نشریۀ ساندی تلگراف که روز یکشنبه سوم دی منتشر شد از فعالیت‌های «زیانبار» ایران ابراز نگرانی کرد و موارد نگرانی را چنین برشمرد: «حوثی‌ها، حزب‌الله، شبه‌نظامیان عراق که توسط ایران پشتیبانی می‌شوند و به پایگاه‌های نظامی انگلیسی و آمریکایی حمله می‌کنند و البته حماس‌…»

وزیر امور خارجۀ بریتانیا افزود: «بسیار مهم است که ایران این پیام صریح را دریافت کند: روند افزایش تنش تحمل نخواهد شد.»

دیوید کامرون که حدود شش سال نخست‌وزیر بود و سپس مدتی به نمایندگی پارلمان اکتفا کرد، بعد از چند سال دوباره به دولت بازگشت و همین چهل روز قبل مقام وزیر خارجه را در کابینۀ ریشی سوناک پذیرفت. او هفتۀ گذشته به خاورمیانه رفت و از جمله با رئیس جمهوری مصر در بارۀ جنگ اسرائیل و حماس و اوضاع غزه گفتگو کرد.

اخطار صریح کامرون به تهران را باید ادامۀ هشدارهایی دانست که از سوی واشنگتن شنیده شد. شب گذشته آمریکا مستقیماً ایران را مسئول حملۀ پهپادی به کشتی‌های تجاری دانست.

دیوید کامرون به نوبۀ خود گفت که لندن در جهت «مجموعه‌ای از اقدامات بازدارندۀ محکم علیه ایران» با متحدانش همکاری خواهد کرد. او تأکید کرد که «انجام این کار بسیار مهم است» و سپس افزود: «سطح خطر و ناامنی در جهان نسبت به سال‌ها و دهه‌های گذشته به شدت افزایش یافته و خطر ایران بخشی از این چشم‌انداز است.»

بریتانیا یکی از تشکیل‌دهندگان اتحادی است که به تازگی عملیات «نگهبان رفاه» (Prosperity Guardian) نام گرفته و هدف آن پایان دادن به حملات حوثی‌ها علیه کشتی‌هاست.

ده روز قبل، بریتانیا تحریم‌های تازه‌ای علیه شماری از مسئولان جمهوری اسلامی وضع کرد. بر این اساس، اسماعیل قاآنی فرمانده نیروی قدس و ۶ تن دیگر از فرماندهان ارشد سپاه به دلیل همکاری با حماس و جهاد اسلامی فلسطین تحت تحریم قرار گرفتند.

نشریۀ ساندی تلگراف از وزیر امور خارجۀ بریتانیا پرسیده است که آیا امکان دارد لندن اقدامات دیگری علیه جمهوری اسلامی انجام دهد؟ اما آقای کامرون پاسخ روشنی به این سؤال نداده و فقط گفته است که این موضوعی نیست که در سطح عمومی (رسانه‌ای) مطرح شود.

با اینحال دیوید کامرون بار دیگر تأکید کرد که «لندن مایل است اخطاری صریح به حوثی‌ها و حامیان ایرانی آنها بدهد: ما ادامۀ حمله به کشتی‌ها را تحمل نخواهیم کرد.»

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates